2020-10-20 14:15:34
Zmiany w umowie na pozyskanie niszczycieli min typu Kormoran II
Zgodnie z umową o wartości 1,186 mld PLN brutto z 27 grudnia 2017 roku konsorcjum składające się z gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. (lider) oraz spółek Grupy PGZ tj. Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej S.A. (CTM) oraz PGZ Stoczni Wojennej Sp. z o.o. prowadzi budowę dwóch seryjnych niszczycieli min projektu 258, typu Kormoran II. Początkowo zakładano, że pracy przy pierwszej jednostce zostaną zakończone w terminie do lutego 2021 roku, a przy drugiej do końca grudnia 2021 roku. W odpowiedzi udzielonej na pytania redakcji, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia mjr Krzysztof Płatek wyjaśnił jednak, że do zawartego kontraktu w latach 2018-2020 podpisano aż trzy aneksy zmieniające zarówno zakres planowanych prac na obu okrętach, jak również harmonogram realizacji i wartość udzielonego zamówienia.
Uroczyste podniesienie bandery i wejście do służby w Marynarce Wojennej RP prototypowej jednostki ORP Kormoran (601) miało miejsce 28 listopada 2017 roku. Fot. 8. FOW.
Na wstępie przekazanego szczegółowego wyjaśnienia możemy przeczytać, że „zgodnie z zapisami umowy wykonawczej na budowę seryjnych nowoczesnych niszczycieli min typu KORMORAN II przewidziana została procedura modyfikacji jednostek, która zakładała wprowadzanie zmian do projektu, po zakończeniu procesu uzgodnień z właściwymi komórkami resortu obrony narodowej oraz dokonaniu ich wyceny i przeprowadzeniu negocjacji z Wykonawcą. Bazę wiedzy dla wprowadzanych zmian stanowiły zalecenia i wnioski wynikające z badań kwalifikacyjnych oraz badań eksploatacyjno-wojskowych” prototypowego okrętu ORP Kormoran.
W dalszej części przekazanej informacji przedstawiono zakres poszczególnych aneksów.
I tak, „w ramach pierwszego aneksu, z dnia 27 grudnia 2018 roku, wprowadzono zmiany dotyczące steru strumieniowego, okrętowych systemów pokładowych oraz siłowni.
W ramach drugiego aneksu, z dnia 22 stycznia 2020 roku, wprowadzono zmiany dotyczące okrętowych systemów pokładowych, systemów łączności, systemów nawigacji, siłowni, obrony przeciwawaryjnej okrętu, okrętowego systemu wspomagania dowodzenia (SCOT), a także okrętowych systemów obrony przeciwminowej (OPM). W zakresie systemu OPM przewidziano m.in. doposażenie jednostek w system GAVIA, wprowadzenie zmian funkcjonalności stacji SHL-101T oraz doposażenie okrętów w pojazd Saab DE SAROV, które zastąpiły pojazdy Saab DE Mk. III oraz Morświn. Uwzględniono także zmiany pakietów SLS (Ship Logistic Support) na nowobudowanych okrętach i jednostce prototypowej.
Trzeci aneks został podpisany 14 sierpnia 2020 roku i dotyczył wprowadzenia zmian w zakresie systemu obserwacji technicznej, rozbudowy okrętowego zautomatyzowanego systemu wspomagania dowodzenia o nowe funkcjonalności, doposażenie systemu OPM w sonar holowany Kraken KATFISH 180 wraz z systemem stawiania i wybierania, a także modyfikację systemu uzbrojenia w podsystemie artyleryjskim poprzez pozyskanie i instalację nowego okrętowego systemu uzbrojenia OSU-35K na obu jednostkach”.
Całkowita wartość umowy na dostawę nowoczesnych niszczycieli min typu Kormoran II, po uwzględnieniu wszystkich ww. aneksów, wzrosła do kwoty 1,39 mld PLN brutto.
Uroczystość położenia stępki drugiego niszczyciela min 258/II (przyszły ORP Albatros) odbyła się 5 grudnia 2018 roku, a jego chrztu i wodowania dokonano 10 października 2019 roku. Tego samego dnia położono również stępkę pod trzecią jednostkę 258/III (przyszły ORP Mewa). Wodowanie tego okrętu planowane jest obecnie w grudniu tego roku.
W informacji przekazanej przez Inspektorat Uzbrojenia podano także planowane terminy zakończenia prac na obu niszczycielach min. Wynika z niej, że „zgodnie z aktualnie obowiązującym harmonogramem dostaw przekazanie jednostki 258/II powinno nastąpić w ostatnim kwartale 2021 roku, natomiast jednostka 258/III powinna zostać odebrana na początku 2022 roku”.
Tomasz Dmitruk
Autor pragnie podziękować Inspektoratowi Uzbrojenia za udzielone informacje.