Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2020-03-09 18:21:01

Bóbr-3 w końcowej fazie badań wstępnych

     Na podstawie umowy z dnia 23 grudnia 2013 roku zawartej z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju konsorcjum firm: AMZ-Kutno Sp. z o.o. (lider), Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii, Wojskowy Instytut Łączności i Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia realizuje pracę rozwojową której celem jest opracowanie „Nowego lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego LOTR” kryptonim Kleszcz. W przyszłości pojazd, oznaczony przez producenta nazwą Bóbr-3, zastąpić ma eksploatowane przez Siły Zbrojne RP transportery BRDM-2. Jak poinformował redakcję rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia mjr Krzysztof Płatek, konsorcjum „wykonało już prototyp nowego transportera i rozpoczęło badania na zgodność z Programem Badań Wstępnych. Obecnie trwa realizacja końcowego etapu badań wstępnych”.

Bóbr-3 Fot. DZ

Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach w 2019 roku pojazd Bóbr-3 prezentowano w wersji niszczyciela czołgów. Fot. Dziennik Zbrojny.

  Zakończenie prowadzonych badań wstępnych (zakładowych) i ich rozliczenie jest warunkiem do rozpoczęcia badań kwalifikacyjnych prototypu. Przewiduje się, że powinno to nastąpić do końca marca tego roku.

  Zgodnie z pierwotną treścią umowy, realizacja projektu miała zakończyć się do 22 grudnia 2016 roku, jednak w wyniku różnych problemów termin ten kilkukrotnie przesuwano. Obecnie jest on ustalony na dzień 22 kwietnia 2021 roku (co najmniej od połowy 2018 roku nie uległ zmianie). Za powstałe opóźnienie programu nie odpowiada tylko Wykonawca. Warto przypomnieć, że Zamawiający przekazał Wykonawcy zaakceptowane Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne LOTR dopiero w marcu 2016 rok, czyli po 27 miesiącach od chwili rozpoczęcia projektu.

  Zadanie związane z opracowaniem następcy tranporterów BRDM-2 realizowany jest w ramach Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP (PMT) w zakresie Programu Operacyjnego „Rozpoznanie patrolowe”, a potrzeby wojska na nowe transportery określane były w PMT 2013-2022 na poziomie 244 egzemplarzy.

  Bóbr-3 jest pływającym, rozpoznawczym, opancerzonym pojazdem kołowym, dwuosiowym, z niezależnym zawieszeniem oraz napędem na wszystkie koła (układ 4x4). Bóbr-3 w wersji bazowej zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 2 według STANAG 4569, a w zakresie minoodporności na poziomie 2a. Opcjonalne dodatkowe opancerzenie zwiększa ochronę balistyczną do poziomu 3 i przeciwminową do poziomu 3a. Pojazd napędzany jest silnikiem diesla o mocy 240 kW z automatyczną skrzynią biegów w układzie power-pack. Na jego wymianę potrzeba ok. godziny. Bóbr-3 przygotowany jest do zamontowania Zdalnie Sterowanego Modułu Uzbrojenia, systemu ostrzegania o opromieniowaniu laserowym oraz wyrzutni granatów dymnych.

(TD)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Program Skoshi Tiger, czyli F-5C w Wietnamie

Program Skoshi Tiger, czyli F-5C w Wietnamie

Powstanie F-5C było związane z działaniami zbrojnymi prowadzonymi we Wietnamie. W 1965 roku USAF wypożyczyło, w ramach programu noszącego nazwę Sko...

więcej polecanych artykułów