2024-10-12 13:17:40
Projekt budżetu na obronność Polski w 2025 roku
W dniu 30 września br. do Sejmu RP wpłynął przygotowany przez Radę Ministrów projekt ustawy budżetowej na 2025 rok. Zaplanowano w nim dochody budżetu państwa w kwocie 632,8 mld PLN, limit wydatków budżetu państwa na poziomie 921,6 mld PLN i deficyt budżetu państwa w wysokości nie większej niż 288,8 mld PLN (7,3% PKB). Na obronność w przyszłym roku łącznie ze środków budżetu państwa i Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ) planuje się wydatkowanie kwoty 186,5 mld PLN, co stanowić ma 4,7% Produktu Krajowego Brutto (PKB) Polski planowanego w 2025 roku (w wysokości 3 973,1 mld PLN) i 18,7% łącznych wydatków budżetu państwa i FWSZ. Oznacza to wzrost planu wydatków na obronność w przyszłym roku w stosunku do planu na 2024 rok o 28,6 mld PLN tj. 18,1%.
Plan wydatków na obronność w 2025 roku jest imponujący, ale jego realizacja będzie w istotnym stopniu uzależniona od determinacji rządzących do zaciągania w ramach FWSZ nowych kredytów i emisji obligacji. fot. st. kpr. Wojciech Król/CO MON.
Na łączne wydatki obronne zaplanowane w 2025 roku w kwocie 186,548 mld PLN składają się:
- wydatki z budżetu państwa w wysokości 124,302 mld PLN (3,13% PKB), z czego do FWSZ ma zostać przekazana kwota 14,021 mld PLN;
- wydatki z FWSZ w wysokości 76,267 mld PLN.
Wyjaśnijmy jeszcze, że łączne wydatki na obronność w 2025 roku to suma środków z budżetu państwa i FWSZ, pomniejszona o kwotę przekazywaną z budżetu państwa do FWSZ.
Wydatki z budżetu państwa
Wydatki z budżetu państwa na obronę narodową na 2025 rok zaplanowano w łącznej wysokości 124,302 mld PLN, co stanowi 3,13% planowanego PKB Polski w roku 2025, określonego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny i w założeniach projektu budżetu państwa na rok 2025, na kwotę 3973,1 mld PLN.
W stosunku do projektu budżetu na 2024 rok jest to wzrost o 6,162 mld PLN (5,2%).
Kwota łącznych wydatków budżetowych obejmuje wydatki określone: w części 29. „Obrona narodowa” i w dziale 752 „Obrona narodowa” w innych częściach budżetu państwa. W ramach tej kwoty środki w wysokości 51,768 mld PLN zaplanowano na wydatki majątkowe, co stanowi 41,6% wydatków obronnych i gwarantuje realizację postanowień ustawy o obronie Ojczyzny.
W ramach wydatków obronnych ujętych w budżecie państwa zaplanowano:
- 123,526 mld PLN w budżecie części 29. „Obrona narodowa” (w odniesieniu do planu na 2024 rok jest to wzrost o 6,006 mld PLN, tj. 5,1%);
- 776,2 mln PLN w dziale 752 „Obrona narodowa” w innych częściach budżetu państwa (w odniesieniu do planu na 2024 rok jest to wzrost o 156,0 mln PLN, tj. 25,2%).
W części 29. „Obrona narodowa” w ramach zaplanowanej kwoty sfinansowane będą:
- wydatki majątkowe w kwocie 51,532 mld PLN, przeznaczone głównie na realizację inwestycji i zakupy inwestycyjne resortu obrony narodowej (w tym na wojskowe inwestycje budowlane oraz zakupy sprzętu wojskowego i uzbrojenia), na współfinansowanie programów inwestycyjnych NATO oraz na przekazanie środków do Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (14,021 mld PLN). W odniesieniu do planu na 2024 rok jest to spadek o 482,4 mln PLN, tj. 0,9%. Udział wydatków majątkowych w łącznych nakładach na część 29 budżetu wyniesie 41,7%.
