Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2011-11-17 17:28:10

Centrum Serwisowe Airbus Military na Okęciu

     W obecności przedstawicieli MON (podsekretarz stanu Marcin Idzik), gospodarki (podsekretarz stanu Hubert Królikowski), Sił Powietrznych (gen. Lech Majewski) i samego gospodarza, Prezesa EADS PZL Warszawa Okęcie, Pana Francisco Javier Diaz Gil, odbyła się uroczystość uruchomienia Centrum Serwisowego samolotów CASA.

     Utworzenie Centrum to jedno z bezpośrednich zobowiązań offsetowych jakie wynegocjowano pomiędzy ministerstwem gospodarki a EADS przy zakupie w sumie 12 samolotów CASA C295M. Jak zaznaczali przedstawiciele władz, jest to najbardziej oczekiwany sposób rekompensat zakupów realizowanych przez Siły Zbrojne. Technologie otrzymują przedsiębiorstwa działające w Polsce, zatrudnienie znajdują polscy specjaliści a podatki odciągane są do naszego skarbca. Zyskują również Siły Powietrzne, koszt przeglądów samolotów CASA maleje (koszty robocizny) oraz skraca się okres, gdy samolot znajduje się poza służbą (drugie Centrum mieści się w hiszpańskiej Sewilli).

 

Symboliczne przecięcie wstęgi przez wiceministrów, Huberta Królikowskiego (MGosp), Marcina Idzika (MON) oraz prezesa EADS PZL Francisco Gila.

     W odnowionym hangarze Airbus Military Polska są (nowe oświetlenie, podłoga) jednorazowo prócz modyfikacji samolotów Orlik przegląd przechodzić mogą jednorazowo dwa samoloty Casa. W ramach przeglądu kalendarzowego (8 lat), aktualnie w zakładach na Okęciu przebywa od tygodnia samolot o numerze bocznym 012. Pracę przy nim rozpoczęli już specjaliści polscy. Warto wspomnieć, że od lipca br. w Sewilli przegląd przechodzi samolot 011 i co godne podkreślenia, prace wykonywane są przy współudziale fachowców z Polski (łącznie 20 osób przeszkolono, w Hiszpanii jest ich teraz 12). Harmonogram prac przedstawia się następująco: 2012 – 4 samoloty (009, 010, 011, 012), 2013 – 3 samoloty (013, 014, 015) i 2014 – 1 samolot (016). To początek, centrum serwisowe będzie realizowało wiele innych przedsięwzięć (remonty nieplanowe, prace okresowe niższych szczebli, zarządzanie dostawami części zamiennych, szkolenia).

 

C295M n/b 012 zostanie rozebrana na czynniki pierwsze, a potem zgodnie z procedurami zostanie wykonana jej kompletacja włącznie z malowaniem w lakierni LOT-u, fot. Mariusz Cielma

      Zapytany o potrzeby PSP w zakresie samolotów klasy Casa, gen. Majewski zwrócił uwagę na ich intensywne wykorzystywanie (codziennie kilka jest poza granicami kraju), a potrzeby określił na 5 samolotów. Minister Idzik podkreślał bardzo dobrą współpracę z dostawcą, także w zakresie zobowiązań offsetowych i nie wykluczył podjęcia rozmów na temat nowego kontraktu na zakup kolejnych samolotów CASA C295 dla Wojska Polskiego.

      Aktualnie Airbus Military Polska jest dostawcą do macierzystych zakładów kilka komponentów struktury. Są to: skrzydło do C295, drzwi załadunkowe i rampa do CN235/C295, drzwi boczne CN235/C295, siedzenia i struktury kabiny do CN235/C295.

   W najbliższych dniach powrócimy do tematu Centrum Serwisowego samolotów CASA oraz prac realizowanych w zakładach na Okęciu w obszerniejszym artykule.

(MC)




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
KTO Stryker dla Wojska Polskiego? Zło, ale konieczne?

KTO Stryker dla Wojska Polskiego? Zło, ale konieczne?

W trakcie konferencji prasowej w Konstancinie-Jeziornie mającej miejsce 3 grudnia br. po podpisaniu porozumienia między Sztabem Generalnym Wojska P...

więcej polecanych artykułów