Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2013-12-10 12:55:37

Kolejny etap drogi w kierunku następcy BWP-1

     Inspektorat Uzbrojenia rozpoczyna procedurę dialogu technicznego, ostatni etap przed faktycznym ogłoszeniem postępowania przetargowego, na bojowy wóz piechoty wykorzystujący Uniwersalną Modułową Platformę Gąsienicową (UMPG). Do 15 stycznia 2014 roku wojskowi oczekują na zgłoszenia chętnych do udziału w dialogu, który powinien mieć miejsce w marcu tego samego roku.

   Pozyskanie nowego wozu bojowego piechoty to realizacja odkładanego w czasie odstawienia BWP-1 do parku historii wyposażenia Wojska Polskiego. Technologicznie opartego na rozwiązaniach sprzed 50 lat. Resort obrony od kilku lat nie publikuje danych dotyczących ilościowego wyposażenia Sił Zbrojnych, ale z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć liczbę około 1300 BWP-1 jako formalną liczbę pojazdów znajdujących się w wojskowych spisach. Duża część z nich nie jest używana operacyjnie w pododdziałach zmechanizowanych (około 18 przeliczeniowych batalionów zmechanizowanych, w części skadrowanych i o składzie mieszanym - KTO Rosomak i BWP-1). W związku ze skalą potrzeb i zapóźnień, nowy bwp to bardzo istotny program modernizacyjny SZ RP.

Pierwsza przymiarka do nowego bwp to zakończony program demonstratora technologii Anders, prezentowanego także w wersji bojowego wozu piechoty. Istotnego elementu nowego bwp - bezzałogowej wieży - spodziewać się możemy już na MSPO 2014. fot. Mariusz Cielma.

   Niewiele wiadomo o nowym bwp, dialog techniczny w praktyce połączyć ma oczekiwania wojskowych i możliwości dostawców w zakresie sprostania założeniom. Więcej informacji powinno być zasygnalizowane za kilka miesięcy po sformułowaniu Wstępnych Założeń Taktyczno-Technicznych. Pewnym jest, że nowy bwp będzie pojazdem pływającym transportującym drużynę piechoty i uzbrojonym w bezzałogową wieżę z armatą 30 mm (zunifikowaną z Rosomakami) oraz przeciwpancerny pocisk kierowany Spike-LR. Ta wieża to efekt prac prowadzonych w Hucie Stalowa Wola. Prototypu pojazdu można spodziewać się za 2-2,5 roku. Zgodnie z polityką wspierania własnych projektów można oczekiwać, że nowy bwp na UMPG będzie efektem prac konsorcjum zadaniowego z HSW jako liderem.

   Trudno szacować dziś potrzeby Sił Zbrojnych na pojazd tej klasy. Biorąc jednak pod uwagę potrzeby związane z Wozem Wsparcia Bezpośredniego, opartym także na UMPG (około 300 WWB) oraz pododdziałami na KTO Rosomak, można prognozować, że liczba batalionów zmechanizowanych (ciężkich) nie będzie mniejsza niż 10, czyli produkcja w wersji bwp zamknąć się winna liczbą 700-800 pojazdów. Takie potrzeby to skala nie znana dzisiejszym pancernym programom europejskim, oprócz rosyjskich.

(MC)

 




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Śmigłowiec HAL Dhruv

Śmigłowiec HAL Dhruv

Indyjski przemysł lotniczy rozpoczął swą przygodę ze śmigłowcami pod koniec lat sześćdziesiątych. Wtedy to, zakłady Hindustan Aeronautics Limited (...

więcej polecanych artykułów