- wydatki bieżące w kwocie 48,021 mld PLN, przeznaczone m.in. na wydatki osobowe, tj. uposażenia żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy oraz świadczenia pieniężne relacjonowane do uposażeń, wynagrodzenia sędziów wojskowych, a także wynagrodzenia pracowników cywilnych i nauczycieli wraz z pochodnymi (27,481 mld PLN, w odniesieniu do 2024 roku wzrost o 3,881 mld PLN, tj. 16,4%) oraz na wydatki na zakup usług remontowych, zdrowotnych, telekomunikacyjnych i pozostałych oraz na zakup materiałów i wyposażenia, pozostałego sprzętu i uzbrojenia, energii oraz środków żywności (18,549 mld PLN, w odniesieniu do 2024 roku spadek o 836,7 mln PLN, tj. 4,3%). Łącznie wydatki bieżące w 2025 roku w stosunku do planu z 2024 roku mają ulec zwiększeniu o 3,086 mld PLN tj. 6,9%), a ich udział w łącznych nakładach na część 29 budżetu wyniesie 38,9%.
- świadczenia na rzecz osób fizycznych w kwocie 18,016 mld PLN, przeznaczone m.in. na emerytury i renty dla byłych żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy (12,060 mld PLN, w odniesieniu do 2024 roku wzrost o 945,9 mln PLN, tj. 8,5%) oraz na pozostałe świadczenia, w tym uposażenia żołnierzy DZSW - Dobrowolnej Zasadniczej Służby Wojskowej i TSW - Terytorialnej Służby Wojskowej (5,956 mld PLN, w odniesieniu do 2024 roku wzrost o 1,136 mld PLN, tj. 23,6%). Łącznie wydatki na świadczenia w 2025 roku w stosunku do planu z 2024 roku mają ulec zwiększeniu o 2,082 mld PLN tj. 13,1%), a ich udział w łącznych nakładach na część 29 budżetu wyniesie 14,6%.
- dotacje i subwencje w kwocie 5,894 mld PLN, przeznaczone m.in. na dotacje związane z finansowaniem wojskowego szkolnictwa wyższego, Agencji Mienia Wojskowego, zabezpieczenie potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców, wojskowych instytucji kultury, itp. Łącznie wydatki w tej kategorii w 2025 roku w stosunku do planu z 2024 roku mają ulec zwiększeniu o 1,320 mld PLN tj. 28,5%), a ich udział w łącznych nakładach na część 29 budżetu wyniesie 4,8%.
Środki zaplanowane w dziale 752 „Obrona narodowa” w innych częściach budżetu państwa (na kwotę 776,2 mln PLN) przeznaczone zostaną na sfinansowanie:
- projektów badawczych i celowych w dziedzinie obronności (250 mln PLN),
- „Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych RP” w zakresie transportu kolejowego i drogowego na potrzeby wojska (257,6 mln PLN),
- działalności jednostek organizacyjnych prokuratury powszechnej właściwych w sprawach wojskowych (147,3 mln PLN),
- składki do Europejskiej Agencji Kosmicznej (55 mln PLN),
- zadań związanych z przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej (55,9 mln PLN).
Na wydatki na badania naukowe i prace rozwojowe w 2025 roku w zakresie obronności planuje się przeznaczyć łącznie 1,355 mld PLN, co będzie stanowiło 1,09% łącznych nakładów na obronność. Jest to kwota większa o 35,4 mln PLN od planu na 2024 rok.
