2022-09-16 17:02:31
Umowy wykonawcze na dostawy 48 samolotów FA-50 i FA-50PL
W Mińsku Mazowieckim 16 września br. zawarte zostały dwie umowy wykonawcze z południowokoreańską firmą Korean Aerospace Industries (KAI) o łącznej wartości 3,005 mld USD netto (co przy aktualnym kursie dolara stanowi kwotę ok. 17,4 mld PLN brutto) dotyczące pozyskania 48 lekkich samolotów bojowych FA-50 i FA-50PL. W uroczystości uczestniczył prezydent Andrzej Duda oraz wicepremier i szef MON Mariusza Błaszczaka. Dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2023-2028, a pierwsze samoloty FA-50 mają trafić do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego z Mińska Mazowieckiego.
Lekkie samoloty bojowe FA-50 lotnictwa Republiki Korei. Fot. ROKAF.
Przedmiotem pierwszej umowy, zawartej pomiędzy Agencją Uzbrojenia a KAI jest dostawa 12 lekkich samolotów bojowych FA-50 w konfiguracji analogicznej do zamawianej przez Siły Powietrzne Republiki Korei wraz z pakietami szkoleniowym i logistycznym oraz usługą wsparcia technicznego. Wartość umowy wynosi ok. 705 mln USD netto (ok. 4,076 mld PLN brutto), a dostawy wszystkich elementów zostaną zrealizowane do końca 2025 r., z czego wszystkie samoloty trafią do Polski w drugiej połowie 2023 roku.
Przedmiotem drugiej umowy, zawartej pomiędzy Agencją Uzbrojenia a KAI jest dostawa 36 lekkich samolotów bojowych FA-50PL wraz z pakietami szkoleniowym i logistycznym oraz usługą wsparcia technicznego. Wartość umowy wynosi ok. 2,3 mld USD netto (ok. 13,296 mld PLN brutto), a dostawy samolotów, które zostaną skonfigurowane zgodnie z dodatkowymi wymaganiami przedstawionymi przez polskie Siły Powietrzne, rozpoczną się w 2025 roku i zostaną zrealizowane do końca 2028 roku.
Zawarte w umowach pakiety przedstawiają podobne zakresy wyrobów i usług. Pakiet szkoleniowy obejmuje m.in. dostawę symulatorów lotu i misji (FMS – Flight Model Simulator oraz OFT – Operational Flight Trainer), szkolenie pilotów oraz personelu naziemnego w Republice Korei i w Polsce, natomiast pakiet logistyczny obejmuje zapas części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.
Podpisanie powyższych umów wykonawczych stanowi realizację postanowień umowy ramowej zawartej 27 lipca br. pomiędzy Agencją Uzbrojenia a Korean Aerospace Industries. Przyjęty sposób kontraktowania związany jest z realizacją projektu z podziałem na etapy, co jest związane również z transferem technologii, w efekcie którego zostanie zbudowane w Polsce centrum serwisowe samolotów FA-50 z planowanym terminem uruchomienia w 2026 roku, a także ujednoliceniem konfiguracji pierwszych 12 dostarczonych FA-50 do standardu FA-50PL, jak również dalszym rozwojem samolotu.
Przyjęty sposób pozyskiwania sprzętu wojskowego pozwolić ma na optymalne zarządzanie projektem, a w szczególności umożliwić szybkie osiągnięcie, już w pierwszym etapie, wymaganych przez Siły Zbrojne RP zdolności operacyjnych i szkoleniowych poprzez zasilenie Sił Powietrznych nowoczesnym sprzętem wojskowym, kompatybilnym z samolotami F-16 C/D Block 52+ oraz zakontraktowanymi samolotami V generacji F-35A.
Zakup samolotów FA-50/FA-50PL pozwoli realnie na wzmocnienie zdolności szkoleniowych oraz realizację zadań wykonywanych dotąd głównie przez samoloty Su-22, dotyczących przede wszystkim zwalczania celów naziemnych i wsparcia Wojsk Lądowych.
FA-50 Fighting Eagle to południowokoreański lekki dwuosobowy samolot bojowy wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi 20 mm działko oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych różnego typu. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna wynosi 1,5 Macha (1837,5 km/h). Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14,6 km. Masa własna samolotu wynosi 6,47 t, przy maksymalnej masie startowej 12,3 tony, co pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie do 4,5 tony.
Wszystkie zakontraktowane samoloty FA-50 zostaną wyposażone w system transmisji danych Link-16 oraz systemy identyfikacji „swój-obcy” (IFF) NATO. Samoloty pozyskiwane w ramach drugiego etapu zamówienia będą posiadały zwiększone zdolności operacyjne, które zostaną osiągnięte w efekcie zmian w zakresie uzbrojenia, zasięgu operacyjnego oraz awioniki i radaru, zgodnie wymaganiami przedstawionymi przez Siły Powietrzne RP. Mają one dotyczyć m.in. instalacji wskazanego przez Siły Powietrzne radaru AESA (Active Electronically Scanned Array), systemu do tankowania w powietrzu (za pomocą przewodu elastycznego), zasobnika optoelektronicznego Sniper, czy zewnętrznego zbiornika paliwa o zwiększonej pojemności.
(TD z wykorzystaniem komunikatu Agencji Uzbrojenia).