2024-12-01 11:50:45
Listopadowe dostawy sprzętu wojskowego dla Wojska Polskiego
W listopadzie br. Wojsko Polskie otrzymało kilka dostaw nowego sprzętu wojskowego. Wśród dostarczonego sprzętu znalazły się m.in.: dwa śmigłowce S-70i Black Hawk, 15 czołgów K2GF, 12 armatohaubic samobieżnych K9A1, 8 modułów wieloprowadnicowych wyrzutni rakiet (WWR) Homar-K, 2 WWR Homar-A (HIMARS), 8 samobieżnych moździerzy M120K Rak i 4 artyleryjskie wozy dowodzenia (AWD). Dostawy śmigłowców S-70i zakończyły realizację umowy z 15 grudnia 2021 roku, natomiast dostawy moździerzy Rak i AWD zakończyły wykonanie kontraktu z 22 maja 2020 roku. Pod koniec listopada br. poinformowano również, że wcześniej dostarczone do Polski czołgi M1A1 FEP Abrams zostały dostarczone do 1. batalionu czołgów w Żurawicy z 19. Lubelskiej Brygady Zmechanizowanej.
Listopadowa dostawa XV KMO Rak zakończyła realizację umowy z 22 maja 2020 roku. Fot. 21. BSP.
Dwa śmigłowce S-70i Black Hawk zostały dostarczone 19 listopada br. na potrzeby Wojsk Specjalnych (JW Grom). Dostawa ta zakończyła realizację umowy z 15 grudnia 2021 roku zawartej pomiędzy Agencją Uzbrojenia a Polskimi Zakładami Lotniczymi Sp. z o.o. (PZL-Mielec). Jej wartość wynosiła 666 mln PLN brutto i obejmowała zakup czterech śmigłowców. Dwa pierwsze z nich zostały dostarczone 29 listopada 2023 roku. W rezultacie na wyposażeniu polskich Wojsk Specjalnych znajduje się obecnie 8 śmigłowców S-70i.
W przypadku czołgów K2GF Black Panther, 9 egzemplarzy dostarczono do Polski 13 listopada br., a kolejne 6 egzemplarzy dwa dni temu, tj. 28 listopada tego roku. W rezultacie na podstawie umowy wykonawczej zawartej 26 sierpnia 2022 roku z Hyundai Rotem na zakup łącznie 180 czołgów K2GF w latach 2022-2025, dotąd łącznie dostarczono 77 czołgów (tj. 43% zakresu zamówienia). Wartość tego kontraktu wynosiła 3,37 mld USD netto (ok. 16,2 mld PLN brutto). Zgodnie z początkowym harmonogramem dostaw, w tym roku do Polski powinno trafić jeszcze 7 czołgów K2GF, a w 2025 roku aż 96 egzemplarzy.
Dostawy armatohaubic samobieżnych K9A1 Thunder realizowane są na podstawie pierwszej umowy wykonawczej z 26 sierpnia 2022 roku zawartej z Hanwha Defense na pozyskanie łącznie 212 egz. AHS K9A1 w latach 2022-2026. W zakresie ww. kontraktu o wartości 2,4 mld USD netto (ok. 11,5 mld PLN brutto) łącznie z dostawą z 13 listopada br. obejmującą 12 szt. AHS, do Polski trafiło już 120 egzemplarzy AHS K9A1 (56,6% zakresu pierwszej umowy wykonawczej), co pozwoliło na przezbrojenie w ten typ sprzętu wojskowego w pełni czterech dywizjonów artylerii samobieżnej (das), w tym:
- 2. das z Olecka z 1. Mazurskiej Brygady Artylerii;
- 14. das z Jarosławia z 21. Brygady Strzelców Podhalańskich;
- das z Nowej Dęby z 18. Pułku Artylerii;
- 1. das z Węgorzewa z 1. Mazurskiej Brygady Artylerii.
Na razie nie ujawniono, do której jednostki trafiły armatohaubice przeznaczone dla piątego das AHS K9A1. W tym roku do Polski powinno trafić jeszcze 16 egzemplarzy tego typu armatohaubic.