Liczba żołnierzy i pracowników wojska
W projekcie budżetu na 2025 rok ujęto m.in. planowane limity stanów średniorocznych etatów żołnierzy i pracowników wojska. Limity te przewidują, że w przyszłym roku w Wojsku Polskim będzie do:
- 150 000 żołnierzy zawodowych;
- 8028 żołnierzy zawodowych w okresie kształcenia;
- 4700 żołnierzy Dobrowolnej Zasadniczej Służby Wojskowej (DZSW) na potrzeby kształcenia;
- 44 000 żołnierzy Terytorialnej Służby Wojskowej (TSW);
- 35 000 żołnierzy DZSW;
- 30 000 żołnierzy aktywnej rezerwy;
- 5000 żołnierzy aktywnej rezerwy w dniach tej służby i pasywnej rezerwy w ramach odbywania ćwiczeń wojskowych;
- 57 143 pracowników wojska.
Centralne Plany Rzeczowe
W 2025 roku na finansowanie Centralnych Planów Rzeczowych (CPR), w części środków z budżetu państwa (wydatki z FWSZ są bowiem również ujmowane w CPR) zaplanowano wydatkowanie łącznie 59,844 mld PLN. W skład CPR wchodzą wydatki ujęte w zakresie:
- Planu Modernizacji Technicznej (PMT) – 45,923 mld PLN (wydatki majątkowe i wydatki bieżące);
- Planu Inwestycji Budowlanych (PIB) – 6,985 mld PLN (wydatki majątkowe);
- Planu Inwestycji Budowlanych NSIP (PIB-NSIP) – 0,505 mld PLN (wydatki majątkowe);
- Planu Zakupu Środków Materiałowych (PZŚM) – 6,430 mld PLN (wydatki bieżące).
Dla porównania, w planie na 2024 rok na CPR przewidziano wydatkowanie kwoty 48,899 mld PLN, zatem teoretycznie, w 2025 roku nastąpi wzrost nakładów o 10,945 mld PLN (22,4%). Tu jednak należy odnieść się do zmian w planowaniu budżetu wprowadzonych od 2025 rok.
W latach 2023-2024 wydatki z budżetu państwa na modernizację techniczną składały się z dwóch komponentów, wspomnianych CPR oraz dotacji z budżetu państwa dla Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ). Ten drugi komponent przed przekazaniem do FWSZ nie był zaliczany do CPR. Natomiast w planach na 2025 rok dotacja z budżetu państwa dla FWSZ została już zaliczona do CPR. I tak, z łącznej kwoty CPR (a konkretnie, w ramach PMT), 14,02 mld PLN planuje się przekazać do FWSZ, a nie wydatkować bezpośrednio na cele rzeczowe określone w CPR/PMT. W praktyce oznacza to, że wydatki poniesione z budżetu państwa na CPR/PMT będą niższe o tę kwotę (bowiem zostanie ona ostatecznie wydatkowana z FWSZ). W przeciwnym wypadku kwota 14,02 mld PLN byłaby liczona jako wydatek dwukrotnie, raz z budżetu państwa, a drugi raz z FWSZ.
Biorąc powyższe pod uwagę, wydatki na CPR zaplanowane w 2025 roku wyniosą realnie 45,823 mld PLN i będą niższe od tych zaplanowanych w 2024 roku o 3,077 mld PLN (6,3%). Zmianę w sposobie przekazywania środków z budżetu państwa do FWSZ z uwzględnieniem wydatków na CPR, na przykładzie 2024 i 2025 roku prezentuje zamieszczony poniżej schemat.
Porównanie planowanych wydatków na modernizację techniczną i inwestycje budowlane w latach 2024-2025 z uwzględnieniem źródeł ich finansowania. Opracowanie własne.
Jakie są wnioski z powyższego schematu?
Planowane wydatki na modernizację techniczną i inwestycje budowlane (w ramach budżetu państwa i środków z FWSZ) w 2025 roku mają wynieść aż 111,242 mld PLN (59,6% całkowitych nakładów na obronność) i być wyższe niż planowane na 2024 rok o 16,468 mld PLN (17,4%), ale pod warunkiem, że uda się pozyskać w pełnej zakładanej wysokości (60,586 mld PLN) środki zwrotne.
