Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2017-09-05 11:40:31

MSPO 2017: Czołgi PT-17 i PT-91M2

     Podczas rozpoczynającego się dzisiaj XXV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach działające w ramach Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Zakłady Mechaniczne „BUMAR-ŁABĘDY” S.A. zaprezentują dwie nowe propozycje modernizacji czołgów z rodziny T-72. Pierwsza z nich nazwana PT-17 jest przykładem „głębokiej”, kompleksowej i zapewne nie taniej modernizacji, z przeznaczeniem głównie na eksport. Drugi z wozów ma odpowiadać na potrzebę „płytkiej” i tańszej modernizacji, jaka została zarysowana w raporcie z zakończonego w tym roku Strategicznego Przeglądu Obronnego. Wersja ta otrzymała oznaczenie PT-91M2. Oba demonstratory to propozycje gliwickich zakładów, nie będące rezultatem wymagań określonych przez Siły Zbrojne RP.

PT-17-Fot.DzZ

Demonstrator czołgu PT-17. Dobrze widoczne umiszczone na wieży głowice optoelektroniczne GOC-1 Nike (po prawej) i GOD-1 Iris (po lewej) produkowane przez PCO S.A. Fot. Dziennik Zbrojny.

PT-17

  Główne cele modernizacji jakie przyświecały projektantom czołgu PT-17 związane były: ze zwiększeniem siły ognia i „manewru ogniem”, zwiększeniem mobilności i przeżywalności na polu walki, a także poprawą komfortu pracy załogi oraz wydłużeniem czasu trwania misji. Demonstrator opracowano przy współpracy z firmami ukraińskimi, które dostarczyły wieżę czołgu.

  W zakresie napędu w PT-17 zastosowano power-pack składający się z silnika S1000R z przekładnią ESM-350M oraz wzmocnione zawieszenie. Dodatkowo zastosowano gąsienice z nakładkami gumowymi DIEHL. Wśród wyposażenia podwozia znalazły się: pomocniczy zespół prądotwórczy (APU), klimatyzacja, nowy układ kierowniczy z wolantem oraz dzienno-nocna kamera cofania PCO KDN-1 Nyks.

  Jak już wspomniano, wieża czołgu jest konstrukcją ukraińską. Zainstalowano w niej ukraińską gładkolufową armatę KBM-2 kalibru 120 mm o długości lufy L50 oraz automat ładowania w niszy wieży mieszczący 22 sztuki amunicji scalonej. Łączny zapas amunicji czołgu wynosi natomiast 50 nabojów. Uzbrojenie wozu uzupełnia sprzężony z armatą karabin maszynowy kalibru 7,62 mm oraz zainstalowany na wieży zdalnie sterowany moduł uzbrojenia ZSMU-1276 produkowany przez Zakłady Mechaniczne „Tarnów” S.A. Na wyposażeniu wieży znalazły się także stabilizowane obserwacyjno-celownicze głowice optoelektroniczne GOC-1 Nike i GOD-1 Iris firmy PCO S.A oraz system BMS. Opcjonalnie, producent informuje o możliwości zastosowania panoramicznego dzienno-nocnego przyrządu obserwacyjnego dowódcy VIGY-15 firmy Safran.

  Przeżywalność czołgu na polu walki ma zwiększyć dodatkowe opancerzenie kompozytowe zarówno kadłuba jak i wieży, a także zainstalowany uniwersalny system samoosłony pojazdu PCO SSP-1 OBRA-3 oraz dwa moduły, każdy z 6 wyrzutniami granatów zakłócających.

  Zainstalowane na demonstratorze systemy to oczywiście tylko przykład możliwości. Docelowo mogą one zostać skonfigurowane w zależności od potrzeb potencjalnego odbiorcy.

PT-91M2 Fot.DzZ

PT-91M2, czyli drugi z demonstratorów prezentowanych przez ZM "BUMAR-ŁABĘDY" S.A. Widoczne miejsca montażu modułów pancerza reaktywnego ERAWA oraz zainstalowane obok siebie na wieży czujniki systemu OBRA i głowica systemu SOD, a także na szczycie wieży głowica celownika SKO SAVAN-15. Fot. Dziennik Zbrojny.

PT-91M2

  Choć cele modernizacji PT-91M2 jakie podaje producent są takie same jak w przypadku PT-17, to jej zakres istotnie się różni. Napęd wozu stanowi silnik S-12U o mocy 850 KM ze wzmocnioną przekładnią mechaniczną (do wersji Cx). Gąsienice także są z nakładkami gumowymi, ale opracowane przez OBRUM/BUMAR. Podobnie jak w PT-17 zastosowano wzmocnione zawieszenie (wałki skrętne, amortyzatory i zderzaki elastomerowe). Wśród wyposażenia podwozia znalazły się: pomocniczy zespół prądotwórczy (APU), zmodernizowany karuzelowy automat ładowania, noktowizor kierowcy PNK-72 „Radomka” oraz dzienno-nocna kamera cofania PCO KDN-1 Nyks. Ochronę kadłuba zapewnia pancerz reaktywny ERAWA III generacji oraz pancerz prętowy w tylnej części podwozia.

  Zwiększenie siły ognia planuje się osiągnąć poprzez zainstalowanie słowackiej armaty 2A46MS kalibru 125 mm i długości lufy L48. Wewnątrz wieży zmieniono także rozmieszczenie amunicji drugiego rzutu. Co istotne, w demonstratorze PT-91M2 zainstalowano francuski system kierowania ogniem (SKO) SAVAN-15 firmy Safran (zastosowany już wcześniej w czołgach PT-91M dla Malezji). Dowódca może otrzymać do dyspozycji dodatkowo noktowizor TKN-3z. Wśród wyposażenia PT-91M2 znajduje się także System Obserwacji Dookólnej SOD, uniwersalny system samoosłony pojazdu PCO SSP-1 OBRA-3 (oba produkcji PCO S.A.) oraz dwa moduły, każdy z 12 wyrzutniami granatów dymnych 902A. Dodatkową ochronę wieży stanowią również moduły pancerza reaktywnego ERAWA.  

(TD)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Duńskie ścigacze rakietowe typu Willemoes

Duńskie ścigacze rakietowe typu Willemoes

Rozwój Duńskiej MW w okresie powojennym poza możliwościami ekonomicznymi determinowała sytuacja geostrategiczna tego państwa. Dania będąc jednym z ...

więcej polecanych artykułów