Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2023-07-23 08:45:11

Co z produkcją w Polsce czołgów K2PL i armatohaubic K9PL?

     Już za cztery dni minie dokładnie rok od podpisania 27 lipca 2022 roku dwóch kontraktów ramowych z firmami z Korei Południowej na pozyskanie łącznie 1000 czołgów K2/K2PL Black Panther oraz 672 armatohaubic samobieżnych (AHS) K9A1/K9PL Thunder. O ile 26 sierpnia 2022 roku udało się podpisać umowy wykonawcze na dostawy 180 czołgów K2 i 212 AHS K9A1 wyprodukowanych przez południowokoreańskie firmy Hyundai Rotem i Hanwha Defense, o tyle jak dotąd nie udało się ustalić warunków dostawy 820 czołgów K2PL i 460 AHS K9PL, które miały zostać dostosowane do polskich wymagań i których współprodukcja od 2026 roku miała być prowadzona w Polsce. Nie zawarto także kontraktów wykonawczych na dostawy wozów wsparcia dla już zamówionych czołgów K2 i AHS K9A1. Mało tego, jak przekazała redakcji Agencja Uzbrojenia, obecnie nie toczą się nawet negocjacje dotyczące zamówienia czołgów K2PL i AHS K9PL, a jedynie prowadzone są rozmowy w zakresie udziału polskiego przemysłu obronnego w dostawach ww. sprzętu wojskowego.

K9A1-Fot.18DZ

Jak dotąd do Polski dostarczono 48 szt. AHS K9A1 oraz 28 szt. czołgów K2. Fot. 18. DZ.

  Początkowo zakładano, że umowy wykonawcze na dostawy czołgów K2PL i AHS K9PL zostaną zawarte w okresie 6 miesięcy od zawarcia umów ramowych. Jak się okazało w praktyce, ustalenie warunków udziału polskiego przemysłu obronnego w realizacji tych zamówień jest trudniejsze, niż początkowo zakładano. Mimo ponownej wizyty w czerwcu br. szefa MON (i wówczas jeszcze wicepremiera) Mariusza Błaszczaka w Korei Południowej oraz wizyty w lipcu br. prezydenta Republiki Korei Yoon Suk-Yeola w Polsce, przełomu w prowadzonych negocjacjach jeszcze nie widać, nawet jeśli rozmowy prowadzone na poziomie rządów obu państw zakończyły się pomyślnie.

  Oczywiście trzeba pamiętać, że proces negocjacji dotyczący transferu technologii i współprodukcji sprzętu wojskowego przez dwa państwa jest skomplikowany. Z osiągniętych już rezultatów warto przypomnieć, że 31 marca br. poinformowano o podpisaniu przez Polską Grupę Zbrojeniową S.A. i Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. z Poznania z południowokoreańską firmą Hyundai Rotem Company umowy o utworzeniu konsorcjum, którego celem ma być wspólne oferowanie Wojsku Polskiemu czołgów K2PL oraz wozów wsparcia, tj. wozów zabezpieczenia technicznego, wozów wsparcia inżynieryjnego i mostów towarzyszących. Mimo to, jak dotąd Agencja Uzbrojenia nie rozpoczęła negocjacji z tym konsorcjum dotyczących zamówienia czołgów K2PL oraz wozów wsparcia.

  Równeiż w przypadku AHS K9PL konsekwencją negocjacji prowadzonych z firmą Hanwha Aerospace było podpisanie umowy o zawiązaniu konsorcjum, o czym poinformowano 23 lutego 2023 roku. Stronę polską reprezentują w nim PGZ S.A. oraz Huta Stalowa Wola S.A. W wyniku porozumienia dookreślono kwestie związane z ustanowieniem potencjału produkcji armatohaubic K9PL w HSW S.A. oraz możliwość przeprowadzenia procesu polonizacji dla części i komponentów używanych do planowanej produkcji. W pierwszym etapie przewidywana jest  integracja i finalny montaż  armatohaubic K9PL, a w drugim produkcja  armatohaubic K9PL w zakładach HSW S.A.

