Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2023-08-10 17:49:36

Negocjacje zakupu śmigłowców AW101 dla Wojsk Lądowych

     Agencja Uzbrojenia 10 sierpnia br. wysłała do firmy WSK PZL-Świdnik S.A. zaproszenie do negocjacji w sprawie pozyskania 22 nowych wielozadaniowych śmigłowców AW101 dla 25. Brygady Kawalerii Powietrznej, które mają zastąpić śmigłowce Mi-8 i Mi-17 oraz uzupełnić zamówione dla tej jednostki w ubiegłym roku 32 śmigłowce AW149. Będzie to prawdopodobnie już trzeci typ nowych śmigłowców dla Wojsk Aeromobilnych, bowiem 21 lipca br. rozpoczęły się również negocjacje z Polskimi Zakładami Lotniczymi Sp. z o.o. w sprawie nabycia wielozadaniowych S-70i Black Hawk.

AW101 Fot. AU  

W dniu 7 sierpnia br. Agencja Uzbrojenia poinformowała, że do Polski przyleciał z ok. rocznym opóźnieniem pierwszy z czterech zamówionych w 2019 roku śmigłowców AW101 dla Marynarki Wojennej. Fot. Agencja Uzbrojenia.

  Umowa o wartości 1,65 mld PLN brutto na pozyskanie na potrzeby Marynarki Wojennej RP czterech śmigłowców AW101 do zwalczania okrętów podwodnych i wyposażonych w sprzęt medyczny pozwalający na prowadzenie bojowych akcji poszukiwawczo-ratowniczych (ZOP/CSAR) wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym oraz sprzętem medycznym została podpisana 26 kwietnia 2019 roku. Początkowo zakładano, że dostawy zakończą się w 2022 roku, ale prawdopodobnie uda się je zrealizować dopiero w terminie do końca tego roku. Jak dotąd do Polski trzy dni temu dostarczono pierwszy egzemplarz.   

  W przypadku zamówienia na 32 śmigłowce AW149 kontrakt na ich dostawy w latach 2023-2029 podpisano 1 lipca 2022 roku, a jego wartość została ustalona na kwotę 8,5 mld PLN brutto.

Charakterystyka AW101

  Długość całkowita AW101 wraz z wirnikiem wynosi 22,8 m, a samego kadłuba 19,5 m. Śmigłowiec ma 6,62-6,66 m wysokości i szerokość kadłuba 2,8 m, a wraz z owiewkami podwozia głównego 4,55 m.

  AW101 charakteryzuje się obszerną kabiną ładunkową. Jej objętość wynosi 27,56 m3. Kabina ma długość 6,5 m, maksymalną szerokość 2,49 m i wysokość 1,83 m. Dostęp do kabiny zapewniają główne drzwi o szerokości 1,8 m z prawej strony kadłuba oraz drzwi dla załogi o szerokości 0,9 m z lewej strony, a także opcjonalnie od tyłu rampa załadunkowa o szerokości 2,0 m.

  W zależności od wersji śmigłowca i wymagań zamawiającego kabina ładunkowa może mieć bardzo różną konfigurację, a dzięki modułowości wyposażenia można ją zmieniać w razie potrzeby. Przykładowo może pomieścić: do 38 lekko wyposażonych żołnierzy, lub 3-4 operatorów systemów pokładowych i 18-20 żołnierzy z pełnym ekwipunkiem, lub 30 pasażerów, lub stojaki z 16 noszami dla rannych. W wersjach transportowej śmigłowiec może przewozić także sprzęt lub materiały na paletach lub niewielkie pojazdy, np. dla wojsk specjalnych. W przypadku brytyjskich Merlinów HC.3 prezentowano np. zdolność do przewozu wydłużonej wersji samochodu terenowego Land Rover.

