Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2019-11-16 09:29:02

Odebrano ponad połowę z zamówionych pojazdów HARDUN

     Zgodnie z umową o wartości 199,1 mln PLN z dnia 9 listopada 2015 roku na pozyskanie 27 egzemplarzy Ciężkich Kołowych Pojazdów Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego HARDUN, do listopada 2017 roku firma Rosomak S.A. miała dostarczyć na potrzeby Sił Zbrojnych RP pierwsze 17 wozów, a kolejne 10 egzemplarzy zamierzano przekazać w terminie do końca listopada 2018 roku. Planów tych nie udało się zrealizować zgodnie z harmonogramem i dopiero w tym roku pojazdy trafiają do wojska. Z informacji przekazanej przez Inspektorat Uzbrojenia wynika, że do 13 listopada br. odebrano 14 pierwszych wozów, 3 kolejne miały zostać odebrane w tym tygodniu, a do końca roku dostawy mają zamknąć się na poziomie 26 pojazdów.

CKPEiRT-Hardun-Fot-Rosomak

  Zgodnie z informacjami udostępnianymi przez producenta, Ciężki Kołowy Pojazd Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego HARDUN to pojazd o dużej ładowności i podwyższonej mobilności z układem napędowym 8x8, przeznaczony do wykonywania zadań zabezpieczenia technicznego pododdziałów wyposażonych w pojazdy kołowe, w szczególności transportery opancerzone Rosomak i pojazdy opracowane na ich bazie. Zabudowa specjalistyczna pojazdu przeznaczona jest do prowadzenia akcji ewakuacyjno–ratowniczych i holowania samochodów ciężarowych, kołowych transporterów opancerzonych, przyczep i naczep o DMC do 26 t. Kabina pojazdu przystosowana jest do przewożenia czterech osób i zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 2 zgodnie z normą STANAG 4569A oraz przeciwminową na poziomie 2B zgodnie ze STANAG 4569B.

CKPEiRT-Hardun-Fot-Rosomak

  Zabudowa specjalistyczna wyposażona jest m.in. w:

  • urządzenie podnosząco-holownicze o napędzie hydraulicznym, które przeznaczone jest do unoszenia i mocowania za pomocą dedykowanego oprzyrządowania holowanych pojazdów;
  • system centralnego pompowania kół;
  • wyposażenie ratownicze do prowadzenia akcji przy zdarzeniach drogowych w warunkach dziennych i nocnych;
  • żuraw hydrauliczny, dwuczłonowy, o wysięgu maksymalnym 10,25 m i minimalnym 1,7 m oraz udźwigu na minimalnym wysięgu 16 000 kg i udźwigu na wysięgu maksymalnym 3 900 kg;
  • lemiesz o napędzie hydraulicznym, który umożliwia między innymi torowanie drogi pojazdowi w warunkach bojowych oraz może stabilizować pojazd podczas pracy żurawiem;
  • główną wyciągarkę hydrauliczną (240 kN), z możliwością wydawania liny w kierunku przodu i tyłu holownika, która przeznaczona jest do ewakuacji uszkodzonych pojazdów, może także pełnić rolę wyciągarki do samoewakuacji;
  • hydrauliczną wyciągarkę pomocniczą.

  HARDUN charakteryzuje się długością 11,8 m, dopuszczalną masą całkowitą 36 ton, prędkością maksymalną 90 km/h i zasięgiem operacyjnym w zakresie 448-655 km. Jego konstrukcja oparta jest na podwoziu ciężarówki Scania CB 8x8.

(TD)

Fot. ROSOMAK S.A.

 




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Jak-23 - służba w lotnictwie polskim

Jak-23 - służba w lotnictwie polskim

Wkrótce po dostarczeniu 3 Jaków-17 i pierwszych Jaków-17W do Polski, rozpoczęły się przygotowania do wprowadzenia do służby kolejnych myśliwców Jak...

więcej polecanych artykułów