W 2024 roku z budżetu państwa na modernizację techniczną i inwestycje budowlane planowano przekazać łącznie 61,703 mld PLN, a w 2025 roku będzie to kwota 59,844 mld PLN (mniejsza niż w 2024 roku o 1,859 mld PLN, tj. o 3%).
Natomiast ze środków zwrotnych (dłużnych) na modernizację techniczną i inwestycje budowlane w 2024 roku planowano przekazać łącznie 34,109 mld PLN, a w 2025 roku będzie to kwota aż 60,586 mld PLN (wzrost o 26,476 mld PLN, tj. o 77,6%).
Podsumowując, w 2024 roku źródłem wydatków na modernizację techniczną i inwestycje budowlane w 65,2% ma być budżet państwa, a w 36,0% środki zwrotne (dłużne), natomiast w 2025 roku źródłem wydatków na ten cel w 53,8% ma być budżet państwa, a w aż 54,5% środki zwrotne (dłużne).
Plan Modernizacji Technicznej
Omawianie CPR rozpocznijmy od największego z planów, czyli Planu Modernizacji Technicznej (PMT), z którego finansowane są zakupy nowego sprzętu wojskowego i uzbrojenia (SpW), modernizacje, modyfikacje oraz remonty SpW, a także prace badawczo-rozwojowe związane z opracowaniem nowych typów SpW.
Nakłady na sfinansowanie PMT zaplanowano w wysokości 45,923 mld PLN, ale uwzględniając kwotę która zostanie przekazana do FWSZ (14,020 mld PLN), realnie będzie to kwota 31,902 mld PLN. Dla porównania w 2024 roku na ten cel zaplanowano 34,912 mld PLN, czyli o 3,012 mld PLN (8,6%) więcej.
Wydatki ponoszone w ramach PMT mają zostać przeznaczone m.in. na:
- System obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej – dostawę stacji radiolokacyjnych Bystra, rakiet szkolno-treningowych i makiet gabarytowo-masowych dla ppzr Piorun oraz kontynuację finasowania: przeciwlotniczych zestawów rakietowych krótkiego zasięgu Narew, zestawów rakietowo-artyleryjskich Pilica+;
- Śmigłowce wsparcia bojowego, zabezpieczenia i VIP – dostawę śmigłowców uderzeniowych AH-64D Apache w oparciu o leasing, wielozadaniowych śmigłowców wsparcia oraz kontynuację finansowania dotyczącego śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych wyposażonych w sprzęt pozwalający na prowadzenie akcji poszukiwawczo-ratowniczych CSAR - bojowego poszukiwania i ratownictwa;
- Zintegrowane systemy wsparcia dowodzenia oraz zobrazowania pola walki - C4ISR – dostawę wielofunkcyjnych terminali taktycznych Link 16, interrogatorów średniego zasięgu systemu identyfikacji Mark XIIA (mod 5), odbiorników GPS Pollux HGPST4 oraz kontynuację finansowania aparatowni łączności troposferycznej;
- Modernizację Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych – kontynuację modernizacji czołgów Leopard 2A4 oraz dostawę bojowych wozów piechoty Borsuk na podwoziu UMPG;
- Zwalczanie zagrożeń na morzu – kontynuację finansowania nowoczesnych niszczycieli min Kormoran II, okrętu obrony wybrzeża Miecznik;
- Rozpoznanie obrazowe i satelitarne - Obserwator – kontynuację pozyskiwania bezzałogowych statków powietrznych (klasy mini, klasy takt. krótkiego zasięgu), bezzałogowego systemu rozpoznawczego MQ-9A w oparciu o leasing;
- Indywidualne wyposażenie i uzbrojenie żołnierza – Tytan – finansowanie Zaawansowanych Indywidualnych Systemów Walki Tytan;
