Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2012-03-06 21:46:16

Muzeum na plaży, okręt podwodny U-995

     Na wschodnim brzegu Fiordu Kilońskiego (Kieler Förde), niedaleko od jego ujścia do Zatoki Kilońskiej (Kieler Bucht), kilkanaście kilometrów na północny-wschód od Kilonii leży miejscowość Laboe. Jest ona przede wszystkim popularną miejscowością wypoczynkową, tym samym, czym dla mieszkańców Trójmiasta – Hel. Kurort ten ma jednak i drugie oblicze nierozerwalnie związane z historią niemieckiej marynarki wojennej. Tu właśnie po zakończeniu pierwszej wojny światowej postanowiono zbudować Mauzoleum Marynarki Wojennej (Marine-Ehrenmal) poświęcone pamięci marynarzy Kaiserliche Marine poległych w latach 1914-1918 [1]. Ma ono postać 72 m wieży oraz znajdującej się u jego podstawy podziemnej sali, w której wystawiona jest ekspozycja poświęcona historii niemieckiej floty ze szczególnym uwzględnieniem pamięci jej marynarzy poległych w trakcie obu wojen światowych.

   Nowy charakter temu miejscu dało udostępnienie do zwiedzania w 1972 roku, jako muzeum techniki, niemieckiego okrętu podwodnego U-995. Jednostka ta należała do typy VII C/41 i została zbudowana w 1943 roku przez stocznię Blohm & Voss z Hamburga. Od kwietnia 1944 roku po zakończeniu kilkumiesięcznego cyklu szkolenia załogi bazowała w okupowanej Norwegii skąd prowadziła patrole przeciwko konwojom arktycznym zmierzającym do portów ZSRR. W trakcie służby wchodziła w skład 5., 12., 14. flotylli okrętów podwodnych.

Okręt U-995 należał do niemieckiego, popularnego w II wojnie światowej typu VIIC.

    8 maja 1945 roku okręt ten skapitulował w Trondheim (nie był zdolny do pływania), a następnie w wyniku podziału niemieckiej floty przypadł w udziale Wielkiej Brytanii. Ta z kolei przekazała go w październiku 1948 roku Norwegii, która po remoncie wcieliła go 1 grudnia 1952 roku do swojej floty, jako Kaura (S-309) i wykorzystywała do celów szkolnych [2]. Ze służby wycofano go 15 grudnia 1962 roku. Po wycofaniu stał się on obiektem zainteresowania organizacji zrzeszających niemieckich weteranów oraz Bundesmarine, które wspólnie podjęły działania w celu jego przejęcia i zachowania w charakterze jednostki muzealnej. Starania te zakończyły się sukcesem, 14 października 1965 roku przyholowany został on przez holownik Fairplay II do portu w Kilonii i przekazany oficjalnie stronie niemieckiej cztery dni później. Po zgromadzeniu funduszy na jego renowacje przeszedł on w latach 1970-71 remont w Arsenale w Kilonii w czasie, którego przywrócono mu wygląd z lat wojny. Po odrestaurowaniu został on przekazany Niemieckiemu Związkowi Morskiemu (Deutscher Marinebund), który sprawuje nad nim opiekę do dnia dzisiejszego. Ostatecznie 13 marca 1972 roku okręt ten został posadowiony na żelbetowych cokołach na plaży u podnóża mauzoleum w Laboe. Operacja ta wymagała wykopania kanału o długości pół kilometra, szerokości 42 m i głębokości 3 m.

   Jak wspomniano U-boot został postawiony na plaży na betonowych podporach, co poza ułatwieniem konserwacji jednostki pozwala na podziwianie szczegółów konstrukcyjnych, których nie można było by podziwiać, gdyby pozostawał on na wodzie, a mianowicie: śruby napędowe, usterzenie czy kil. Dla zwiedzających udostępnione jest wnętrze okrętu, do którego dostają się oni po dobudowanych schodach i przez wycięte w kadłubie sztywnym otwory. Ze względów bezpieczeństwa zwiedzający nie mają dostępu do kiosku ani pokładu górnego. Podczas samodzielnego zwiedzania, które rozpoczyna się w rufowym, a kończy w dziobowym przedziale torpedowym można swobodnie fotografować. Pewnym ograniczeniem w tym zakresie są szyby i barierki oddzielające korytarz od kabiny dowódcy, radio- i hydroakustyków oraz kuchni. Minusem jest niewielka ilość lakonicznych tabliczek informacyjnych w dodatku wykonanych jedynie w języku niemieckim. Okręt udostępniony jest do zwiedzania od listopada do marca w godzinach 9.30-17.00, zaś od kwietnia do października w godzinach 9.30-19.00.

Przedział torpedowy u-boota. Zdjęcia Andrzej Nitka.

  Drogę z Kilonii do Laboe można pokonać autobusem linii 100 lub 102, podróż spod dworca kolejowego trwa ok. 40 minut. Nieco dłużej, bo niewiele ponad godzinę trwa podróż drogą wodną na pokładzie tramwaju wodnego linii F1, która łączy kilka przystani po obu brzegach Fiordu Kilońskiego. Ten rodzaj podróży jest dla rasowego shiplovera szczególnie godny polecenia. Zwłaszcza, że po drodze można zobaczyć i obfotografować słynną kilońska stocznię HDW, Arsenał, port wojenny czy statki cumujące w porcie lub zmierzające do lub z Kanału Kilońskiego. Bilet na tramwaj wodny można kupić w punktach sprzedaży na niektórych przystaniach lub u obsługi jednostek.

Galeria zdjęć z U-995

Przypisy:

[1] Kamień węgielny pod budowę pomnika położono 8 sierpnia 1927 roku, budowa wieży została zakończona w 1929 roku. W związku ze światowym kryzysem dalsze prace zostały wstrzymane. Do budowy powrócono w czerwcu 1933 roku, zaś cały kompleks uroczyście otwarto 30 maja 1936 roku.

[2] Norweską banderę podniosły też trzy inne U-booty. Dwa typu VII C Kya (eks U-926), Kinn (eks U-1202) oraz jeden typu XXIII Knerter (eks U-4706).

Tomasz Kwasek




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Rosomak i Spike  - potrzebny system, a nie tylko zestaw

Rosomak i Spike - potrzebny system, a nie tylko zestaw

Wyrzutnie i pociski Spike-LR są w polskiej armii kluczowym narzędziem w budowie zdolności w obszarze walki z bronią pancerną przeciwnika. Panuje do...

więcej polecanych artykułów