Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2012-03-05 16:21:51

IFV Close Combat Vehicle, czyli inny Marder

     Bojowy wóz piechoty Marder, pomimo czterdziestki „na karku” jest i będzie co najmniej do końca tej dekady, tj. do czasu wprowadzenia do służby planowanej liczby nowych bwp Puma, podstawowym pojazdem bojowym grenadierów pancernych Bundeswehry. Równolegle z eksploatacją wozu niemieccy konstruktorzy pracowali nad modernizacjami Mardera - najliczniejszą obecnie i podstawową wersją bwp jest 1A3, dostarczana w latach 1989-1998 (ponad 2100 sztuk zmodernizowanych do tego standardu wcześniejszych wersji 1A1, 1A1A, 1A2), charakteryzująca się m.in. dodatkowym opancerzeniem. W 2002 roku, pod wpływem doświadczeń afgańskiego kontyngentu Bundeswehry, podjęto decyzję o opracowaniu wersji 1A5 – odporniejszej na eksplozje min i improwizowanych ładunków wybuchowych pod dnem pojazdu. Dodatkowe opancerzenie, w jakie wyposażono Mardera 1A5 oraz zestaw osłon maskujących i klimatyzacja doprowadziły do zwiększenia masy całkowitej wozu do 37,5 t, co wydaje się wartością graniczną dla układu napędowego i jezdnego. Planowana jest przebudowa 74 sztuk pojazdów (pierwsze 10 wozów zostało dostarczone w grudniu 2010 roku, w następnym roku planowano przebudowę kolejnych 25 bwp). Niezależnie od doraźnych modyfikacji wozu, a do takich należy zaliczyć odmiany 1A4 i 1A5, od kilkunastu lat niemieckie firmy pracują nad głębszą modernizacją Mardera. W 2000 roku zaprezentowano pojazd nazwany Marder M12. Zasadniczą zmianą było zamontowanie na pojeździe nowej wieży KUKA E4 z 30-mm armatą Mauser MK 30-2, 7,62-mm km i nowoczesnym systemem obserwacyjno-celowniczym Faust firmy STN Atlas Elektronik z celownikiem działonowego PERI RTWL 17, przyrządem dowódcy PERI Z17X i komputerem balistycznym, pracujący w trybie hunter-killer. Kadłub dociążono panelami dodatkowego opancerzenia (moduły o łącznej masie do 2000 kg), dno wzmocniono stalową płytą (poziom ochrony przeciwminowej 3b wg STANAG 4569, tj. eksplozja miny o równowartości 8 kg TNT pod pojazdem), zastosowano nowoczesne rozwiązania zwiększające ochronę załogi - podwieszane siedziska, wykładziny przeciwodłamkowe, nowe osłony układu jezdnego. Pojazd był oferowany Szwajcarii i Niemcom ale propozycja nie spotkała się z większym zainteresowaniem – Berno wybrało propozycję BAE Systems Hagglunds w postaci wozu CV9030CH, natomiast Niemcy pracowali już wówczas nad bwp nowej generacji Puma. Wydawało się, że pomysły na głębszą modernizację Mardera odłożono ad acta. Jednak w lutym 2011 roku na targach IDEX 2011 w Dubaju przedstawiono inną koncepcję głębokiej modernizacji Mardera, nazwaną IFV Close Combat Vehicle (CCV).

   Pojazd został opracowany na bazie wersji 1A5, a ideą CCV było opracowanie uniwersalnego, modułowego pakietu modernizacji starszych bwp - nie tylko Mardera, sam koncern Rheinmetall wskazuje, że pakiet modernizacyjny oferowany jest dla innych typów wozów bojowych, wszak jego poszczególne komponenty, czyli wieża, panele pancerza, elektronika, mogą być montowane na różnych pojazdach o odpowiedniej nośności. Wóz powstał w odpowiedzi na program Close Combat Vehicle zainicjowany przez Kanadę w 2008 roku. Głównymi założeniami opracowania CCV było stworzenie pakietu modernizacyjnego pojazdów gąsienicowych, charakteryzującego się następującymi parametrami:

