2014-03-18 11:02:26
Nowa para dyżurna białoruskich MiG-29
Od 15 marca br. w związku z sytuacją na Ukrainie białoruskie lotnictwo wojskowe utworzyło nowy punkt stacjonowania pary dyżurnej. Po Baranowiczach (białoruskie MiG-29, rosyjskie Su-27 oraz samolot Beriew A-50), Bobrujsku (6 rosyjskich Su-27), Prużanach (białoruskie MiG-29) samoloty w gotowości do wykonania zadań pojawiły się na lotnisku Łuniniec.
Prócz myśliwców MiG-29 przebazowano także śmigłowce Mi-8 oraz niezbędny do funkcjonowania sprzęt i personel. Utrzymywanie tylko przez Białorusinów 2-3 par dyżurnych (Prużany oraz Łuniniec, w Baranowiczach prawdopodobnie zadania przejęły całkowicie rosyjskie Suchoje) musi być dużym wyzwaniem dla ich sprzętu i personelu. Oficjalnie 61. Baza Lotnictwa Myśliwskiego posiada dwie eskadry MiG-29, lotnych jednak nie powinno być więcej niż kilkanaście, maksymalnie 20 egzemplarzy. W 2004 roku 558. Lotniczy Zakład Remontowy z Baranowicz przeprowadził głębokie prace przy 4 samolotach MiG-29 sił powietrznych Białorusi.
MiG-29BM (w wolnym tłumaczeniu Białoruski Modernizowany), bo takie oznaczenie otrzymał, to nowe systemy awioniczne (ciekłokrystaliczny wyświetlacz wielofunkcyjny), radiolokacyjne (nowe tryby pracy stacji N019 ze skanowaniem powierzchni ziemi, czy wody), nawigacyjne (kompleks N-911 z systemami nawigacji satelitarnej, urządzenia VOR/ILS, system radiotechniczny A-323), integracja z dodatkowymi typami uzbrojenia (pociski RWW-AE, R-27ER, R-27ET i uzbrojenie do zwalczania celów naziemnych-nawodnych: H-29T, H-29P, H-25ML, H-31P, H-31A, KAB-500L), instalacja do tankowania w powietrzu. Możliwości w zwalczaniu celów powietrznych wzrosły o 80%, zdecydowanie, bo aż 4-krotnie poprawiła się skuteczność w atakach na obiekty naziemne (nawodne).
(RC)