2016-05-19 10:24:54
Rosomaki będą uzbrojone w ppk Spike
Jedną z istotnych, nie rozwiązanych dotąd bolączek programu Kołowego Transportera Opancerzonego Rosomak pozostaje brak integracji wieży Hitfist-30P z przeciwpancernymi pociskami rakietowymi Spike-LR. Po kilku latach analiz i testów problem ten powinien w końcu zostać rozwiązany, bowiem niedawno Minister Obrony Narodowej podpisał wniosek na przeprowadzenie stosownej modernizacji, a Inspektorat Uzbrojenia zapowiedział uruchomienie postępowania w tej sprawie, w terminie do końca czerwca tego roku.
Rosomak-M Concept zaprezentowany przez ROSOMAK S.A. podczas targów MSPO 2015 w Kielcach. Prawdopodobnie część z opracowanych na jego potrzeby rozwiązań wejdzie w zakres planowanej modernizacji. Fot. Mariusz Cielma/Dziennik Zbrojny
Modernizacją ma zostać objętych 300 egzemplarzy Rosomaków z wieżą Hitfist-30P spośród łącznie 359 pojazdów tego typu wyprodukowanych do końca 2013 roku. Dlaczego nie wszystkie? Integracja nie zostanie przeprowadzona zapewne w przypadku 50 wozów z wieżą Hitfist-30P przeznaczonych do modernizacji do wersji rozpoznawczych R-1 i R-2, o których pisaliśmy wczoraj.
Do postępowania na integrację wieży Hitfist-30P z ppk Spike Inspektorat Uzbrojenia zamierza zaprosić firmę ROSOMAK S.A. Ma ono zostać prowadzone w trybie określonym w § 26 ust. 1 (negocjacje z jednym wykonawcą) wytycznych dotyczących udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa stanowiących załącznik do Decyzji nr 367/MON z dnia 14 września 2015 roku. Termin podpisania umowy uzależniony jest od wyników i czasu negocjacji. Wydaje się, że powinno to być możliwe jeszcze w tym roku, a cały proces modernizacji Inspektorat Uzbrojenia planuje zakończyć w 2021 roku.
Zakres planowanej modernizacji poza integracją wieży Hitfist-30P z ppk Spike-LR obejmować będzie prawdopodobnie także elementy opracowane na potrzeby Rosomaka-M Concept, który firma z Siemianowic Śląskich zaprezentowała w 2015 roku podczas targów MSPO w Kielcach. Montaż dwóch wyrzutni pocisków przeciwpancernych oraz planowana w najbliższym czasie instalacja systemu wsparcia dowodzenia Rosomak-BMS spowoduje bowiem wzrost masy pojazdu. W celu utrzymania wymogu pływalności konieczne będzie zwiększenie wyporności kadłuba i/lub zmniejszenie jego masy poprzez zastosowanie lżejszych elementów konstrukcyjnych. W Rosomaku-M Concept rozwiązano te problemy, uzyskując zwiększenie masy pojazdu do pływania o 1600 kg. Było to możliwe z jednej strony przez zwiększenie szerokości wozu, co spowodowało wzrost jego wyporności, z drugiej strony zmniejszono masę pojazdu przez zastosowanie tzw. stali nanometrycznej, opracowanej przez niemiecki IBD. W Rosomaku-M wprowadzono także wiele innych zmian, ale dziś jeszcze nie wiadomo, które z nich zostaną objęte przedmiotem zamówienia.
(TD)