Dostawy modułów WWR Homar-K (K239 Chunmoo) realizowane są obecnie na podstawie umowy wykonawczej zawartej 4 listopada 2022 roku z Hanwha Aerospace na pozyskanie w latach 2023-2027 łącznie 218 modułów WWR, pakietów logistycznych i szkoleniowych oraz zapasu pocisków rakietowych o wartości 3,55 mld USD netto (ok. 17 mld PLN brutto).
Jak dotąd w ramach ww. kontraktu dostarczono łącznie 54 szt. moduły WWR Homar-K (24,8% zakresu pierwszej umowy wykonawczej), z czego ostatnie 8 z nich przetransportowano do Polski 13 listopada tego roku, co zarazem, powinno być ostatnią tegoroczną dostawą. Moduły WWR po zintegrowaniu z podwoziami Jelcz P882.57 (zamówionymi na podstawie odrębnych umów) przekazywane są do dywizjonów artylerii rakietowej (dar). W skład pojedynczego dar wchodzi 18 szt. WWR Homar-K. Jak dotąd w WWR Homar-K przezbrojono dar z 18. Pułku Artylerii z Nowej Dęby oraz 4. dar z Olecka z 1. Mazurskiej Brygady Artylerii. Na dzień 12 listopada br. w 1. MBA znajdowały się już 24 szt. WWR Homar-K co może oznaczać, że w system Homar-K przezbrajany jest także 3. dar z Węgorzewa, wchodzący w skład tej brygady.
I w końcu 28 listopada br. Huta Stalowa Wola S.A. dostarczyła do 12 Brygady Zmechanizowanej ostatni, XV kompanijny moduł ogniowy (KMO) Rak do Sił Zbrojnych RP i tym samym terminowo zakończyła realizacje umowy z 22 maja 2020 roku o wartości 703,1 mln PLN brutto na dostawy pięciu KMO Rak w latach 2022-2024. Dostawa obejmowała 8 szt. 120 mm moździerzy samobieżnych M120K Rak oraz 4 szt. artyleryjskich wozów dowodzenia (AWD). Oba typy pojazdów oparte są o podwozia KTO Rosomak. Oznacza to, że w br. dostarczony został również XIV KMO Rak (także obejmujący 8 szt. moździerzy M120K i 4 szt. AWD), o czym jednak nie informowano publicznie. W ramach ww. umowy, w 2022 roku dostarczono jeden KMO (XI), a w 2023 roku dwa KMO (XII i XIII).
W ramach programu Rak podpisano dotąd łącznie 7 umów na dostawy:
- Umowa z 28.04.2016 r. na dostawę elementów 8 KMO Rak, w tym: 64 szt. M120K i 32 szt. AWD w latach 2017-2019, o wartości 968,3 mln PLN brutto (zakończona);
- Umowa z 28.12.2017 r. na dostawę 8 szt. artyleryjskich wozów remontu uzbrojenia (AWRU) w latach 2018-2019 dla 8 KMO, o wartości 53 mln PLN brutto (zakończona);
- Umowa z 13.08.2019 r. na dostawę 24 szt. artyleryjskich wozów amunicyjnych (AWA) dla 8 KMO, w latach 2019-2020, o wartości 129 mln PLN brutto (zakończona);
- Umowa z 11.10.2019 r. na dostawę elementów 2 KMO Rak, w tym: 18 szt. M120K i 8 szt. AWD w latach 2020-2021, o wartości 275,5 mln PLN brutto (zakończona);
- Umowa z 22.05.2020 r. na dostawę elementów 5 KMO Rak, w tym: 40 szt. M120K i 20 szt. AWD w latach 2022-2024, o wartości 703,1 mln PLN brutto (zakończona);
- Umowa z 22.05.2021 r. na dostawę 21 szt. AWA i 7 szt. AWRU na potrzeby 7 KMO, w latach 2022-2024, o wartości 186 mln PLN brutto (zakończona);
- Umowa z 06.09.2022 r. na dostawy 30 szt. artyleryjskich wozów rozpoznawczych (AWR) w latach 2024-2026, o wartości 1 590 mln PLN brutto (w trakcie).
