Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2017-11-15 14:44:25

Pierwszy B737-800 dla VIP już w Polsce

     W dniu 15 listopada br. w 1. Bazie Lotnictwa Transportowego w Warszawie z udziałem kierownictwa resortu obrony narodowej na czele z Ministrem ON Antonim Macierewiczem miała miejsce uroczystość przyjęcia samolotu Boeing B737-800. Wejdzie on do służby w Siłach Zbrojnych w połowie 2018 roku. Jest to pierwszy z trzech zakupionych samolotów "średnich" do transportu najważniejszych osób państwie (VIP). Samolotowi oficjalnie nadano imię „Józef Piłsudski”. Matką chrzestną została st. szer. Oktawia Nowacka - żołnierz Wojska Polskiego, pięcioboistka, brązowa medalistka Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janeiro. Pierwszy z zamówionych Boeingów został pozyskany w ramach umowy z 31 marca br. o wartości 523,6 mln USD (netto), czyli ok. 2,5 mld PLN brutto.

Boeing 737-800 Fot. Arkadiusz Blomka WCEO

Boeing B737-800 „Józef Piłsudski”. Fot. Arkadiusz Blomka (WCEO).

  Zgodnie z podpisanym kontraktem, pierwszy z zamówionych Boeingów miał być samolotem używanym, nie starszym niż 5 lat. Ostatecznie jednak po renegocjowaniu umowy, dostarczony został samolot nowy, wyprodukowany w kwietniu 2017 roku, posiadający konfigurację pokładu charakterystyczną dla typowego liniowego samolotu pasażerskiego. W kolejnych miesiącach wnętrze Boeinga ma zostać skonfigurowane na dwie klasy: biznesową i ekonomiczną.

  Docelowo w przodzie dostarczonego dziś B737 znajdzie się wydzielona cześć VIP z zamykaną kabiną dla czterech osób siedzących przy stole konferencyjnym w kabinie HEAD oraz 8 miejscami Bussines Class. Będzie tu również umieszczona toaleta, miejsca dla załogi, środki medyczne i ratownicze oraz zamykane szafki na dokumenty, broń i inne wyposażenie specjalne. W kabinie o standardzie „premium economy”, czyli klasie ekonomicznej o podwyższonym standardzie będzie 120 miejsc siedzących, w tym cześć składanych w celu np. transportu niewielkich ładunków lub noszy. Mają tu być również umieszczone dwa miejsca wypoczynkowe dla załogi z możliwością rozłożenia do snu i oddzielenia zasłonką od reszty kabiny. Z tyłu samolotu przewidziano toaletę i tylną kabinę załogi. Taką konfigurację samolot otrzyma jednak dopiero po dostawie drugiego z samolotów BBJ2 (Boeing Business Jet), czyli po 2020 roku.

B737 fot.MC

Prezenacja pierwszego "średniego" samolotów dla VIP była jednnym z elementów konferencji podsumowującej osiągniecia obecnego kierownictwa MON w ostatnich 2 latach. Fot. Mariusz Cielma/Dziennik Zbrojny.  

  Samolot w w/w konfiguracji nie będzie posiadał pełnych możliwości maszyny BBJ, ale ma umożliwić nie tylko transporty HEAD, ale również ewakuację, transport żołnierzy czy przewóz rannych na długich dystansach. Kolejne dwa „średnie” samoloty dla VIP Boeing B737-800NG już w wersji BBJ 2 w konfiguracji z salonem HEAD mają zostać dostarczone za 3 lata. Pierwszy w terminie do 15 września, a drugi do 15 listopada 2020 roku. Umowa, oprócz dostaw samolotów obejmuje również: pakiet logistyczny zapewniający początkową eksploatację samolotów, pakiet szkoleniowy (dla personelu latającego, technicznego i pokładowego) oraz ponad dwuletni okres wsparcia eksploatacji.

(TD na podstawie informacji MON)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Bojowy wóz rozpoznawczy Svatawa (BWR-1S/BPzV/BPsV)

Bojowy wóz rozpoznawczy Svatawa (BWR-1S/BPzV/BPsV)

Gdy w armiach potencjalnego przeciwnika - NATO, w latach 80-tych XX wieku rozpoznanie ogólnowojskowe realizowano poprzez kołowe czy to gąsienicowe ...

więcej polecanych artykułów