Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2013-12-03 09:49:02

Zmodernizujemy nasze Bergepanzery

     Wraz z planowanym postępowaniem na modernizację czołgu Leopard 2A4 do wersji PL, Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął procedurę dialogu technicznego w sprawie podobnych prac przy wozach zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 (BPz 2). Na zgłoszenia chętnych do przedmiotowego zadania wojskowi oczekują do 17 stycznia 2014 roku, a sam dialog powinien być przeprowadzony do połowy lutego tego samego roku.

   Strona polska do postępowania przygotowywała się już od pewnego czasu, oczekiwano tylko faktycznej akceptacji zakupu drugiej partii 119 czołgów Leopard 2 i wraz z nimi 18 wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2, tak by móc na wszystkie 28 sztuk (10 posiadanych plus 18 nabywanych) prowadzić jedno postępowanie. Jego wynikiem ma być przyjęcie do służby w latach 2015-2022 zmodernizowanych 28 wzt Bergepanzer 2PL.

   W zasadzie kresem użyteczności dla, powstałego na podwoziu czołgu Leopard 1, wozu BPz 2 była współpraca z użytkowanymi w naszej armii czołgami Leopard 2A4. Mowa o polowym, technicznym zabezpieczeniu funkcjonowania pododdziałów czołgów. Bardzo zasadne, że problem zauważono i przygotowano się do jego niwelacji. Trzeba także przyznać, że założenia związane z wymaganiami wobec BPz 2PL są ambitne.

Prócz modernizacji czołgów dostrzeżono także kwestię pojazdów wsparcia. W planach nie jest tylko doraźna modernizacj Bergepanzer 2, ale głęboka zmiana możliwości pojazdu dostosowująca WZT do współpracy z Leopardem 2A5. fot. Mariusz Cielma.

   Głównym celem programu jest uzyskanie przez zmodernizowany WZT możliwości do ewakuacji ciężkich pojazdów pancernych o masie do 65 ton, wprost wymóg ten przekłada się na możliwość współpracy z 60-tonowym Leopardem 2A5 (105 spośród 119 przejmowanych czołgów w drugiej partii).

   By uzyskać ten wymóg, a także dodatkowe, przewiduje się modernizację jednostki napędowej BPz 2, modernizację wyciągarki głównej, wyposażenie WZT w żuraw o udźwigu minimum 30 ton (możliwości na poziomie BPz 3, użytkowany w Świętoszowie BPz 2 w najlepszym wypadku ma żuraw z udźwigiem 20 ton), przystosowanie pojazdu do przewozu jednostek napędowych (power pack) czołgów Leopard 2A4 i A5, instalację systemu do ewakuacji pojazdu bez konieczności opuszczania przez załogę WZT (podpinanie-wypinanie), dopancerzenie pojazdu oraz instalacja systemu przeciwybuchowego i modernizację przeciwpożarowego.

   To najważniejsze elementy, jakie znajdą zastosowanie na BPz 2PL. W praktyce spowodują powstanie pojazdu o całkowicie zmodyfikowanych charakterystykach (zbliżone do duńskiego wariantu Wisent z żurawiem także 30-tonowym, ale ten miał jednak problemy z holowaniem Leopard 2A5DK) i nowej odnogi w historii tego niemieckiego wozu zabezpieczenia technicznego.

(MC)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Król jest nagi – Su-22 w polskim lotnictwie wojskowym

Król jest nagi – Su-22 w polskim lotnictwie wojskowym

Samolot Su-22 w bieżącym roku obchodzi 30-lecie wprowadzenia do służby w polskim lotnictwie wojskowym. Jego kariera z biało-czerwoną szachownicą mi...

więcej polecanych artykułów