Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2016-06-16 11:28:48

Montaż armaty na Ślązaku

     W dniu 15 czerwca br. na budowanym w Stoczni Marynarki Wojennej S.A. w upadłości likwidacyjnej okręcie patrolowym Ślązak zainstalowano uniwersalną armatę morską OTO Melara Super Rapid MF L/62 kalibru 76 mm. Do operacji tej przygotowywano się od kilku miesięcy. W tym czasie na okręcie ułożono niezbędne przewody i przygotowano osprzęt. Sam montaż armaty to ostatni element tego etapu budowy. W czasie montażu wykorzystano 100 tonowy dźwig pływający DP-2 firmy EUROMOS Sp. z o.o. W ostatnim czasie na Ślązaku zainstalowano także żurawiki oraz trwa: centracja linii wałów, układanie kabli, wyposażanie różnych magazynów, pomieszczeń służbowych i socjalnych. Prowadzone są także prace związane ze sprawdzeniem szczelności systemu wentylacji.

Armata OTO Melara Super Rapid - Ślązak. Fot. Jan Szurgot

Ważąca ponad 8 ton armata OTO Melara Super Rapid MF już zainstalowana na przygotowanym wcześniej fundamencie. Fot. Jan Szurgot.

  Do końca tego tygodnia Stocznia planuje również montaż urządzenia do zrzutu łodzi abordażowej typu RIB Markos MK-790. Na przełomie czerwca i lipca br. powinno nastąpić uruchomienie dziobowych i rufowych zespołów prądotwórczych MTU 12V183 TE52, a kolejnym etapem prac będzie uruchomienie turbiny gazowej GE/Avio LM-2500+ i silników głównych MTU 12V 595 TE90.

  Producentem zainstalowanej armaty 76/62 Super Rapid MF (MultiFunction) jest oddział Defence Systems (wcześniej OTO Melara S.p.A.) włoskiego koncernu Leonardo - Finmeccanica. Armata przystosowana jest do zwalczania celów morskich, lądowych i powietrznych. Może strzelać ogniem pojedynczym lub ciągłym z szybkostrzelnością maksymalną do 120 strz./min. na odległość do 16 km (ze standardową amunicją). Lufa w pionie może być opuszczana maksymalnie o 15 stopni lub podnoszona o 85 stopni. Masa armaty bez amunicji wynosi 8.300 kg. Magazynek na amunicję umożliwia załdowanie 76 sztuk naboi gotowych do natychmiastowego użycia. 

  Stępkę pod budowę okrętu patrolowego Ślązak (początkowo planowanego jako prototyp korwety wielozadaniowej projektu 621 kryptonim Gawron-II M) położono w dniu 28 listopada 2001 roku. Po kilku latach prowadzonych z problemami prac, 23 września 2013 roku w porcie wojennym w Gdyni, syndyk SMW S.A. pani Magdalena Smółka oraz ówczesny zastępca szefa Inspektoratu Uzbrojenia Jan Woźniak podpisali aneks nr 15/2013 do umowy nr 1/BO/2001 z 2001 roku, precyzujący kwestię dokończenia budowy jednostki i zmiany jej przeznaczenia z korwety wielozadaniowej na „okręt patrolowy w wersji podstawowej typu Ślązak”. W dniu 12 grudniu 2013 roku doszło do podpisania dwóch dodatkowych kontraktów na dostawę i instalację Zintegrowanego Systemu Walki (ZSW). Pierwsza umowa została zawarta z holenderską firmą Thales Nederland. Dotyczyła ona dostawy Modułowego Systemu Walki firmy Thales, w tym sprzętu i oprogramowania oraz ich integracji z podsystemami zewnętrznymi już zainstalowanymi i tymi, które będą jeszcze instalowane na okręcie. To w ramach tej umowy dostarczono i zainstalowano armatę 76/62 Super Rapid MF. Drugą umowę podpisano z gdyńską spółką Enamor, która zobowiązała się dostarczyć i zainstalować Zintegrowany System Nawigacji wraz z sonarem Vanguard oraz Zintegrowany System Łączności wraz z urządzeniami kryptograficznymi do elementów ZSW oraz urządzeń łączności. W dniu 2 lipca 2015 roku odbyła się ceremonia wodowania i chrztu okrętu. Budowa okrętu zgodnie z aneksem nr 15/2013 miała zakończyć się w listopadzie tego roku. Niestety, z różnych powodów prowadzone prace są opóźnione, a nowy termin ukończenia Ślązaka nie został jeszcze formalnie ustalony. Z odpowiedzi na interpelację poselską nr 2648 udzieloną w dniu 13 maja br. przez sekretarza stanu w MON Bartosza Kownackiego wiemy jedynie, że wstępnie przedstawiony przez Stocznię nowy harmonogram przewiduje zakończenie budowy okrętu w pierwszym kwartale 2018 roku. 

  Poniżej zaprezentowano kilka dodatkowych zdjęć z wczorajszej operacji montażu armaty. 

OTO Melara Super Rapid Ślązak fot. Jan Szurgot

OTO Melara Super Rapid Ślązak fot. Jan Szurgot

OTO Melara Super Rapid Ślązak fot. Jan Szurgot

OTO Melara Super Rapid Ślązak fot. Jan Szurgot

OTO Melara Super Rapid Ślązak fot. Jan Szurgot

Tekst: Tomasz Dmitruk. Zdjęcia: Jan Szurgot. 




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Niemiecki moździerz 21cm Mörser 18

Niemiecki moździerz 21cm Mörser 18

Mörser 18 (de facto klasyfikowany, z uwagi na długość i kąty podniesienia lufy, jako haubicoarmata) był nowoczesnym działem artyleryjskim, wykorzys...

więcej polecanych artykułów