  Masa własna AW101 w zależności od wersji wynosi od ok. 9.300 kg (w wersjach transportowych) do 10.500 kg (w wersjach ZOP). Maksymalna masa startowa MTOW wynosi w zależności od wersji do 15.600 kg. Masa użyteczna (ładunku i paliwa) wynosi w zależności od wersji od ok. 5.100 do 6.300 kg. Pod kadłubem, w zależności od zastosowanej wersji haka AW101 może transportować ładunek o masie 3.000 kg lub 4.536 kg.

  Podwozie śmigłowca jest trójpodporowe i chowane hydraulicznie. Przednie jest dwukołowe i sterowalne, co umożliwia zmianę kierunku podczas kołowania. Podwozie główne również jest dwukołowe i chowane w owiewkach umieszczonych po obu stronach tylnej części kabiny ładunkowej.

  AW101 napędzany jest za pomocą 3 silników. W polskiej wersji dla Marynarki Wojennej są to silniki General Electric CT7-8E o maksymalnej mocy ciągłej 1522 kW i startowej 1884 kW (przez 5 min.). Pomiędzy silnikami umieszczona jest przekładnia główna która przekazuje na wirnik moc 4.161 kW przy normalnej mocy startowej (2.5 min. Take-off) lub maksymalnie 3.715 kW w trybie pracy ciągłej. Śmigłowiec posiada zdolność do normalnego lotu z wykorzystaniem tylko dwóch silników (tzw. tryb OEI - One Engine Inoperative), co istotnie poprawia jego zasięg. W takim trybie przekładnia przekazuje na wirnik moc 2.774 kW. Ważną cechą układu napędowego AW101 jest zdolność do pracy przez 30 minut bez dopływu oleju i bez konieczności stosowania awaryjnych systemów smarowania.

  Zarówno wirnik nośny jak i ogonowy zastały wykonane z kompozytów. Wirnik nośny o średnicy 18,6 m jest 5-łopatowy. Łopaty wirnika nośnego posiadają końcówki typu BERP zmniejszające turbulencje podczas startu i lądowania oraz efekt ograniczenia widoczności spowodowany unoszeniem pyłu, wody lub śniegu. Na życzenie zamawiającego łopaty wyposażone są w system odladzania. Wirnik ogonowy jest 4-łopatowy i ma średnicę 4,0-4,1 m. W celu zmniejszenia drgań śmigłowiec wyposażony jest aktywny system ich redukcji ACSR (Active Control of Structural Response) o dużej efektywności.

  Maksymalna prędkość przelotowa AW101 (z silnikami GE CT7-8E) wynosi 278 km/h, rekomendowana 257 km/h, natomiast prędkość najbardziej ekonomiczna, przy której śmigłowiec uzyskuje największy zasięg to ok. 148 km/h. Pułap operacyjny wynosi 4.570 m, a przy temperaturze +20 stopni C pułap z wpływem ziemi IGE to 2.560 m, natomiast bez wpływu ziemi OGE 790 m. Maksymalna prędkość wznoszenia to 9,5-14,5 m/s (w zależności od wersji).

  Zasięg śmigłowca zależy od wielu zmiennych: typu silnika, liczby pracujących silników, ilości zabranego paliwa (liczby zbiorników paliwa), prędkości lotu, masy ładunku i warunków atmosferycznych. Maksymalny zasięg AW101 z 5 zbiornikami paliwa, bez rezerwy i z 3 pracującymi silnikami to 1.363 km, a przy pracy tylko 2 silników wzrasta do 1.500 km. Ze zbiornikiem wewnętrznym do przebazowania (bez ładunku) zasięg może przekroczyć 2.000 km. Maksymalny czas lotu z 5 zbiornikami paliwa, bez rezerwy i na 2 silnikach to 6 godz. 50 minut.

(TD)




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Zgoda na zakup usług wsparcia eksploatacji polskich F-35A

Zgoda na zakup usług wsparcia eksploatacji polskich F-35A

Amerykańskiej agencji ds. współpracy obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) poinformowała 26 sierpnia br. o udzieleniu przez Departame...

więcej polecanych artykułów