Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2015-12-28 17:33:48

Leopardy zaklepane

     W radomskiej siedzibie Polskiej Grupy Zbrojeniowej doszło w dniu dzisiejszym do podpisania największej tegorocznej umowy związanej z zakupami dla armii. Zgodnie z zapowiedziami, trójstronnym kontraktem zatwierdzono modernizację czołgów Leopard 2A4 użytkowanych w Siłach Zbrojnych RP. Na uroczystości nie był obecny zapowiadany minister obrony narodowej Antoni Macierewicz, resort reprezentował wiceminister Bartosz Kownacki.

   Podpisano dwie umowy. Zasadnicza dotyczyła modernizacji wozów, swoje podpisy pod dokumentami złożyli: generał brygady Adam Duda z Inspektoratu Uzbrojenia, szef Polskiej Grupy Zbrojeniowej Arkadiusz Siwko oraz reprezentujący Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy Adam Janik. Drugi dokument dotyczył podziału prac przy serwisowaniu czołgów Leopard 2 i został sygnowany pomiędzy gliwickim Bumarem-Łabędy oraz poznańskimi Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi. Stronie polskiej od dawna zależało na pozyskaniu samodzielności w serwisowaniu czołgów do poziomu F6.

   Wbrew wcześniejszym informacjom, postępowanie dotyczy prac modernizacyjnych przy 128 z 142 formalnie posiadanych czołgów Leopard 2A4. Wartość kontraktu wyniesie 2,415 mld PLN, ale co ważne, kwota nie zawiera kosztu niezbędnych remontów. Jeszcze w tym roku wykonawca otrzyma 25% zaliczkę w wysokości 600 mln PLN. Po 2021 roku możliwa jest modernizacja kolejnych i ostatnich 14 czołgów Leopard 2A4. Sprawdziła się natomiast informacja, że pierwszych 6 czołgów wykonanych będzie siłami partnera zagranicznego, wozy od 7 do 17 zostaną zmodernizowane już w polskich zakładach, ale z dominującym udziałem strony niemieckiej, a od 18 pojazdu stopień polonizacji ma istotnie wzrastać. Pierwszy pojazd niemiecki i jeden z czołgów wyprodukowanych w Polsce (prawdopodobnie wóz nr 18) mają być egzemplarzami prototypowymi, które mają zostać poddane testom obejmującym strzelanie.

   Jak już powszechnie wiadomo, partnerem strategicznym polskiego projektu jest niemiecki Rheinmetall Defence, co nie oznacza, że zakupiono pakiet znany jako projekt MBT Revolution. Wybór partnera oznacza, że w praktyce strona polska nie będzie częścią stowarzyszenia użytkowników czołgów Leopard 2 (grupa LeoBen), którego była formalnym członkiem od grudnia 2009 roku. LeoBen umożliwia korzystne pozyskiwanie dokumentacji wypracowanej przez użytkowników "klubu", ich koszt wojsko wyceniało na kilkaset tysięcy euro rocznie. Opiekę nad stowarzyszeniem sprawuje konkurencyjny Krauss Maffei Wegmann. 

    Udział w przedsięwzięciu będą miały także inne polskie firmy, mowa przede wszystkim o Przemysłowym Centrum Optyki (kamery termowizyjne), Zakładach Mechanicznych Tarnów S.A., Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych OBRUM oraz spółce Rosomak.

  Główne obszary modernizacji obejmą: zwiększenie odporności balistycznej wieży, wymianę napędu wieży z hydraulicznego na elektryczny, poprawę przyrządów celowniczych dowódcy i działonowego, zwiększenie możliwości ogniowych (modernizacja armaty do nowych rodzajów amunicji) oraz poprawę bezpieczeństwa żołnierzy.

(MC)

fot. chor. Rafał Mniedło (11.LDKPanc)

 




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Start programu Future Attack Reconnaissance Aircraft

Start programu Future Attack Reconnaissance Aircraft

3 października 2018 roku na stronach portalu Federal Business Opportunities opublikowane zostało zapytanie ofertowe dotyczące programu pozyskania n...

więcej polecanych artykułów