Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2017-05-24 14:12:09

Opóźnienie AIAMD - skutki dla programu Wisła

     Z informacji opublikowanych przy okazji planowania amerykańskiego budżetu obronnego na 2018 rok możemy się dowiedzieć, że o 4 lata uległ opóźnieniu harmonogram realizacji programu Zintegrowanej Obrony Powietrznej i Przeciwrakietowej Armii Stanów Zjednoczonych (AIAMD), w tym stanowiącego jego filar sieciocentrycznego systemu dowodzenia i kontroli obrony powietrznej IBCS. Pozyskaniem systemu IBCS zainteresowana jest również Polska. W ramach programu dotyczącego zakupu zestawów rakietowych obrony powietrznej średniego zasięgu kr. Wisła planowano bowiem nabycie 8 baterii systemu Patriot wyposażonych w systemem IBCS. Tak duże opóźnieni programu AIAMD może jednak spowodować, że mimo oczekiwań polskiego resortu obrony, pierwsze zestawy Patriot nie będą mogły zostać dostarczone wraz z IBCS-em.

IBCS-Northrup Grumman

  Program Zintegrowanej Obrony Powietrznej i Przeciwrakietowej Armii Stanów Zjednoczonych AIAMD (ang. Army Integrated Air and Missile Defense) ma umożliwić zintegrowanie różnych systemów obrony powietrznej i przeciwrakietowej AMD (ang. Air and Missile Defense) w jeden system. Jego najważniejszym elementem jest sieciocentryczny system dowodzenia i kontroli IBCS (ang. IAMD Battle Command System), którego głównym wykonawcą jest koncern Northrop Grumman. Idea tego systemu zakłada połączenie za pomocą sieci IFCN (ang. Integrated Fire Control Network) oddzielnych komponentów w tym: stacji radiolokacyjnych systemu Patriot, wyrzutni pocisków rakietowych systemu Patriot oraz zmodyfikowanych stacji radiolokacyjnych Sentinel. W przyszłości system ma zapewnić również możliwość dowodzenia i kontroli elementami systemu obrony przeciwrakietowej THAAD (ang. Terminal High Altitude Aread Defense) oraz tworzonego obecnie systemu przeciwrakietowego krótkiego zasięgu IFPC Inc 2-I (ang. Indirect Fire Protection Capability Increment 2-Intercept). System IBCS ma posiadać także zdolność do komunikowania się z innymi systemami dowodzenia i rozpoznania.

  Kontrakt na opracowanie systemu IBCS został zawarty z koncernem Northrop Grumman na początku 2010 roku. Osiągnięcie kamienia milowego C (ang. Milestone C) programu AIAMD – co w praktyce oznacza rozpoczęcie fazy produkcji małoseryjnej i testów operacyjnych - planowano wówczas na grudzień 2014 roku. W wyniku opóźnień w realizacji programu termin ten był  kilkukrotnie przesuwany. W raporcie SAR (ang. Selected Acquisition Report) za 2015 rok decyzję Milestone C planowano na sierpień 2016 roku. Jednak i tego terminu nie udało się dotrzymać. Przeprowadzone w pierwszej połowie ubiegłego roku próby wykazały, że na ówczesnym etapie realizacji pracy rozwojowej system nie spełniał postawionych wymagań. W trakcie testów odnotowano liczne usterki, szczególnie związane z niedopracowaniem oprogramowania. Usunięcie wszystkich zgłoszonych problemów i ponowne przeprowadzenie prób jest obecnie warunkiem podjęcia decyzji Milestone C. W październiku 2016 roku szacowano, że może to nastąpić najszybciej w drugim kwartale tego roku.  

  Okazuje się jednak, że sytuacja jest prawdopodobnie poważniejsza niż początkowo sądzono. W opublikowanych dokumentach budżetowych na rok fiskalny (FY) 2018 zapisano bowiem, że podjęcie decyzji Milestone C programu AIAMD przesunięto na IV kwartał 2020 roku, a osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej IOC (ang. Initial Operational Capability) ma nastąpić, nie jak wcześniej planowano w III kwartale 2018 roku, a dopiero w III kwartale 2022 roku. Jak już wspomniano, oznacza to czteroletnie opóźnienie w realizacji programu.

  Przypomnijmy, polskie zapytanie ofertowe LoR (ang. Letter of Request) do rządu Stanów Zjednoczonych zgodnie z procedurą FMS (ang. Foreign Military Sales) w sprawie zakupu 8 baterii sytemu Patriot zostało wysłane po raz pierwszy w dniu 6 września 2016 roku, a jego poprawioną wersję przesłano 31 marca br. Bardzo istotnym elementem wysłanego zapytania był wymóg, aby wszystkie baterie Patriot zostały dostarczone wraz z systemem IBCS. Do tej pory zakładano, że kontrakt na Wisłę zostanie zawarty w tym roku, co umożliwi dostarczenie pierwszej baterii w 2019 roku. Biorąc pod uwagę opóźniony harmonogram realizacji programu AIAMD, już dziś wydaje się przesądzone, że pierwsze baterie Patriot dla Polski nie będą mogły zostać dostarczone wraz z systemem IBCS.

  Polski resort obrony stanął więc przed trudnym wyborem, albo musi czekać na system IBCS, albo powinien podjąć decyzję o zakupie pierwszych baterii Patriot bez systemu IBCS (z obecnym zamkniętym systemem dowodzenia i kontroli lub zupełnie nowym Common C2 o otwartej architekturze proponowanym Polsce przez koncern Raython, ale którego nie wybrała US Army), albo też zdecyduje się na wybór konkurencyjnej oferty jaką jest system MEADS.

  Więcej o problemach związanych z realizacją programu AIAMD (i systemu IBCS) można przeczytać TUTAJ.

(TD)

Fot. Northrup Grumman

Aktualizacja 24.05.2017 godz. 17:05

W związku z opisanymi powyżej problemami z opracowaniem systemu IBCS, firma Raython przekazała redakcji oświadczenie o następującej treści:

  "Firma Raytheon może udzielić Polsce wsparcia w zakresie dostarczenia w pełni operacyjnego systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej w wymaganym terminie 24 miesięcy. Jesteśmy gotowi dostarczyć Polsce system Patriot z systemem dowodzenia i kierowania C2, który jest w pełni zgodny z IBCS i gotowy do zintegrowania z tym systemem, gdy tylko zostanie on wprowadzony do eksploatacji".




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Holenderskie okręty podwodne 1946-2014  - cz. II

Holenderskie okręty podwodne 1946-2014 - cz. II

W połowie lat siedemdziesiątych Koninklijke Marine utrzymywała w służbie sumie sześć okrętów podwodnych. Jednak cztery z nich były okrętami należąc...

więcej polecanych artykułów