Łącznie ww. umowy obejmują dostawy 15 KMO Rak, a ich całkowita wartość wyniosła 3 904,9 mln PLN. Dostawcą moździerzy M120K Rak i AWD były firmy HSW S.A. i Rosomak S.A, wozów wsparcia AWA i AWRU firma HSW S.A. a wozów AWR jest firma Rosomak S.A.
Pojedynczy KMO Rak w docelowej konfiguracji ma się składać z:
- 8 moździerzy M120K na podwoziu KTO Rosomak,
- 4 AWD na podwoziu KTO Rosomak,
- 3 AWA na podwoziu Jelcz P882.53 (P75) 8x8,
- 1 AWRU na podwoziu Jelcz P662.D35 (G35) 6x6,
- 2 AWR na podwoziu KTO Rosomak.
Łącznie HSW S.A. na podstawie ww. umów dostarczyła do polskiej armii 123 szt. moździerzy M120K Rak, 1 szt. moździerza M120G (prototyp na podwoziu gąsienicowym), 61 szt. AWD, 46 szt. AWA oraz 16 szt. AWRU.
Powyższy sprzęt (15 KMO Rak) trafiał do: 12. BZ (4 KMO), 15. BZ (3 KMO), 21. BSP (5 KMO), 17. BZ (2 KMO). Brak informacji gdzie przekazano XIV KMO. Już w trakcie służby poszczególne KMO były przekazywane również do innych jednostek Wojska Polskiego (w tym np. do 1. WBPanc.), a także pewną (nieujawnioną publicznie) liczbę moździerzy M120K Rak wraz z pojazdami wsparcia przekazano Ukrainie. Dodatkowo do Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia w Toruniu przekazano 4 szt. moździerzy Rak, w tym opracowane w ramach pracy badawczo-rozwojowej finansowanej przez MON dwa prototypy na podwoziu kołowym (M120K) i gąsienicowym (M120G) oraz 2 szt. moździerzy M120K do celów szkoleniowych, a także 1 szt. AWD, 1 szt. AWA, 1 szt. AWRU i 1 szt. AWR.
Samobieżny moździerz 120 mm M120K Rak na podwoziu KTO Rosomak to system w pełni autonomiczny, odznaczający się dużą siłą ognia i donośnością dochodzącą do 12 km. Moździerz Rak osiąga szybkostrzelność 6-8 pocisków/ min. Cechuje go duża mobilność – czas zajęcia stanowiska i gotowości do strzału wynosi nie więcej niż 30 s., a czas opuszczenia stanowiska ogniowego po oddaniu strzału wynosi maks. 15 s., co znacznie podnosi bezpieczeństwo załogi na polu walki.
AWA posiadają opancerzoną kabiną i służą do przewozu amunicji oraz jej zautomatyzowanego załadunku i rozładunku. AWRU posiadają opancerzoną kabinę i są wyposażone w kontener do prowadzenia przeglądów, diagnostyki oraz napraw sprzętu wojskowego w warunkach polowych. W kontenerze mieści się również magazyn części zamiennych.
Projekt systemu wieżowego moździerza samobieżnego jest w dalszym ciągu rozwijany w ramach własnych prac rozwojowych Huty Stalowa Wola S.A. w celu zwiększenia jego walorów użytkowych oraz bezpieczeństwa załogi. System wieżowy moździerza może być integrowany z platformami kołowymi oraz gąsienicowymi różnych producentów.
W dniu 22 listopada br. do Polski dostarczono także dwie WWR Homar-A (HIMARS), o czym już informowaliśmy w odrębnym artykule.
Na zakończenie warto napisać, że 26 listopada br. poinformowano, że wcześniej dostarczone do Polski czołgi M1A1 FEP Abrams zostały dostarczone do 1. batalionu czołgów w Żurawicy z 19. Lubelskiej Brygady Zmechanizowanej.
(TD)