Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2017-03-14 21:46:53

Przetarg na holowniki unieważniony

     Po ponad dwóch latach od ogłoszenia, w dniu 10 marca br., Inspektorat Uzbrojenia (IU) unieważnił postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie negocjacji z ogłoszeniem dla zadania „Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pod kryptonimem Holownik”, którego efektem miała być budowa 6 holowników na potrzeby Marynarki Wojennej RP. Postępowanie zostało unieważnione na końcowym etapie, już po wyborze wykonawcy, tuż przed samym podpisaniem umowy ze stocznią Remontowa Shipbuilding S.A. z Gdańska. Jak poinformował redakcję IU, „zgodnie z dyspozycją art. 93 ust 1 pkt 7 ustawy Pzp postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego unieważnia się, jeżeli obarczone jest nieusuwalną wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy”.

H-10 Fot. 8 FOW

Decyzja związana z holownikami to już drugi anulowany przetarg dotyczący modernizacji Marynarki Wojennej RP. We wrześniu ubiegłego roku los ten spotkał postępowanie na pozyskanie okrętów obrony wybrzeża kr. Miecznik i okrętów patrolowych z funkcją zwalczania min kr. Czapla. Do dziś nie został on wznowiony. Fot. 8. FOW.

  Postępowanie na pozyskanie holowników zostało ogłoszone w dniu 22 grudnia 2014 roku. W przetargu uczestniczyło trzech wykonawców:

  • stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. z Gdańska,
  • Konsorcjum Damen Shipyards Gdynia S.A. oraz Stocznia Marynarki Wojennej S.A. w upadłości likwidacyjnej z Gdyni oraz
  • Konsorcjum Stocznia Remontowa Nauta S.A. z Gdyni i Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. ze Szczecina.

  Zamawiający za najkorzystniejszą uznał ofertę złożoną przez stocznie Remontowa Shipbuilding S.A. o czym poinformował w dniu 16 listopada 2016 roku. Od decyzji tej do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołało się Konsorcjum SR Nauta S.A. i MSR Gryfia S.A. Izba nakazała dokonania ponownej oceny ofert. W dniu 9 grudnia 2016 roku, zamawiający unieważnił czynność wyboru najkorzystniejszej oferty, ale już 23 grudnia 2016 roku poinformował o ponownym wyborze oferty stoczni Remontowa Shipbuilding S.A.

  Następnie, 2 stycznia br. Konsorcjum stoczni Nauta i Gryfia wniosło kolejne odwołanie do Prezesa KIO, ale w dniu 16 stycznia br. także ono zostało oddalone. Wydawało się, że po dwóch korzystnych dla zamawiającego wyrokach KIO postępowanie zostanie zakończone i nastąpi podpisanie umowy. Tak się jednak nie stało, podjęto natomiast decyzję o unieważnieniu przetargu. W informacji uzyskanej z IU niestety nie podano jakimi to „nieusuwalnymi wadami” obarczone było prowadzone postępowanie, że konieczne było jego unieważnienie. Wartość oferty złożonej przez  stocznię Remontowa Shipbuilding S.A. wynosiła 283.488.606,00 PLN. 

  Pozyskanie 6 holowników to jedno z zadań przewidzianych do realizacji w programie operacyjnym „Zwalczanie zagrożeń na morzu” wchodzącym w zakres Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2013-2022 oraz w jego zaktualizowanej wersji na lata 2017-2022 (zatwierdzonej w dniu 7 października 2016 roku).

  Na tym podaną przez IU informację można by zakończyć. Trudno jednak nie dodać kilku słów komentarza. Być może rzeczywiście, w postępowaniu występowały błędy które uniemożliwiły zawarcie umowy zgodnej z obowiązującym prawem i jedyną możliwością było jego unieważnienie. Szkoda wówczas dwóch lat straconych na jego procedowanie.

  Można jednak też zwrócić uwagę, że jest to już kolejne unieważnione postępowanie, w którym szansę na wygraną (tu prawie pewność) miał podmiot prywatny i w którym konkurował z państwowymi firmami należącymi do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. W ubiegłym roku unieważniono dwa przetargi w których konkurowały firmy prywatne z PGZ, dotyczące zakupu bezzałogowych statków powietrznych (BSP) klasy taktycznej krótkiego zasięgu kr. Orlik i klasy mini kr. Wizjer oraz Systemu Zarządzania Walką Szczebla Batalionu Rosomak BSM. W przypadku systemu BMS w nowo rozpoczętej procedurze udzielenia zamówienia podmioty prywatne w praktyce nie mogły już złożyć swojej oferty i obecnie negocjacje prowadzone są tylko z konsorcjum którego liderem jest PGZ S.A. Zamówienie na BSP resort obrony również planuje skierować do państwowych spółek. Być może więc, unieważnienie przetargu na holowniki jest jednocześnie sposobem na zmianę trybu zamówienia i wyeliminowanie możliwości udziału w nim podmiotów prywatnych. Czy te przypuszczenia są prawdziwe przekonamy się jednak dopiero po ogłoszeniu przez IU nowego postępowania. Kiedy to nastąpi, jak na razie nie wiadomo.

(TD)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Stan realizacji Planu Modernizacji Technicznej (systematyczna aktualizacja)

Stan realizacji Planu Modernizacji Technicznej (systematyczna aktualizacja)

W grudniu 2012 roku opinii publicznej zaprezentowano założenia Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2013-2022 (PMT), zgodnie z k...

więcej polecanych artykułów