Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2021-12-07 14:32:08

Pierwsze pojazdy dalekiego rozpoznania odebrane

     W dniu 7 grudnia br. minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak przekazał żołnierzom Sił Zbrojnych RP 25 pojazdów dalekiego rozpoznania Żmija (LPU Wirus IV). Dostawy pojazdów które zrealizowane z około rocznym opóźnieniem są efektem zapisów umowy zawartej w dniu 6 września 2017 roku pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a konsorcjum w składzie: Polski Holding Obronny Sp. z o.o. oraz Concept Sp. z o.o. Zgodnie z umową wykonawca dostarczy do Sił Zbrojnych RP 118 pojazdów Żmija, a przekazana partia 25 pojazdów stanowi pierwszy etap realizacji kontraktu. Pierwsze wozy trafiły do 2. Hrubieszowskiego Pułku Rozpoznawczego, 9. Warmińskiego Pułku Rozpoznawczego oraz do Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu.

Żmija-Fot.MON

  "Pojazdy dalekiego rozpoznania Żmija są przeznaczone do prowadzenia rozpoznania przez pododdziały wojsk rozpoznawczych w ugrupowaniu przeciwnika na głębokości do 150 km, zwalczania celów lekko opancerzonych i nisko lecących celów powietrznych oraz do wsparcia ogniowego żołnierzy prowadzących rozpoznanie piesze. Pojazdy zapewniają możliwość dynamicznego przemieszczania się zarówno po drogach jak i w trudnym terenie, o każdej porze doby, w różnych warunkach klimatycznych oraz są przystosowane do transportu drogą powietrzną z wykorzystaniem śmigłowców (na zawieszeniu zewnętrznym) i samolotów transportowych, z których mogą być desantowane metodą spadochronową. Pojazdy zapewniają autonomiczną i długoterminową realizację zadań rozpoznawczych przez załogę w oderwaniu od wojsk własnych i posiadają możliwość transportu zapasu środków zaopatrzenia, a ich konstrukcja umożliwia montaż różnych typów uzbrojenia strzeleckiego.

  Pojazdy Żmija wykonane zostały w oparciu o zmodyfikowane podwozie samochodu Mitsubishi L200, posiadają silnik wysokoprężny o mocy 180 KM z maksymalnym momentem obrotowym 430 Nm oraz zostały wyposażone w 6-biegową manualną skrzynię biegów i skrzynię rozdzielczo-redukcyjną z blokadą międzyosiowego mechanizmu różnicowego, realizującą jeden z czterech trybów pracy: 4x2, 4x4, 4x4 zblokowany i 4x4 ze zredukowanym przełożeniem. Pojazdy posiadają opancerzenie zgodne z normą STANAG 4569, dysponują systemem łączności radiowej oraz zostały wyposażone w elektryczną wyciągarkę o zdolności holowania drugiego pojazdu o takiej samej DMC.

  Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 140 km/h na drogach utwardzanych i 100 km/h po drogach gruntowych. Zasięg, przy zastosowaniu zbiornika paliwa o pojemności 75 litrów, wynosi 600 km po drogach utwardzanych oraz 300 km po bezdrożach. Wysokość pojazdu to 2 m, a jego długość to 4 m. Dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 2,6 t, z czego 1,7 t to masa własna, a 900 kg może stanowić ładunek i uzbrojenie. Prześwit pojazdu wynosi 250 mm, a jego dzielność terenowa umożliwia pokonywanie przeszkód w zakresie kątów natarcia i zejścia rampowego wynoszących powyżej 37 stopni".

(TD z wykorzystaniem komunikatu Inspektoratu Uzbrojenia) 

Fot. MON.




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
MSPO 2025: Opcja na dostawy dodatkowych karabinków Grot

MSPO 2025: Opcja na dostawy dodatkowych karabinków Grot

Podczas pierwszego dnia kieleckich targów MSPO, 2 września br., poza zamówieniem Radarów Pasywnej Lokacji została podpisana również umowa dotycząca...

więcej polecanych artykułów