Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2020-07-24 17:44:31

Skyborg – kontrakty przyznane

     Zgodnie z decyzją Air Force Life Cycle Management Center, cztery firmy, tj. Boeing, General Atomics Aeronautical Systems, Kratos Unmanned Aerial Systems oraz Northrop Grumman Systems otrzymały kontrakty w ramach programu Skyborg. Ich górna wartość została ustalona na poziomie 400 mln USD. Program ma doprowadzić do stworzenia tzw. lojalnego skrzydłowego. W tym celu BSP maja zostać zintegrowane z otwartymi systemami misji pozwalającymi na tworzenie mieszanych formacji maszyn załogowych i bezzałogowych. Program prowadzony jest przez Air Force Research Laboratory (AFRL). Prace mają pozwolić na stworzenie systemu automatycznie dostosowującego się do warunków misji.

Wśród firm, które wezmą udział w programie Skyborg znajduje się m.in. Kratos, odpowiedzialny choćby za opracowanie BSP XQ-58A. Fot. USAF

   Oferty czterech firm zostały wybrane spośród osiemnastu, które wpłynęły w odpowiedzi na stosowane zapytanie ofertowe opublikowane w połowie maja bieżącego doku. BSP stworzone w ramach programu Skyborg miałyby współpracować przede wszystkim z samolotami wielozadaniowymi F-35 oraz F-15EX. Umowy obejmujące fazę prototypową, testową oraz rozwój systemów autonomicznych mają doprowadzić od dostarczenia prototypów które zostaną wykorzystane do prób operacyjnych i opracowania pierwszej docelowej platformy Skyborg. Ma ona dysponować wyposażeniem i oprogramowaniem pozwalającym współpracować z maszynami załogowymi.

   Co ciekawe, Skyborg pomyślany jest raczej jako rodzina BSP, nie zaś pojedynczy typ bezzałogowego samolotu. Przy czym wspomniana rodzina BSP ma wykorzystywać wspólny zestaw wyposażenia, oprogramowania i mechanizmów sztucznej inteligencji. Same BSP maja być dedykowane do realizacji określonych zadań, lub też zestawu konkretnych misji. Poszukiwane BSP mają charakteryzować się stosunkowo niskim kosztem pozyskania, aby ich utrata nie stanowiła poważnego uszczerbku fiansowego. Pierwotne plany USAF zakładały osiągnięcie gotowości operacyjnej BSP pozyskanych w ramach programu Skyborg jeszcze w 2023 roku, choć ten termin obecnie wydaje się raczej dość trudny do osiągnięcia.

   Jeden z potencjalnych faworytów programu pracuje już od pewnego czasu nad BSP podobnej klasy, tj. XQ-58A Valkyrie. Również australijski oddział Boeinga zaangażowany jest w prace nad systemem podobnej klasy, określanym mianem Airpower Teaming System. Trzy egzemplarze tego ostatniego mają zostać zresztą zakupione na potrzeby stosownych testów przez australijski Departament Obrony w ramach Loyal Wingman Advanced Development Program.

(MG)

 

 




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Program Skoshi Tiger, czyli F-5C w Wietnamie

Program Skoshi Tiger, czyli F-5C w Wietnamie

Powstanie F-5C było związane z działaniami zbrojnymi prowadzonymi we Wietnamie. W 1965 roku USAF wypożyczyło, w ramach programu noszącego nazwę Sko...

więcej polecanych artykułów