- Modernizację Wojsk Rakietowych i Artylerii – dostawę systemu uzbrojenia wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych (Homar-K) – podwozia, 155 mm dywizjonowych modułów ogniowych Regina, artyleryjskich wozów rozpoznawczych AWR do modułów ogniowych, 120 mm moździerzy samobieżnych Rak;
- Symulatory i trenażery – dostawę taktycznych systemów symulatorowych symulacji lotów samolotów F-16, komputerowego systemu dydaktycznego z oprogramowaniem do szkolenia obsług radarów (NUR-15M, NUR-12ME, NUR-12M), laboratorium stacji radiolokacyjnej NUR-15M oraz konsoli zdalnego sterowania stacjami radiolokacyjnymi NUR-15M typu KZS-15;
- Kołowe transportery opancerzone – dostawę zdalnie sterowanego systemu wieżowego z wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike, zintegrowanego z KTO Rosomak, wozów ewakuacji medycznej na podwoziu KTO Rosomak, kołowych transporterów opancerzonych WPT i WRT;
- Przeciwpancerne pociski kierowane – dostawę przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike, bateryjnych modułów ogniowych niszczycieli czołgów pk. Ottokar Brzoza, wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych FGM-148F Javelin wraz z amunicją oraz pakietem szkoleniowym i logistycznym;
- Rozpoznanie patrolowe – pozyskanie mobilnych bezzałogowych pojazdów rozpoznawczych Tarantula;
- Cyberobrona i narodowa kryptologia – kontynuację finansowania pozyskiwania sprzętu i oprogramowania służącego zapewnieniu bezpieczeństwa cybernetycznego oraz wsparcia kryptologicznego;
- Samolot wielozadaniowy bojowy Harpia – kontynuacja dostaw samolotów wielozadaniowych.
Plan Inwestycji Budowlanych
Na wydatki ujęte w Planie Inwestycji Budowlanych (PIB) w 2025 roku zaplanowano kwotę 6,985 mld PLN (w ramach wydatków majątkowych). W porównaniu do planu na 2024 rok jest to wzrost o 295,3 mln PLN (4,4%).
Wydatki ponoszone w ramach PIB dotyczyć będą wojskowych inwestycji budowlanych w nw. obszarach:
- infrastruktura związana z eksploatacją statków powietrznych;
- infrastruktura techniczna dla potrzeb sprzętu wojskowego (magazyny, warsztaty, hale remontowe, garaże);
- infrastruktura szkoleniowa, koszarowa i sztabowa;
- sieci teleinformatyczne i telekomunikacyjne oraz inne obiekty łączności;
- systemy zabezpieczeń i kontroli dostępu do obiektów oraz kompleksów wojskowy;
- bazy, składnice i stacje MPS;
- obiekty specjalne;
- pozostałe obiekty (uzbrojenie techniczne terenu, infrastruktura towarzysząca, inwestycje o wartości szacunkowej poniżej 4 mln PLN).
![CPR-FWSZ-2025](https://dziennikzbrojny.pl/media/Wydarzenia/CPR-FWSZ-2025.jpg)
Plan Inwestycji Budowlanych NSIP
Na inwestycje budowlane związane z udziałem Polski w "Programie Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Dziedzinie Bezpieczeństwa" (NATO Security Investment Programme - NSIP), w 2025 roku zaplanowano wydatkowanie środków w wysokości 505,0 mln PLN (w ramach wydatków majątkowych), w tym 270,2 mln PLN stanowić ma składka Polski do Programu NSIP. Pozostałe środki planuje się wydatkować na inwestycje realizowane w ramach kilkunastu pakietów inwestycyjnych.
W ramach udziału Polski w Programie NSIP w 2025 roku przewidziano realizację 61 zadań, w tym zakończenie rzeczowe 13 zadań (dla pozostałych 48 zadań termin zakończenia został określony na lata 2026-2037).
