Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2017-07-26 23:31:05

Wybrano dostawcę pojazdów dalekiego rozpoznania

     W dniu 26 lipca br. Inspektora Uzbrojenia poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu na pozyskanie 118 pojazdów dalekiego rozpoznania kryptonim Żmija, których dostawy planuje się zrealizować w latach 2017-2022. Jedyną i jak się okazało zwycięską ofertę ostateczną o wartości 90,7 mln PLN (brutto) złożyły dwie firmy wspólnie ubiegające się o udzielenie zamówienia tj. Polski Holding Obronny Sp. z o.o. i firma Concept Sp. z o.o. z Bielsko-Białej, oferujące lekki pojazd uderzeniowy (LPU) Wirus IV. Kolejnym krokiem powinno być zawarcie umowy na dostawy.

LPU Wirus Fot. Concept Sp. z o.o.

Lekki pojazd uderzeniowy (LPU) Wirus. Fot. Concept Sp. z o.o.

  Pozyskanie pojazdów dalekiego rozpoznania jest jednym z zadań priorytetowego programu operacyjnego „Rozpoznanie patrolowe”, wchodzącego w zakres Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2017-2022 (i jego pierwotnej wersji na lata 2013-2022). Do postępowania na Żmije rozpoczętego 26 marca 2015 roku i prowadzonego zgodnie z Prawem zamówień publicznych w trybie negocjacji z ogłoszeniem zgłosiło się początkowo 8 wykonawców. Warunki udziału w postępowaniu spełniły już tylko trzy konsorcja: JLR Warszawa Sp. z o.o. z AMZ Kutno Sp. z o.o., Polski Holding Obronny Sp. z o.o. z firmą Concept Sp. z o.o. oraz  Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi S.A. z Poznania, a oferty wstępne złożyły dwa ostatnie z nich.

  Planowane do zamówienia pojazdy mają spełniać następujące wymagania:

  • Pojazdy powinny być wysokiej mobilności (układ napędowy 4x4) i o masie własnej poniżej 1700 kg oraz DMC nie większej niż 2600 kg, zapewniać przewóz 3 osób - załogi (kierowcy, dowódcy oraz strzelca), uzbrojenia oraz ładunków (sprzętu specjalistycznego) o masie minimum 900 kg umożliwiając im pełną autonomiczność przez 7 dni w trakcie wykonywania zadań rozpoznawczych, przystosowane do transportu: kołowego, kolejowego, morskiego i lotniczego (w C-130E oraz na zawiesiu zewnętrznym śmigłowca, w tym desantowania metodą spadochronową).
  • Pojazdy powinny być przystosowane do pokonywania przeszkód terenowych i sztucznych: brodu o głębokości co najmniej 0,5 m (bez przygotowania pojazdu), rowu o szerokości 0,6 m i muru o wysokości 0,3 m.
  • Pojazdy powinny być wyposażone w klatkę kapotażową.
  • Podłoga pojazdów powinna być wyposażona w przestrzenne elastyczne osłony balistyczne ograniczające skutki wybuchu pod pojazdem wg STANAG 4569, Aneks B, poziom 1.
  • Pojazdy powinny posiadać silniki o mocy jednostkowej nie mniejszej niż 90 kW, przystosowane do krótkotrwałej pracy (0,25 h) przy przechyłach pojazdu: wzdłużnych (35 stopni) i bocznych (25 stopni) oraz do okresowej pracy na biegu jałowym z oporami wydechu co najmniej 78 kPa.
  • Pojazdy powinny być wyposażone w wyciągarkę do samoewakuacji z silą uciągu nie mniejszą niż 65 % DMC.
  • Koła pojazdów powinny mieć średnicę osadzenia nie mniejszą niż 15” i powinny być wyposażone we wkładki typu run-flat.

(TD)

Aktualizacja 27.07.2017 9:00

  Jak ustaliła redakcja, wersja pojazdu Wirus oferowanego Siłom Zbrojnym RP otrzymać ma mocniejszy silnik niż instalowano w prototypie pojazdu, tj. 2,5-litrowy silnik Diesla o mocy 144 KM zainstalowany w prototypie ma zastąpić silnik Diesla o pojemności 3 litrów i mocy 180 KM. W obu przypadakach producentem silników jest koncern Toyota.




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Bezzałogowy statek powietrzny MQ-1 Predator

Bezzałogowy statek powietrzny MQ-1 Predator

Historia prawdopodobnie najbardziej „medialnego” spośród aktualnie eksploatowanych systemów bezzałogowych, czyli RQ-1/MQ-1 Predator rozpoczęła fakt...

więcej polecanych artykułów