Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2019-04-13 09:18:29

Offset na śmigłowce AW101

     W prowadzonym od 2016 roku postępowaniu na pozyskanie śmigłowców dla Marynarki Wojennej RP w wersji zwalczania okrętów podwodnych i bojowego poszukiwania i ratownictwa (ZOP/CSAR), Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik S.A. zaoferowała dostawę śmigłowców AW101. W dniu 8 kwietnia br. sekretarz stanu w MON Marek Łapiński podpisał umowy offsetowe związane z tym postępowaniem. Obejmują one łącznie 9 zobowiązań offsetowych wycenionych na 395,9 mln PLN. W opublikowanym przy tej okazji komunikacie resortu obrony podano jedynie ogólne informacje na temat zakresu tych zobowiązań. Więcej na ten temat powiedział 12 kwietnia br. w Sejmie sekretarz stanu w MON Wojciech Skurkiewicz ujawniając także, jakie korzyści przemysłowe z realizacji kontraktu na śmigłowce AW101 mają uzyskać zakłady ze Świdnika.

Fot.Royal Navy

Umowa na dostawy śmigłowców AW101 dla Marynarki Wojennej RP ma zostać podpisana jeszcze w tym miesiącu. Fot.Royal Navy.

  Na wstępie trochę historii. Początkowo śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) planowano pozyskać w ramach przetargu prowadzonego w latach 2012-2016, w którym za najkorzystniejszą wybrano ofertę złożoną przez konsorcjum w składzie: Airbus Helicopters i Heli Invest Sp. z o.o. Jej przedmiotem miała być dostawa śmigłowców EC725 Caracal w kilku wersjach specjalistycznych, w tym ZOP. Przetarg ten został jednak anulowany w październiku 2016 roku z powodu braku porozumienia stron dotyczącego zakresu wymaganego offsetu.

  Kilka dni po zakończeniu wyżej wymienionego przetargu ówczesny szef MON Antoni Macierewicz poinformował w Sejmie o rozpoczęciu w ramach pilnej potrzeby operacyjnej dwóch nowych postępowań na pozyskanie śmigłowców dla Wojsk Specjalnych i Marynarki Wojennej RP. W drugim z nich zamierzano zakupić cztery śmigłowce w wersji zwalczania okrętów podwodnych i bojowego poszukiwania i ratownictwa (ZOP/CSAR). Rozpatrywano także zamówienie kolejnych do czterech tego typu śmigłowców w ramach opcji. Oferty wstępne w marcu 2017 roku złożyło dwóch wykonawców: Airbus Helicopters SAS wspólnie z Heli Invest Sp z o. o. Services Sp. K.A. oraz Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik S.A. oferująca śmigłowiec AW101. Natomiast ofertę ostateczną w wyznaczonym do 30 listopada 2018 roku terminie, złożyły jedynie zakłady ze Świdnika. Koncern Airbus Helicopters podjął decyzję o wycofaniu się z postępowania, ponieważ jego zdaniem zdefiniowane przez MON wymagania offsetowe dla tego zakupu przy zakładanej liczbie śmigłowców uniemożliwiły złożenie konkurencyjnej oferty.

  W prowadzonym postępowaniu przed zawarciem kontraktu na dostawy, co zdaniem MON ma nastąpić jeszcze w kwietniu br., konieczne było wcześniejsze podpisanie umów offsetowych. Jak już wspomniano, nastąpiło to 8 kwietnia br., a następnego dnia offset zatwierdziła Rada Ministrów.

  Głównym offsetobiorcą, zgodnie z umową zawartą pomiędzy Skarbem Państwa RP reprezentowanym przez Ministra Obrony Narodowej a Leonardo MW Ltd. zostały Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. oraz Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej. Wartość transferu technologii wynosi 395 882 751 PLN i obejmuje 9 zobowiązań offsetowych. Najważniejszym z nich będzie utworzenie w WZL-1 licencjonowanego Centrum Wsparcia Eksploatacji Śmigłowców, w którym realizowana będzie pełna obsługa techniczna, serwisy i naprawy nowych maszyn. Umowa zagwarantuje także kontynuację asysty technicznej przez firmę Leonardo przez 10 lat.

  Umowa ma również pozwolić na wykonywanie przez offsetobiorców prowadzenia kompletnych czynności obsługiwania technicznego zakupionych śmigłowców oraz pozyskanie technologii i know-how związanych z obsługą techniczną.

  Zawarte porozumienie offsetowe jest wynikiem negocjacji prowadzonych przez Polskę z Leonardo MW Ltd., Thales DMS France SAS i MES SpA. Z komunikatu MON trudno jednak jednoznacznie stwierdzić, czy zawarto tylko jedną umowę offsetową z pierwszą z wymienionych firm, czy też umów offsetowych podpisano kilka z różnymi fimami. 

