2016-11-05 23:59:57
Plany modernizacji technicznej w końcu 2016 roku
Do końca 2016 roku pozostały już niespełna dwa miesiące. W mediach coraz częściej pojawiają się obawy, czy w tym roku możliwe będzie wykonanie budżetu resortu obrony narodowej przeznaczonego na modernizacją techniczną Sił Zbrojnych RP, a jednocześnie kierownictwo MON zapewnia, że wydatki te zostaną w pełni zrealizowane. Dziś nie odpowiemy na pytanie czy jest to możliwe, jednak zwracamy uwagę, że na pełne wykonanie planu wydatków istotne będą umowy, których podpisanie powinno nastąpić jeszcze w tym roku. Ich zawarcie umożliwi bowiem wypłacenie zaliczek w wysokości do 25 % wartości zamówienia.
Jedna z umów, których podpisanie zaplanowano jeszcze na ten rok dotyczy pozyskania przeciwlotniczych systemów rakietowo-artyleryjskich bliskiego zasięgu kr. Pilica. Fot. Tomasz Dmitruk/Dziennik Zbrojny
Jakich więc kontraktów możemy spodziewać się jeszcze w tym roku? Zapytaliśmy o to Inspektorat Uzbrojenia. Okazuje się, do końca br. planowane są do podpisania "następujące ważniejsze umowy":
- pozyskanie 155 mm dywizjonowych modułów ogniowych kr. Regina z armatohaubicami kr. Krab;
- dostawy przeciwlotniczych systemów rakietowo-artyleryjskich bliskiego zasięgu kr. Pilica;
- dostawy rakiet do przenośnego przeciwlotniczego zestawu rakietowego kr. Piorun;
- remont fregat rakietowych typu Oliver Hazard Perry;
- zakup małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP) Gulfstream G550;
- zakup pocisków: AGM-158B JASSM-ER, AIM-120 AMRAAM i AIM-9X Sidewinder;
- zakup MMSD (Mobilnych Modułów Stanowisk Dowodzenia) szczebla oddział/pododdział.
Tyle oficjalnych informacji. Wracając do tematu wykonania budżetu, można pokusić się o bardzo uproszczoną wycenę wartości wymienionych powyżej zamówień. Zacznijmy od modułów Regina. Umowa na nie może dotyczyć zamówienia czterech dywizjonowych modułów ogniowych (w tym 96 szt. AH Krab), a jej wartość można szacować na ok. 3,5-4 mld PLN (dużo zależy, co zamawiający będzie chciał pozyskać poza samym sprzętem wchodzącym w zakres DMO).
Kolejny kontrakt powinien obejmować dostawę 6 baterii systemu przeciwlotniczego Pilica. Tutaj wartość kontraktu można szacować na ok. 600-800 mln PLN.
Kolejne zamówienie może dotyczyć zakupu nawet 1600 szt. pocisków i 420 szt. wyrzutni do przenośnych przeciwlotniczych zestawów rakietowy Piorun (Grom-M). Jego wartość przy takim zakresie może wynosić nawet 1-1,2 mld PLN.
Wyceny umowy na remont fregat typu Oliver Hazard Perry autor się nie podejmuje, bowiem nie jest znany jego zakres oraz nie wiadomo nawet czy dotyczyć ma on jednej czy obu fregat.
Wiadomo natomiast, że zgodnie ze złożoną ofertą, umowa na pozyskanie dwóch samolotów Gulfstream G550 powinna być warta 440 mln PLN, a w tegorocznym budżecie na ten cel zarezerwowano kwotę aż 850 mln PLN. Choć fiansowanie samolotów dla VIP nie jest ujęte w wydatkach zaplanowanych w części 29 budżetu Obrona narodowa tylko w ramach rezerwy celowej, to jednak zakup ten jest związny z modernizacją techniczną Sił Zbrojnych RP.
Ocena wartości zakupu pocisków rakietowych dla samolotów F-16 jest niemożliwa, bowiem na dziś nie znamy liczby i dokładnych wersji pocisków planowanych do pozyskania. Wiadomo jedynie, że pocisków JASSM-ER ma być 40 egzemplarzy. Jeśli jednak przyjąć, że liczba pocisków AMRAAM i Sidewinder będzie taka, o jaką Polska pytała w 2012 roku, czyli 93 pociski AIM-9X-2 (Block II) oraz 65 pocisków AIM-120C-7, łączna wartość takiego kontraktu (razem z JASSM-ER) może wynosić nawet ok. 1-1,3 mld PLN.
I na koniec pozostaje zakup ok. 160 kompletów (tyle planowano) MMSD szczebla oddział/pododdział. Najtańsza oferta w unieważnionym postępowaniu przetargowym wyceniona była na 254 mln PLN, natomiast zamawiający na finansowanie tego zadania przewidział 193 mln PLN. Można się więc spodziewać, że wartość zawartej umowy będzie oscylowała pomiędzy tymi kwotami.
Podsumowując, wartość wszystkich ww. umów z dużym przybliżeniem można oszacować na ok. 6,7-8 mld PLN, z zastrzeżeniem jednak, że są to jedynie szacunki autora, które mogą być obarczone istotnym błędem (wynikajacym choćby z braku pewności co do zakresu zamówień). Zawarcie tych umów może pozwolić na wypłatę zaliczek w wysokości nawet 2 mld PLN, co może mieć istotny wpływ na uratowanie tegorocznego poziomu wykonania wydatków na modernizację techniczną Sił Zbrojnych RP.
Wiemy także, co z pewnością nie poprawi wykonania tegorocznego budżetu MON. Mowa tu o budowie prototypowego niszczyciela min Kormoran (601). Zakończenie pracy rozwojowej i przekazanie okrętu do służby do niedawna planowano jeszcze na listopad tego roku. Niestety, Inspektorat Uzbrojenia poinformował redakcję, że termin zakończenia pracy rozwojowej został przesunięty na dzień 31 marca 2017 roku. Jak wyjaśnia IU „w chwili obecnej okręt przechodzi Badania Wstępne portowe i morskie. Po ich pozytywnym zakończeniu Wykonawca będzie mógł przedstawić okręt do Badań Kwalifikacyjnych (państwowych) i dopiero po ich przeprowadzeniu z wynikiem pozytywnym okręt będzie mógł być przyjęty przez MW. Należy pamiętać, że okręt powstaje w wyniku realizacji pracy rozwojowej, dlatego też mogą zaistnieć sytuacje, których nie można było wcześniej przewidzieć”.
Pod znakiem zapytania jest także zaplanowana na ten rok dostawa dwóch pierwszych samolotów szkolenia zaawansowanego AJT M-346 Master. Zgodnie z umową powinna ona nastąpić w terminie do dnia 30 listopada 2016 roku. Inspektorat Uzbrojenia nie chciał jednak potwierdzić, czy w realizacji tego zadania wystąpią jakieś opóźnienia, choć kilka dni temu taką możliwość sugerował sekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki.
(TD)