  • w zakresie opancerzenia pojazdu: ochrona przed obecnymi zagrożeniami, takimi jak pociski lekkich środków przeciwpancernych (granatniki klasy RPG-7, miny i improwizowane ładunki wybuchowe);

  • w zakresie mobilności: zwiększenie mocy silnika, jak podaje producent, o około 15% (tj. o około 60 kW/90 KM), nowy system chłodzenia;

  • w zakresie komfortu pracy: wydajny system klimatyzacji;

  • w zakresie uzbrojenia: zdalnie sterowany moduł wieżowy Lance RC lub alternatywnie inna – także załogowa – wieża;

   W ramach projektu wykorzystano komponenty produkowane już przez niemieckie firmy zbrojeniowe, co ma w założeniu zmniejszyć koszty konwersji. Układ konstrukcyjny pojazdu pozostał bez większych zmian, zmieniono aranżację wnętrza. Dotychczasowe elementy pancerza z blach stalowych zostały zastąpione przez moduły (pakiet AMAP firm IBD Deisenroth i Rheinmetall-Chempro [1]), które nie tylko poprawiają ochronę przed pociskami, ale przede wszystkim przed minami, IED i odłamkami.

CCV w marszu, fot. Rheinmetall.

   Wieża CCV jest systemem bezzałogowym o nazwie Lance RC (Remote Control) i została pokazana również po raz pierwszy na IDEX 2011. Odmiana RC to bezzałogowa Lance, opracowana przez KUKA (firma weszła w 2000 roku w skład koncernu Rheinmetall Defence) i zaprezentowana w wersji załogowej po raz pierwszy podczas salonu Eurosatory 2008. Lance RC jest zbudowana z blach stalowych zamiast aluminiowych, które zapewniają według producenta ochronę na poziomie 3 według STANAG 4569, tj. przed pociskami przeciwpancernymi 7,62x54R mm. Modułowa konstrukcja opancerzenia umożliwia także dostosowanie poziomu osłony pancernej do konkretnych wymagań – od poziomu 1 do poziomu 5 według STANAG 4569, a kształt paneli sprawia, że wieża nie posiada wystających elementów, np. wyrzutnie granatów są ukryte – ma to zmniejszyć sygnaturę radiolokacyjną pojazdu. Istotne jest również to, że laweta wieży jest przystosowana do montażu dowolnych armat automatycznych kalibru od 20 do 40 mm. Kąty podniesienia lawety z uzbrojeniem wynoszą od -10o do + 60 stopni, przeładowanie broni odbywa się z wnętrza pojazdu. Przewidywana masa Lance RC ma wynosić od 2,2 t do 3 ton w zależności od zastosowanego uzbrojenia i poziomu opancerzenia.

   Główne uzbrojenie demonstratora CCV stanowi 30-mm uniwersalna [2] armata samoczynna Mauser Wotan, o zewnętrznym napędzie elektrycznym i dwustronnym zasilaniu, o szybkostrzelności 400 strz./min., powstała jako prywatne przedsięwzięcie firmy. Pierwszy prototyp pokazany został w połowie 2010 roku, w sierpniu tego roku rozpoczęto próby kolejnego egzemplarza armaty. Obecnie Wotan jest proponowana jako uniwersalna, modułowa broń do zwalczania szerokiego spektrum celów [3]. Armata jest wyposażona w system programowania zapalników pocisków Air Burst Munition, który umożliwia ustalenie – na podstawie obliczonej odległości do celu i czasu lotu pocisku - odległości wybuchu amunicji firmy RWM Schweiz zawierającej wolframowe walce dedykowanej do zwalczania celów nieopancerzonych, w tym ukrytych za lekkimi osłonami i umocnieniami. Drugim typem nabojów są podkalibrowe brzechwowe z odrzucanym sabotem. Zwiększenie celności podczas prowadzenia ognia seryjnego osiągnięto poptrze zastosowanie odpowiedniego mocowania broni do lawety i specjalnej osłony lufy armaty.