  Umowa wykonawcza z Hanwha Defense na dostawy łącznie 212 szt. AHS K9A1 w latach 2022-2026 została podpisana 26 sierpnia 2022 roku, a jej wartość wynosi 2,4 mld USD netto (ok. 11,8 mld PLN brutto przy aktualnym kursie USD), natomiast umowa wykonawcza z Hyundai Rotem na dostawy łącznie 180 szt. czołgów K2 w latach 2022-2025 została podpisana 26 sierpnia 2022 roku, a jej wartość wynosi 3,37 mld USD netto (ok. 16,6 mld PLN brutto).

  Poniżej cytujemy pytania redakcji i odpowiedzi uzyskane z Agencji Uzbrojenia dotyczące stanu postępowania na dostawy czołgów K2PL i AHS K9PL.

  Czy wszczęto już postępowania na pozyskanie czołgów K2PL i armatohaubic samobieżnych K9PL, które mają być współprodukowane w Polsce w ramach II etapu umów ramowych? Jeśli tak, kiedy rozpoczęto te postępowania, jakie firmy zaproszono do udziału w tych postępowaniach i kiedy planowane jest zawarcie umów wykonawczych? Jeśli nie, dlaczego te postępowania nie zostały jeszcze uruchomione i kiedy planuje się ich uruchomienie, ewentualnie co jest warunkiem uruchomienia takich postępowań?

Pozyskanie czołgów K2PL i haubic samobieżnych K9PL będzie realizowane w ramach kolejnych umów wykonawczych negocjowanych na podstawie umowy ramowej zawartej w 2022 r. wobec powyższego nie będzie wymagało wszczęcia nowego postępowania.

  Czy Agencja Uzbrojenia prowadzi jakieś negocjacje z firmami z Korei Południowej w sprawie pozyskania czołgów K2PL i armatohaubic samobieżnych K9PL? Jeśli tak, w jakim trybie są prowadzone te negocjacje i czy w tych rozmowach uczestniczą przedstawiciele firm należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej?

Aktualnie nie są prowadzone negocjacje w sprawie pozyskania czołgów K2PL i haubic samobieżnych K9PL, natomiast prowadzone są rozmowy w m.in. zakresie udziału polskiego przemysłu obronnego w kolejnych dostawach SpW.

  Dla czołgów K2 i armatohaubic samobieżnych K9A1 jak dotąd nie zamówiono pojazdów wsparcia tj. wozy dowodzenia, wozy amunicyjne, wozy wsparcia technicznego, mosty szturmowe/towarzyszące itp. Kiedy planuje się zamówienie takich pojazdów, jakie to będą pojazdy i czy będą to wozy wyprodukowane przez firmy z Korei Południowej, czy też przez firmy polskiego przemysłu obronnego?

Pozyskanie wozów towarzyszących dla czołgów K2PL i haubic samobieżnych K9PL planowane jest w ramach kolejnych umów wykonawczych. Szczegóły dotyczące zamawianych pojazdów zostaną ustalone na etapie negocjacji z Wykonawcą.

  Czy na pozyskanie czołgów K2PL i armatohaubic samobieżnych K9PL zabezpieczono już źródła finansowania, czy też takie źródła finansowania są jeszcze na etapie uzgodnień?

Finansowanie zakupu czołgów K2PL i haubic samobieżnych K9PL ujęte jest w Centralnych Planach Rzeczowych.

  W opinii autora, przy tak dużym zakresie planowanego zamówienia, priorytetem powinno być uzgodnienie jak największego udziału polskiego przemysłu w jego realizacji, a nie jak najszybsze podpisanie umów, ale jednocześnie należy mieć świadomość, że Wojsko Polskie ma obecnie bardzo duże i pilne potrzeby w zakresie pozyskania nowych czołgów i armatohaubic samobieżnych. Dodatkowo biorąc pod uwagę produkcję w Polsce AHS Krab, uruchomienie równoległej produkcji AHS K9PL wydaje się niecelowe, natomiast powinna zostać zwiększona skala produkcji AHS Krab i rozpoczęte prace związane z opracowaniem ulepszonej wersji tej armatohaubicy, m.in. na bazie doświadczeń uzyskanych z ich wykorzystania na Ukrainie.

Tomasz Dmitruk




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Radiostacje Rohde & Schwarz dla okrętów zamówione

Radiostacje Rohde & Schwarz dla okrętów zamówione

W dniu 12 kwietnia br. Agencja Uzbrojenia zawarła kontrakt z firmą Rohde & Schwarz na dostawę 11 kompletów sprawdzonych w Wojsku Polskim radiostacj...

więcej polecanych artykułów