Główne inwestycje budowlane realizowane w ramach PIB-NSIP będą dotyczyły:
- przygotowania infrastruktury dla 18. Dywizji Zmechanizowanej w Siedlcach;
- kontynuacji budowy i modernizacji lotniskowych składów paliw w Powidzu, Świdwinie, Mirosławcu oraz Mińsku Mazowieckim;
- kontynuacji prac budowlanych w bazach paliwowych w Puszczy Mariańskiej;
- przygotowania infrastruktury dla samolotów do tankowania w powietrzu;
- przygotowania infrastruktury dla samolotów taktycznych i transportowych dla Sił Wzmocnienia Sojuszu;
- przygotowania systemu dowodzenia i łączności dla Oddziałów Specjalnych.
Dodatkowo na inwestycje realizowane w ramach Programu NSIP przekazywane będą środki NATO. Wstępnie ustalony udział środków NATO na realizację zamierzeń NSIP na terenie Polski w 2025 roku wyniesie 92,0 mln PLN.
Łączna szacowana kwota wydatków związanych z realizacją Programu NSIP w 2025 roku wyniesie 597 mln PLN (w tym bezpośrednio na realizację inwestycji 326,8 mln PLN), z czego 84,6 % stanowią środki z budżetu resortu obrony narodowej, 15,4 % środki NATO.
Dla porównania, łączna szacowana kwota wydatków związanych z realizacją Programu NSIP w 2023 roku wynosiła 966,0 mln PLN (w tym bezpośrednio na realizację inwestycji 901,2 mln PLN). To nieco dziwne, że mimo wzrostu zagrożeń, wartość inwestycji NATO realizowanych na terenie Polski w ostatnich dwóch latach zmalała niemal trzykrotnie.
Plan Zakupu Środków Materiałowych
W ramach CPR związanego z zakupami środków materiałowych na 2025 rok zaplanowano wydatki bieżące w wysokości 6,430 mld PLN, w tym na zakup:
- materiałów pędnych i smarów – 836,1 mln PLN;
- przedmiotów umundurowania i wyekwipowania – 1,088 mld PLN;
- amunicji i materiałów wybuchowych – 4,140 mld PLN;
- produktów żywnościowych - 259,5 mln PLN;
- medycznych środków materiałowych - 106,5 mln PLN.
W odniesieniu do planu wydatków na 2024 rok w planie na przyszły rok możemy zaobserwować zmniejszenie wydatków o 358,8 mln PLN (5,3%).
Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych
Wydatki związane z modernizacją techniczną Sił Zbrojnych w 2025 roku mają być finansowane również z pozabudżetowych środków Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ), zarządzanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK). W tym miejscu należy przypomnieć, że w ramach FWSZ zgromadzone środki nie przepadają z końcem roku budżetowego, tylko przechodzą do wykorzystania w kolejnym roku. Środki FWSZ nie są także ujmowane w ramach ustawy budżetowej (podano jedynie informacyjnie ich poziom w uzasadnieniu do projektu ustawy budżetowej).
Planuje się, że na początku 2025 roku FWSZ będzie posiadał oszczędzone środki w wysokości 3,287 mld PLN.
Wpływy zaplanowane do uzyskania w 2025 roku przez FWSZ mają wynieść łącznie 76,265 mld PLN, w tym z następujących tytułów:
- Wpływy z tytułu wsparcia udzielonego wojskom obcym oraz udostępniania im poligonów 159,1 mln PLN;
- Wpływy z tytułu specjalistycznych usług wojskowych 17,1 mln PLN;
- Wpływy wynikające z przepisów o Agencji Mienia Wojskowego 9,1 mln PLN;
- Odszkodowania lub kary umowne oraz zwrócone zaliczki, wpływy ze zrealizowanych gwarancji, zabezpieczeń oraz inne środki otrzymane w toku realizacji umów, zawartych na rzecz Sił Zbrojnych 78,2 mln PLN.
- Wpływy z finansowania dłużnego 60,586 mld PLN;
- Środki z budżetu państwa przekazywane przez Ministra Obrony Narodowej 14,021 mld PLN (ujęte w ramach CPR i PMT);
- Zwrot podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego otrzymanych przez organy wojskowe z tytułu realizacji zadań na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz z tytułu udzielonego wsparcia pozostałym wojskom obcym 22,0 mln PLN;
- Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi 1,271 mld PLN;
- Odsetki 101,8 ml PLN.
