Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2017-11-09 18:59:44

Ślązak po próbach napędu

     W dniu 3 listopada br. w ramach prób na uwięzi HAT (ang. Harbour Acceptance Test) okrętu patrolowego Ślązak zakończono z wynikiem pozytywnym próby całego układu napędowego wraz z systemami okrętowymi. To istotny postęp, bowiem na okręcie zainstalowano skomplikowany układ napędowy składający się z siłowni w układzie CODAG (COmbined Diesel And Gasturbine) z dwoma silnikami wysokoprężnymi napędu głównego, przekładnią redukcyjną, turbiną gazową mocy szczytowej oraz dwóch wałów napędowych zakończonych 5-cio skrzydłowymi śrubami nastawnymi. Do przeprowadzenia prób napędu konieczne było zgromadzenie w jednym czasie na okres ok 1,5 miesiąca aż pięciu firm zagranicznych.

Ślązak 07-11-2017 Fot. Jan Szurgot

Jeszcze przy nabrzeżu stoczniowym (zdjęcie z 7 listopada br.), ale już na początku przyszłego roku okręt patrolowy Ślązak powinien rozpocząć próby morskie. Dobrze widoczna dolna część burty, która wymaga jeszcze ostatecznego malowania podczas zaplanowanych prac dokowych. Fot. Jan Szurgot.

  W próbach napędu uczestniczyły następujące firmy: MTU - odpowiedzialna za uruchomienie i próby silników głównych, MAAG – odpowiedzialna za uruchomienie i próby przekładni redukcyjnej, ANDRITZ - odpowiedzialna za uruchomienie i próby wałów śrubowych ze śrubami nastawnymi, AVIO - odpowiedzialna za uruchomienia i próby turbiny gazowej oraz RHM, która odpowiadała za uruchomienie i próby systemu sterowania pracą siłowni.

  Próby HAT rozpoczęto 25 lipca tego roku. Od tego momentu do dnia dzisiejszego zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem wykonano około 50% planowanych prób, w tym między innymi:

  • zespołów prądotwórczych,
  • układu napędowego,
  • systemów okrętowych siłownianych związanych z układem napędowym i zespołami prądotwórczymi,
  • instalacji rozdziału energii elektrycznej,
  • systemu sterowania i kontroli siłownią i systemów okrętowych IPMS (Integrated Platform Management System),
  • okrętowych instalacji alarmowych,
  • urządzeń kotwicznych, cumowniczych i holowniczych,
  • systemów nawigacji i łączności,
  • funkcjonalności armat 30 mm i 76 mm,
  • lądowiska śmigłowca wraz z wyposażeniem.

  Obecnie prowadzone są jeszcze próby urządzeń dźwigowych i pokładowych wraz z łodziami oraz kotłów i systemu ogrzewania. Planuje się je zakończyć do dnia 20 listopada br. kiedy okręt zostanie po raz ostatni wydokowany. Ponowne umieszczenia jednostki w doku wynika z konieczności przeglądu części podwodnej kadłuba wraz z urządzeniami zamontowanymi poniżej linii wodnej tj.: sterów, śrub napędowych, steru azymutalnego, echosondy, stabilizatorów przechyłów oraz skrzyni kingstonowych, a także z potrzeby dokonania ostatecznej konserwacji i malowania powierzchni podwodnej kadłuba burty i dna.

  Zakończenie prac dokowych zaplanowano na dzień 5 grudnia br., po czym prowadzony będzie drugi etap prób na uwięzi. Do wykonania pozostaną jeszcze próby:

  • przechyłów,
  • części systemów okrętowych, w tym: wentylacji i klimatyzacji HVAC, systemu bunkrowania paliwa, systemu spłukiwania i likwidacji skażeń, system przeciwpożarowego,
  • instalacji elektrycznej oświetlenia,
  • urządzenia zaopatrywania okrętu w morzu RAS i podnośnika amunicyjno-transportowego,
  • urządzenia sterowego,
  • steru azymutalnego,
  • stabilizatorów przechyłów,
  • Zintegrowanego Systemu Walki, w tym radarów.

  Podczas dotychczasowej realizacji prób HAT największe problemy sprawiała logistyka organizacji przygotowania przyjazdów serwisów zagranicznych, szczególnie do prób gdzie udział brało jednocześnie kilku przedstawicieli producentów. Przykładem są tu wspomniane już próby układu napędowego.

  Inne istotne problemy wynikały z długoletniego okresu budowy okrętu. Podczas przygotowań do prób należało kilkukrotnie uruchamiać urządzenia i systemy w celu eliminacji wszystkich usterek i błędów, których przyczyną był między innymi czas od zamontowania do uruchomienia. Przykładowo dla silników był to okres nawet kilku lat.

  Jednocześnie jak poinformował redakcję Inspektorat Uzbrojenia firmy realizujące próby HAT nie zgłaszają problemów, które miałyby wpływ na ich terminowe zakończenie.

Próby piętnastoosobowej łodzi abordażowej MK-790 typu RIB. Wideo: Jan Szurgot/YouTube.

  Przed rozpoczęciem ostatniego etapu prac stoczniowych, tj. prób morskich SAT (ang. Sea Aceptance Trials) konieczne jest jeszcze uzyskanie wszelkich pozwoleń na wyjście w morze okrętu, od takich instytucji jak Polski Rejestr Statków czy Urząd Morski. Rozpoczęcie prób SAT planowane jest w I kwartale 2018 roku. Zgodnie z obecnym harmonogramem wykonawcy zakłada się, że próby w morzu powinny potrwać ok. 8 miesięcy. Oznacza to, że zakończenia prac stoczniowych można spodziewać się na przełomie 2018 i 2019 roku.

  Choć aktualne opóźnienie budowy okrętu wynosi już co najmniej 24 miesiące w stosunku do terminu zakończenia prac ustalonego w aneksie nr 15/2013 do umowy nr 1/BO/2001 podpisanego w dniu 23 września 2013 roku, postępy w budowie Ślązaka są znaczące i systematyczne, co powinno pozwolić na zakończenie prac zgodnie z obecnym harmonogramem. 

Tomasz Dmitruk

Autor pragnie podziękować Stoczni Marynarki Wojennej S.A. oraz Inspektoratowi Uzbrojenia za udzielone informacje.




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Szwedzkie okręty podwodne 1945-2012 - cz.II

Szwedzkie okręty podwodne 1945-2012 - cz.II

Szwecja to jeden z tych krajów basenu Morza Bałtyckiego, który pomimo rosnących kosztów budowy i eksploatacji w dalszym ciągu przewiduje użycie okr...

więcej polecanych artykułów