Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2013-11-28 21:57:02

Leopard pomoże Daglezji

     Zakup czołgów Leopard 2A5 o masie bojowej 60 ton, plany dotyczące modernizacji, tym samym wzrostu masy użytkowanych dziś czołgów Leopard 2A4, niosą za sobą dla wojskowych jeden problem. Chodzi o zachowanie mobilności pododdziałów czołgów w przypadku, gdy nie mamy mostu samobieżnego zdolnego do operowania na polu walki wraz z wozami pancernymi (zwany także mostem szturmowym). Zakup czołgów Leopard 2 to nie tylko wydatek na rzecz niemieckiego podatnika, to także szansa na wdrożenie opracowywanego mostu czołgowego MG-20 Daglezja-G, właśnie zakończyły się jego badania.

   Samobieżne mosty, o najczęściej stosowanym przęśle do pokonywania maksymalnie 20-metrowych przeszkód (90% przeszkód w środkowej Europie) są nie tylko przydatne przy zbiornikach wodnych. To także odpowiedź na bardzo prawdopodobne podczas konfliktu zniszczenia infrastruktury drogowej, budowane rowy przeciwczołgowe, sztuczne skarpy. Oprócz najbardziej wymagających nośności czołgów, z ich obecności korzystają mniejsze pojazdy bojowe, samochody, a nawet pododdziały piesze.

  Podstawowy most samobieżny (szturmowy) użytkowany w Wojskach Lądowych to BLG-67M2 (opracowany na bazie BLG-60 z NRD), który przy pojedynczym przęśle (20 metrów) jest odpowiedni dla użytkowanych w Polsce czołgów T-72 czy PT-91 Twardy. Sytuacja się zmieniła, gdy wraz z umową z 2002 roku pozyskaliśmy czołgi Leopard 2A4 o masie bojowej ponad 55 ton. Wówczas to podjęto decyzję o zakupie (tylko) 4 mostów towarzyszących Biber, trafiły do kompanii saperów 10. Brygady Kawalerii Pancernej ze Świętoszowa.

  Most Biber wykorzystuje podwozie czołgu Leopard 1. Przy pewnych ograniczeniach (prędkość do 5 km/h) może być wykorzystywany przez czołgi Leopard 2A4 (klasa wojskowej nośności – MLC60), lżejsze pojazdy (MLC50) mogą przemieszczać się przez przęsła z prędkością 10 km/h.

Zakup czołgów Leopard 2A5 i modernizacja już posiadanych wymusza wprowadzenie nowego mostu czołgowego. To szansa dla naszych projektów, Daglezja-G jest po badaniach kwalifikacyjnych.

  Ostatnia umowa z partnerem niemieckim na zakup 119 czołgów Leopard 2A5 i A4 oraz ponad 200 sztuk sprzętu towarzyszącego, nie zakłada nabycia kolejnych mostów towarzyszących Biber. To oczywiście wynik 60-tonowej masy bojowej czołgu Leopard 2A5. Żaden użytkowany w Polsce most na podwoziu gąsienicowym, ani Biber ani BLG-67, nie jest w stanie współpracować z czołgami tej wersji. Problem narośnie wraz z modernizacją czołgów Leopard 2A4 do standardu PL, prace przy zmianach w wyposażeniu, a przede wszystkim planowane dopancerzenie pojazdu, w praktyce zmusi do użytkowania mostów Biber tylko na potrzeby lżejszych pojazdów (przykładowo kompania saperów 10. Brygady Kawalerii Pancernej ze Świętoszowa posiada 4 mosty Biber oraz 4 mosty BLG-67M2 na potrzeby przemieszczania np. wozów typu BWP-1).

   Zakup Leopardów jest najważniejszym - prócz starzenia się dziś użytkowanych konstrukcji - czynnikiem, skłaniającym do szybkiego wdrożenia mostu MG-20 Daglezja-G. Ten gąsienicowy most jest jednym z trzech (pozostałe to wdrażany samochodowy MS-20 i większy MS-40) jakie opracowywane są w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych w Gliwicach (OBRUM).

   Projekt mostu czołgowego realizowany był od 2008 roku na podstawie porozumienia z Departamentem Polityki Zbrojeniowej MON. Właściwa budowa prototypu rozpoczeła się w 2010 roku i zakończyła się w roku kolejnym. Właśnie niedawno, w listopadzie 2013 roku, zakończyły się badania kwalifikacyjne systemu i trwa uzgadnianie protokołu i orzeczenia porealizacyjne. Wojskowi, po wprowadzeniu do konstrukcji zalecanych zmian planują zakup pojazdu, co jest także zapisane w Planie Modernizacji Technicznej SZ na lata 2013-2022. Zakupy mają rozpocząć się od 2017 roku a potrzeby oceniane są na około 30 sztuk. Do tego czasu, pododdziały pancerne wyposażone w czołgi Leopard będą pozbawione mostu czołgowego.

Widok na MG-20 od przodu, widoczne właz kierowcy wozy oraz instalacja hydrauliczna zestawu. Obie fot. Mariusz Cielma.

   Daglezja-G powstała na zmodyfikowanym przez Bumar-Łabędy podwoziu czołgu T-72. Najbardziej widocznym elementem dostosowania podwozia do mostu jest jego wydłużenie i siedem, a nie sześć kół nośnych. Długość zestawu to 12,8 metra a masa oscyluje wokół 55 ton. Nośność 15-tonowego przęsła to klasa MLC70T (63,5 tony) dla wozów gąsienicowych i MLC110W dla kołowych.

(MC)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Żelazna Dywizja, tylko Żelazny Batalion, czy nowe, godne doby informacji, podejście do szczebla dywizji?

Żelazna Dywizja, tylko Żelazny Batalion, czy nowe, godne doby informacji, podejście do szczebla dywizji?

Kilka tygodni temu zadanie utworzenia nowej dywizji operacyjnej Wojsk Lądowych otrzymał generał brygady Jarosław Gromadziński, przez ledwie sierpie...

więcej polecanych artykułów