Wydatki zaplanowane do poniesienia w 2025 roku przez FWSZ mają wynieść łącznie 76,267 mld PLN, w tym na następujące cele:
- Wydatki na realizację celów określonych w "Programie rozwoju Sił Zbrojnych" (PRSZ) tj. na zakupy sprzętu wojskowego i uzbrojenia 65,420 mld PLN;
- Spłata kapitału od pozyskanego finansowania dłużnego 3,628 mld PLN;
- Wypłaty odsetek od pozyskanego finansowania dłużnego 3,800 mld PLN;
- Prowizje, opłaty i pozostałe koszty z tytułu organizacji i obsługi finansowania dłużnego 3,410 mld PLN;
- Wynagrodzenie prowizyjne dla BGK 8,6 mln PLN.
W rezultacie na koniec 2025 roku na stanie FWSZ mają pozostać środki w wysokości 3,286 mld PLN, które będzie można wykorzystać w 2026 roku lub w latach następnych. Na zakończenie 2025 roku łączne zadłużenie FWSZ ma osiągnąć poziom 113,1 mld PLN.
Dla porównania warto jeszcze wspomnieć, że w 2024 roku wpływy do FWSZ zaplanowano na poziomie 48,092 mld PLN (w tym 12,805 mld PLN z budżetu państwa), natomiast wydatki FWSZ na cele określone w „Programie rozwoju Sił Zbrojnych” mają wynieść do 45,875 mld PLN. Kosztów z tytułu organizacji i obsługi finansowania dłużnego oraz wynagrodzenia prowizyjnego dla BGK w 2024 roku nie ujawniono.
Podsumowanie
Wydatki na obronność w 2025 rok zaplanowano na rekordowym poziomie 4,7% PKB. To bardzo dobra informacja, biorąc pod uwagę konieczność pilnego podniesienia zdolności Wojska Polskiego, w związku z potencjalnym zagrożeniem ze strony Federacji Rosyjskiej. Taki poziom wydatków (jeśli doczeka się realizacji), może ulokować Polskę na czwartym miejscu pod względem wydatków na obronność wśród europejskich członków NATO (za Wielką Brytania, Niemcami i Francją, a przed Włochami czy Hiszpanią i Holandią).
Jednocześnie taki poziom wydatków oznaczać będzie, że prawie co piąta złotówka z budżetu państwa i FWSZ (licząc łącznie wydatki z tych źródeł) zostanie przeznaczona na cele związane z obroną narodową. To znaczące obciążenie dla Polski. Do tego, m.in. z powodu wysokich wydatków na obronność, deficyt budżetu państwa w 2025 roku ma wynieść aż 289 mld PLN (7,3% PKB), a zadłużenie FWSZ ma wzrosnąć o 60,586 mld PLN, co przyczyni się do zwiększenia poziomu długu publicznego.
Biorąc pod uwagę wydatki na obronność ujęte tylko w części budżetu państwa, będą one zaledwie o 5,2% wyższe niż w planie na 2024 rok, a zatem realnie, uwzględniając planowaną inflację, ten wzrost będzie niemal zerowy. Cały realny wzrost koncentruje się zatem na planie wydatków z FWSZ, który w znaczącej części jest finansowany ze środków zwrotnych. Również proces modernizacji technicznej w większym stopniu ma być finansowany ze środków dłużnych FWSZ (60,586 mld PLN), niż z budżetu państwa (59,844 mld PLN). Uzyskanie zatem realnego wzrostu wydatków na obronność oraz pełnych planowanych środków na modernizację Wojska Polskiego, będzie w 2025 roku w istotnym stopniu uzależnione od determinacji rządzących do zaciągania w ramach FWSZ nowych kredytów i emisji obligacji.
Tomasz Dmitruk