Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2022-10-18 11:36:16

Silniki GE CT7 dla polskich AW101 i AW149

     Firma GE Aerospace 17 października br. poinformowała, że w czterech śmigłowcach AW101 i 32 śmigłowcach AW149 zamówionych przez Polskę zamontowane zostaną silniki jej produkcji z rodziny CT7, a dokładniej, w AW101 silniki CT7-8E (w każdym śmigłowcu po trzy) oraz w AW149 silniki CT7-2E1 (w każdym śmigłowcu po dwa). W opublikowanym komunikacie zacytowano przy tym Szefa Agencji Uzbrojenia gen. bryg. Artura Kuptela który powiedział, że „po ocenie alternatywnych silników dla śmigłowca AW149 doszliśmy do wniosku, że silniki CT7-2E1 najlepiej spełniają nasze potrzeby we wszystkich aspektach, takich jak: osiągi, koszty utrzymania, niezawodność i podobieństwa do silników zastosowanych w innych naszych śmigłowcach tj. Black Hawk i AW101, a także w przyszłości śmigłowcach AH-64 Apache”. Wcześniej informacje na temat silników wybranych dla AW101 i AW149 nie były ujawniane przez Agencję Uzbrojenia z powodów niejawności treści umowy lub zastrzeżenia w niej tajemnicy przedsiębiorstwa.

GE-CT7_Fot.GE Aerospace

Silnik GE CT7. Fot. GE Aerospace.

  Wybór typów silników dla zamówionych śmigłowców nie był oczywisty, bowiem śmigłowce AW101 produkowane były także z silnikami Rolls-Royce Turbomeca RTM322, a dla AW149 dostępny jest także silnik Safran Aneto-1K.  

  Dokonany wybór typów silników wydaje się sensowny, bowiem silnik CT7-2E1 ma wiele cech wspólnych z silnikiem CT7-8E z AW101 oraz silnikiem GE T700-701D (również należącym do rodziny silników GE CT7), który napędza śmigłowce S-70i Black Hawk będące na uzbrojeniu polskich Wojsk Specjalnych i Policji (co także nigdy nie zostało publicznie podane wcześniej przez MON). Warto także wspomnieć, że w śmigłowcach AH-64E Guardian stosowane są silniki GE T700-701D.

  Zgodnie z danymi pochodzącymi z certyfikatu z 2020 roku przyznanego przez EASA (European Aviation Safety Agency) silnik GE CT7-2E1 zastosowany w AW149 charakteryzuje się mocą startową (przez 5 min.) 1480 kW i maksymalną mocą ciągłą 1395 kW, a silnik GE CT7-8E zastosowany w AW101 charakteryzuje się mocą startową (przez 5 min.) 1884 kW i maksymalną mocą ciągłą 1522 kW.

(TD)




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Kolejne zamówienie na BSP FlyEye

Kolejne zamówienie na BSP FlyEye

Agencja Uzbrojenia 17 lutego br. podpisała z firmą WB Electronics S.A. umowę wykonawczą o wartości 57,6 mln PLN brutto na dostawę 7 kolejnych zesta...

więcej polecanych artykułów