Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2015-07-08 07:42:41

Izraelskie bezzałogowce w Kaliningradzie

     Rosyjskie siły zbrojne rozlokowane w obwodzie kaliningradzkim wywołują w Polsce i regionie zrozumiałe zainteresowanie. W ostatnim czasie dzieje się tak głównie za sprawą szukania odpowiedzi na pytanie, czy stacjonująca w Czerniachowsku 152. Gwardyjska Brygada Rakietowa posiada systemy 9K720 Iskander. To jednak nie jedyna ciekawostka, choć może pozostałe są "mniejszego kalibru". W tym samym mieście znajduje się jeszcze jedna interesująca jednostka wojskowa. Chodzi o elementy 72. Gwardyjskiej Bazy Lotniczej wyposażone między innymi w bezzałogowe statki powietrzne Forpost, czyli budowane w Rosji na licencji izraelskie IAI Searcher II. Maszyny znane także Ukraińcom strzelającym do nich nad Donbasem.

   W Czerniachowsku, oprócz eskadry samolotów bombowych Suchoj Su-24M, znajduje się pododdział BSP wyposażony w dwa zestawy Forpost, czyli w sumie w 6 maszyn. Są one przeznaczone do prowadzenia rozpoznania na szczeblu taktycznym, wchodzą w skład sił powietrznych.

   Wyposażenie rosyjskich sił zbrojnych w izraelskie bezzałogowce to efekt bliskiej współpracy obu państw. Dzięki dokonanym kilka lat temu transakcjom udało się nasycić wojska w miarę nowoczesnym sprzętem, pozyskać technologie, dać czas własnej zbrojeniówce na opracowanie rodzimych systemów. W kwietniu 2009 roku Rosja nabyła 36 BSP kilku izraelskich typów za kwotę około 100 milionów USD. Następnie, rosyjski Oboronprom porozumiał się w 2010 roku z Israel Aerospace Industries (IAI) w sprawie licencyjnej produkcji BSP Searcher II (odpowiednik polskiego programu Gryf) oraz Bird Eye 400 (odpowiednik polskiego FlyEye). Montażem zajęły się Uralskie Zakłady Lotnictwa Cywilnego z Jekaterynburga, które wchodzą w skład Oboronprom. W kolejnym roku kontrakty podpisał rosyjski MON.

Forpost (IAI Searcher II) to podstawowy system bezzałogowy klasy taktycznej w rosyjskiej armii. Dwa takie zestawy znajdują się w centralnej części obwodu kaliningradzkiego, skąd mają dużą swobodę monitoringu sytuacji przygranicznej. fot. MO Rosji

   Za kwotę 9 miliardów rubli zakupiono 10 zestawów BSP Forpost (IAI Searcher II), czyli w sumie 30 maszyn. Nabyto także 27 zestawów mini-BSP Zastawa (IAI Bird Eye 400) za kwotę 1,34 mld rubli. Faktyczne dostawy rozpoczęły się z końcem 2012 roku. Początkowo dostarczano z Izraela całe komplety dla produkcji (w zasadzie montażu) BSP, potem coraz bardziej wykorzystywano kupione od IAI technologie. Zakłady z Jekaterynburga zajmują się także wsparciem obsługi izraelskich BSP wykorzystywanych w rosyjskiej armii. Z kolei pododdział BSP przeznaczony do obsługi Forpost stworzono w obwodzie kaliningradzkim w 2013 roku. Łącznie w oba typy wspomnianych bezpilotowców wyposażono 17 rosyjskich jednostek lotniczych. Nie sposób także nie wspomnieć o wysuwanych podejrzeniach, że strona izraelska przekazała Rosji kody kryptograficzne użytkowanych przez Gruzinów BSP Elbit Hermes 450, weteranów kilkudniowej wojny w sierpniu 2008 roku, a także z okresu przed nią.

Wrak zestrzelonego 19 maja br. w rejonie donieckiej Awdiejewki BSP Forpost numer 923, z prawej widoczny silnik maszyny. fot. pułk Dniepr-1

Tabliczka zakładowa IAI zestrzelonego 19 maja br. na Ukrainie Forposta dotycząca anteny kierunkowej. fot. pułk MSW Dniepr-1

   Forpost jak i Zastawa są dobrze znane Ukraińcom. Odnotowano przynajmniej trzy zestrzelenia maszyn klasy taktycznej. Dwa z nich miały miejsce całkiem niedawno, w okresie "zawieszenia broni". 19 maja 2015 roku w rejonie Awdiejewki (okolice Doniecka) żołnierze pułku MSW Dniepr-1 zestrzelili BSP Forpost o numerze produkcyjnym 923. Niewiele wcześniej, bo 7 maja br., tym razem na zachód od Doniecka dojść miało do zestrzelenia kolejnego Searchera. Dodatkowo, przynajmniej jeszcze jedna maszyna tego typu stracona została nad Donbasem latem 2014 roku. Podobna sytuacja jest z lżejszymi Zastawami. Jeden ze zdobytych BSP tego typu Ukraińcy pokazywali w lutym 2015 roku podczas wystawy sprzętu zdobycznego w Kijowie z okazji pierwszej rocznicy Majdanu.

   Forpost (IAI Searcher II) to duży bezzałogowiec, który potrzebuje wykorzystania infrastruktury lotniskowej. Charakteryzuje się maksymalną masę startową 454 kilogramy, masą ładunku 100 kilogramów. Szerokość jego skrzydeł wynosi 8,54 metra, napęd to silnik Jabiru 2200. Przy wykorzystaniu naprowadzania radiowego z anteną dookólną promień lotu wynosi 150 kilometrów, kierunkowym wysyłaniu sygnału już 250 kilometrów. Maksymalny czas lotu to ponad 17 godzin. System zatem optymalnie pozwala na monitoring obszaru obwodu kaliningradzkiego i strefy przygranicznej. Forpost służy przede wszystkim do wykonywania misji rozpoznawczych prowadzonych dzięki systemowi MOSP (Multimission Optronic Stabilised Payload) na co składa się głowica optoelektroniczna z kanałem telewizyjnym i w podczerwieni przekazująca dane na stanowisko naziemne w czasie rzeczywistym. Opcjonalnie może przenosić kontener z radarem z syntetyczną aperturą (SAR), brak jednak pewności, że ukompletowanie w postaci radaru mają także rosyjskie Searcher II.

(MC)




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Pierwsze Borsuki dostarczone dla Wojska Polskiego

Pierwsze Borsuki dostarczone dla Wojska Polskiego

Na terenie zakładów Huta Stalowa Wola S.A., z udziałem m.in.: wicepremiera szefa MON Władysława Kosiniaka-Kamysza, wiceministra w MON Pawła Bejdy, ...

więcej polecanych artykułów