  Bardziej szczegółowy zakres zobowiązań offsetowych przedstawił wczoraj w Sejmie wiceminister Wojciech Skurkiewicz. Zobowiązania te mają obejmować:

  • „W obszarze A: utworzenie w WZL nr 1 licencjonowanego centrum wsparcia eksploatacji śmigłowców realizującego administrowanie, kierowanie i koordynowanie wykonywania czynności obsługiwania technicznego, serwisowania i napraw śmigłowców ZOP/CSAR wyposażonych w interaktywną elektroniczną publikację techniczną oraz zapewnienie kontynuacji asysty technicznej przez offsetodawców do końca umowy offsetowej, czyli przez okres 10 lat.
  • W obszarze B: prowadzenie czynności obsługiwania technicznego na poziomie 0 i I poprzez przeprowadzanie w szczególności czynności przygotowawczych, wstępnych, przedlotowych, startowych i polotowych, jak również demontażu, montażu i sprawdzania systemów, instalacji i układów śmigłowca AW101 Merlin.
  • W obszarze C: wykonywanie obsługiwania technicznego do poziomu D śmigłowcowego systemu akustycznego, wykonywanie obsługiwania technicznego do poziomu D systemu sygnalizacyjnego, wykonywanie obsługiwania technicznego do poziomu D na systemie pław radiohydroakustycznych, pozyskiwanie technologii i know-how do zdejmowania i nanoszenia powłok malarskich śmigłowca AW101 Merlin, pozyskiwanie technologii i know-how do wyważania śmigłowca AW101 Merlin przez rodzimy przemysł”.

  Poza omówieniem offsetu wiceminister Skurkiewicz poinformował posłów także o obecnym zakresie udziału zakładów PZL-Świdnik w wykonaniu śmigłowców AW101. Ma on obejmować produkcję: „zespołów owiewek silników i przekładni, płyty sufitowej, części kabiny pilotów, przegrody nosowej, owiewki nosowej, przedziałów awioniki z półkolami i drzwiczkami po lewej i po prawej stronie, płyty tablicy przyrządów, konsoli pulpitu środkowego i bocznego, tylnej część kadłuba oraz opcjonalnie rampy”.

  Po zawarciu umowy na dostawy śmigłowców AW101 dla Sił Zbrojnych RP PZL-Świdnik ma być głównym jej wykonawcą oraz ma odpowiadać za cały proces jej realizacji. Do tego celu ma zostać „powoływany zintegrowany zespół, który będzie poszerzał swoje kompetencje w zakresie zarządzania tak dużym, ważnym strategicznie i międzynarodowym projektem”. Zakres tych prac oraz produkcja zespołów do zamawianych śmigłowców AW101 stanowić ma „znaczną część wartości całej umowy”. PZL-Świdnik dodatkowo ma przejąć od Leonardo „kompetencje w zakresie projektowania systemów mocowania wyposażenia medyczno-ratowniczego oraz tapicerki wewnętrznej AW101 oraz ich produkcji w Świdniku”. Ma to umożliwić „w przyszłości szybką reakcję na zmieniające się wymagania klienta”.

  Informacje przedstawione przez wiceministra Skurkiewicza stanowiły odpowiedź na pytanie skierowane przez poseł Joannę Muchę. Uzasadniając je pani poseł powiedziała m.in., że „najważniejsze i najbardziej wartościowe części ujęte w kontrakcie, takie jak awionika, silniki czy urządzenia prowadzące uzbrojenie, to części produkowane poza Polską. Z oficjalnych komunikatów uzyskujemy informacje, że zaledwie 20% produkcji będzie odbywało się w Świdniku”. Mimo pytań posłów, wiceminister Skurkiewicz nie udzielił odpowiedzi, jaka procentowo część produkcji faktycznie będzie odbywała się w Świdniku, tłumacząc, że będzie to możliwe dopiero po zawarciu umowy na dostawy.

  Dodatkowo, z informacji do których dotarła redakcja wynika, że przedstawiony przez wiceministra Skurkiewicza w Sejmie zakres zawartych umów offsetowych jest znacząco mniejszy od wymagań offsetowych postawionych uczestnikom postępowania, a warto pamiętać, że to one były przyczyną odstąpienia od złożenia oferty przez koncern Airbus Helicopters. Istotne jest zatem uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy brakujące wymagania zostały również zawarte w podpisanych umowach offsetowych. 

(TD)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Niemiecki moździerz 21cm Mörser 18

Niemiecki moździerz 21cm Mörser 18

Mörser 18 (de facto klasyfikowany, z uwagi na długość i kąty podniesienia lufy, jako haubicoarmata) był nowoczesnym działem artyleryjskim, wykorzys...

więcej polecanych artykułów