   Z armatą sprzężony jest 7,62-mm karabin maszynowy MG3 - producent deklaruje, że bez większych problemów może on zostać wymieniony na inną konstrukcję. Dodatkowo wieża posiada zestaw wyrzutni granatów dymnych, a według deklaracji koncernu Rheinmetall Defence z wieżą można zintegrować wyrzutnię przeciwpancernych Eurospike.

Makieta wieży Lance prezentowana na MSPO 2011, fot. Tomasz Kwasek.

   Cyfrowy system obserwacyjno-celowniczy CCV zintegrowany jest w myśl zasady hunter-killer i obejmuje komputer balistyczny oraz dwa niezależne, stabilizowane przyrządy obserwacyjne: SEOSS-P dowódcy wyposażony jest w kanał dzienny z kamerą dzienną, termowizyjny z termowizorem Saphir oraz dalmierz laserowy, dzięki czemu może on przejąć pełną kontrolę nad uzbrojeniem w przypadku wyeliminowania przyrządu działonowego oraz celownik SEOSS-S działonowego, o takiej samej konfiguracji (kamera, termowizor, dalmierz laserowy). Co ważne, przyrząd dowódcy znajduje się nad armatą, co zapewnia niezakłóconą dookolną obserwację przez dowódcę pojazdu. Poza tym, w zależności od wymagań użytkownika w wozie mogą być instalowane dodatkowe elementy wyposażenia, takie jak system dowodzenia, łączności i kontroli C4I, itp.

Dane techniczne niemieckich modernizacji bwp Marder:

 

Marder M12

CCV

Masa bojowa [t]

37,5

~35-36

Załoga [osób]

3

3

Desant [osób]

6

6

Długość [mm]

6880

b.d.

Szerokość [mm]

3380

b.d.

Wysokość [mm]

3000

b.d.

Prześwit [mm]

430

b.d.

Silnik [typ]

MTU 833B

MTU 833B

Moc maksymalna [kW/KM]

441/600

~500/690

Obciążenie mocy [kW/t]

11,8

b.d.

Prędkość maksymalna [km/h]

65

65

Zasięg [km]

500

b.d.

Wieża [typ]

E4

Lance RC

Armata [typ]

MK 30-2

Wotan

Zapas amunicji [szt.]

270

b.d.

Karabiny maszynowe [typ]

MG3

MG4

Zapas amunicji [szt.]

4500

b.d.

Przypisy:

[1] AMAP obejmuje m.in. pakiety dodatkowego opancerzenia AMAP-B, AMAP-SC, AMAP-IED, AMAP-P, AMAP-R i inne, zapewniające różne poziomy ochrony balistycznej i przeciwminowej.

[2] Inne potencjalne zastosowanie armaty to moduł Rheinmetall MLG30 LNGS (Light Naval Gun System), który jest przeznaczony do obrony okrętów przed szybkobieżnymi celami nawodnymi, np. zdalnie sterowanymi łodziami z ładunkiem wybuchowym.

[3] Mauser Wotan ma być dostosowana do amunicji 20 × 139 mm, 30 × 173 mm lub 35 × 228 mm. W wieży Lance przewiduje się założenie, bez większych przeróbek, 30-mm armaty Mauser MK-30-2/ABM, będącej głównym uzbrojeniem bwp Puma lub działka Mk44 Bushmaster II tego samego kalibru.

Tomasz Kwasek




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Fregaty rakietowe typu Sachsen (typ 124)

Fregaty rakietowe typu Sachsen (typ 124)

Zakres zadań i znaczenie niemieckiej marynarki wojennej w odniesieniu do całych sił zbrojnych tego państwa w ostatnim czasie uległy znacznemu zwięk...

więcej polecanych artykułów