Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2013-11-28 21:57:02

Leopard pomoże Daglezji

     Zakup czołgów Leopard 2A5 o masie bojowej 60 ton, plany dotyczące modernizacji, tym samym wzrostu masy użytkowanych dziś czołgów Leopard 2A4, niosą za sobą dla wojskowych jeden problem. Chodzi o zachowanie mobilności pododdziałów czołgów w przypadku, gdy nie mamy mostu samobieżnego zdolnego do operowania na polu walki wraz z wozami pancernymi (zwany także mostem szturmowym). Zakup czołgów Leopard 2 to nie tylko wydatek na rzecz niemieckiego podatnika, to także szansa na wdrożenie opracowywanego mostu czołgowego MG-20 Daglezja-G, właśnie zakończyły się jego badania.

   Samobieżne mosty, o najczęściej stosowanym przęśle do pokonywania maksymalnie 20-metrowych przeszkód (90% przeszkód w środkowej Europie) są nie tylko przydatne przy zbiornikach wodnych. To także odpowiedź na bardzo prawdopodobne podczas konfliktu zniszczenia infrastruktury drogowej, budowane rowy przeciwczołgowe, sztuczne skarpy. Oprócz najbardziej wymagających nośności czołgów, z ich obecności korzystają mniejsze pojazdy bojowe, samochody, a nawet pododdziały piesze.

  Podstawowy most samobieżny (szturmowy) użytkowany w Wojskach Lądowych to BLG-67M2 (opracowany na bazie BLG-60 z NRD), który przy pojedynczym przęśle (20 metrów) jest odpowiedni dla użytkowanych w Polsce czołgów T-72 czy PT-91 Twardy. Sytuacja się zmieniła, gdy wraz z umową z 2002 roku pozyskaliśmy czołgi Leopard 2A4 o masie bojowej ponad 55 ton. Wówczas to podjęto decyzję o zakupie (tylko) 4 mostów towarzyszących Biber, trafiły do kompanii saperów 10. Brygady Kawalerii Pancernej ze Świętoszowa.

  Most Biber wykorzystuje podwozie czołgu Leopard 1. Przy pewnych ograniczeniach (prędkość do 5 km/h) może być wykorzystywany przez czołgi Leopard 2A4 (klasa wojskowej nośności – MLC60), lżejsze pojazdy (MLC50) mogą przemieszczać się przez przęsła z prędkością 10 km/h.

Zakup czołgów Leopard 2A5 i modernizacja już posiadanych wymusza wprowadzenie nowego mostu czołgowego. To szansa dla naszych projektów, Daglezja-G jest po badaniach kwalifikacyjnych.

  Ostatnia umowa z partnerem niemieckim na zakup 119 czołgów Leopard 2A5 i A4 oraz ponad 200 sztuk sprzętu towarzyszącego, nie zakłada nabycia kolejnych mostów towarzyszących Biber. To oczywiście wynik 60-tonowej masy bojowej czołgu Leopard 2A5. Żaden użytkowany w Polsce most na podwoziu gąsienicowym, ani Biber ani BLG-67, nie jest w stanie współpracować z czołgami tej wersji. Problem narośnie wraz z modernizacją czołgów Leopard 2A4 do standardu PL, prace przy zmianach w wyposażeniu, a przede wszystkim planowane dopancerzenie pojazdu, w praktyce zmusi do użytkowania mostów Biber tylko na potrzeby lżejszych pojazdów (przykładowo kompania saperów 10. Brygady Kawalerii Pancernej ze Świętoszowa posiada 4 mosty Biber oraz 4 mosty BLG-67M2 na potrzeby przemieszczania np. wozów typu BWP-1).

   Zakup Leopardów jest najważniejszym - prócz starzenia się dziś użytkowanych konstrukcji - czynnikiem, skłaniającym do szybkiego wdrożenia mostu MG-20 Daglezja-G. Ten gąsienicowy most jest jednym z trzech (pozostałe to wdrażany samochodowy MS-20 i większy MS-40) jakie opracowywane są w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych w Gliwicach (OBRUM).

   Projekt mostu czołgowego realizowany był od 2008 roku na podstawie porozumienia z Departamentem Polityki Zbrojeniowej MON. Właściwa budowa prototypu rozpoczeła się w 2010 roku i zakończyła się w roku kolejnym. Właśnie niedawno, w listopadzie 2013 roku, zakończyły się badania kwalifikacyjne systemu i trwa uzgadnianie protokołu i orzeczenia porealizacyjne. Wojskowi, po wprowadzeniu do konstrukcji zalecanych zmian planują zakup pojazdu, co jest także zapisane w Planie Modernizacji Technicznej SZ na lata 2013-2022. Zakupy mają rozpocząć się od 2017 roku a potrzeby oceniane są na około 30 sztuk. Do tego czasu, pododdziały pancerne wyposażone w czołgi Leopard będą pozbawione mostu czołgowego.

Widok na MG-20 od przodu, widoczne właz kierowcy wozy oraz instalacja hydrauliczna zestawu. Obie fot. Mariusz Cielma.

   Daglezja-G powstała na zmodyfikowanym przez Bumar-Łabędy podwoziu czołgu T-72. Najbardziej widocznym elementem dostosowania podwozia do mostu jest jego wydłużenie i siedem, a nie sześć kół nośnych. Długość zestawu to 12,8 metra a masa oscyluje wokół 55 ton. Nośność 15-tonowego przęsła to klasa MLC70T (63,5 tony) dla wozów gąsienicowych i MLC110W dla kołowych.

(MC)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Bezzałogowy General Atomics MQ-1C Gray Eagle

Bezzałogowy General Atomics MQ-1C Gray Eagle

Rok 2002 przyniósł dwa bardzo istotne wydarzenia dla przyszłości floty systemów bezzałogowych US Army. Jednym z nich było rozpoczęcie dostaw, pocho...

więcej polecanych artykułów