Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2017-12-17 14:52:40

Duńskie problemy z zakupem części zamiennych do AW101

     14 grudnia duński serwis nytkampfly.dk opublikował informacje dotyczące problemów w zakupie części zamiennych przeznaczonych do śmigłowców AW101. Według wspomnianego serwisu agencja Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI), odpowiadająca za zakupy wyposażenia dla sił zbrojnych tego kraju, miała uzyskać odpowiedź ze strony producenta śmigłowców, włoskiej firmy Leonardo, wg której porozumienie w sprawie zakupów części zamiennych może zostać zawarte jedynie w przypadku anulowania pozostałych do wypełnienia zobowiązań przemysłowych w wysokości 500 mln DKK (ok. 79 mln USD). Wspomniane kompensaty towarzyszyły zakupowi 14 śmigłowców AW101, do którego doszło w 2011 roku. 

   Dodatkowo, wg serwisu, powołującego się na list dyrektora Forsvars-og Aerospaceindustrien i Danmark, włoski producent miał zastrzec również, że nowe zakupy części zamiennych również miałyby być wyłączone z kompensat. Według przywoływanego serwisu duńskie Ministerstwo Obrony oraz Ministerstwo Przemysłu, Handlu i Finansów jak dotąd nie zdołały porozumieć się z Leonardo. Problem jest w tym przypadku o tyle istotny, że w grę mają wchodzić dostawy komponentów, które zapewnić jest w stanie wyłącznie włoska firma, zaś 8 z 14 maszyn (przy czym jedna poddawana jest odbudowie po wypadku do jakiego doszło w 2014 roku w Afganistanie) wykorzystywanych jest do zadań SAR. Ponadto, strona duńska ma obawiać się, jak ewentualne wyłączenie kompensat odbiłoby się na przyszłych umowach zawieranych z innymi dostawcami. Co prawda duńskie Ministerstwo Przemysłu, Handlu i Finansów mogłoby wciągnąć producenta na czarną listę dostawców, co automatycznie wykluczyłoby go z możliwości ubiegania się o nowe zamówienia, jednak nie wchodzi to w praktyce w grę, ze względu na fakt, że jedynie Leonardo produkuje komponenty niezbędne do utrzymania floty duńskich AW101 w eksploatacji. 

   Nie są to pierwsze problemy związane z eksploatacją duńskich AW101, przy czym ich przyczyny były różnorakie. Początkowo sprawność AW101 eksploatowanych przez Flyvevåbnet miała cierpieć z powodu niedobór personelu latającego oraz niewłaściwej organizacji logistyki. Śmigłowce były również czasowo uziemione po awarii wału napędowego na jednym AW101. W 2012 roku zidentyfikowano natomiast problemy związane z eksploatacją jednostek napędowych RTM322. Według serwisu nytkampfly.dk flota duńskich AW101 nie jest również w stanie osiągnąć zakładanego nalotu (3200 godzin rocznie wobec planowanych 5200) ze względu na opóźnienia w dostawach części zamiennych. Jednocześnie same śmigłowce oceniane są jako bardzo istotne i ważne dla Flyvevåbnet i zabezpieczenia potrzeb SAR, stąd kwestia zapewnienia części zamiennych pozostaje sprawą dużej wagi.

(MG)

 




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Polska droga do NATO

Polska droga do NATO

Dziś złożyłbym podpis z równym przekonaniem, co wtedy. 12 marca 1999 roku miejsce Polski zostało bowiem określone zgodnie z polskim interesem narod...

więcej polecanych artykułów