2022-11-05 15:51:13
Niejawny plan finansowy Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych
Na podstawie ustawy o obronie Ojczyzny (U3O) z 11 marca 2022 roku utworzony został Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ), który zastąpił dotychczasowy Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych. FWSZ ma być jedną z trzech, obok budżetu państwa i przychodów ze zbycia akcji lub udziałów spółek przemysłowego potencjału obronnego, źródeł finansowania „Programu rozwoju Sił Zbrojnych”. W latach 2022-2023 na ten cel z FWSZ zamierzano przeznaczyć kwotę blisko 66 mld PLN, z czego 54,7 mld PLN miały stanowić środki pochodzące z wpływów z emisji obligacji. Pierwsza wersja planu była dokumentem jawnym, jednak po ujawnieniu problemów z emisją obligacji, dokument został utajniony. Taki krok w stosunku do planu zawierającego tylko kwoty dochodów i wydatków FWSZ (informacje finansowe) należy ocenić krytycznie i można porównać z utajnieniem ustawy budżetowej w części dotyczącej obronności.
Ze środków Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych RP mają być finansowane m.in. umowy związane z pozyskaniem sprzętu wojskowego zamawianego w Korei Południowej. Fot. Hanwha Defense.
Zgodnie z wymaganiami art. 41 ust. 1 U3O, obsługę finansowo-księgową FWSZ zapewnia Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK). Umowę w tej sprawie (o której mowa w art. 41 ust. 5 U3O) pomiędzy MON a BGK podpisano 10 maja tego roku. Poza U3O zasady funkcjonowania FWSZ określa także Decyzja Nr 87/MON Ministra ON z dnia 10 czerwca 2022 roku „w sprawie funkcjonowania Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych”.
Planowane wpływy i wydatki FWSZ w latach 2022-2023 zostały ujęte w „Planie finansowym FWSZ” na 2022 i 2023 rok, jawnych dokumentach przygotowanych przez BGK odpowiednio na podstawie art. 811 ust. 1 i ust. 3 U3O. Oba plany przedstawiono posłom podczas 79 jawnego posiedzenia Sejmowej Komisji Obrony Narodowej, które odbyło się 22 czerwca tego roku. Dokumenty zawierały jedynie dane finansowe o planowanych dochodach i wydatkach z FWSZ. Nie określono w nich natomiast, na co zaplanowane środki mają zostać wydatkowane (planów rzeczowych), czyli informacji które normalnie są obejmowane klauzulą niejawności.
Po porażce emisji przez BGK obligacji na rzecz FWSZ zaplanowanej na dzień 24 października br. dokonano korekty w „Planie finansowym FWSZ na 2022 rok” i jego nową wersję przedstawiono posłom Sejmowej Komisji Obrony Narodowej w celu zaopiniowania w dniu 4 listopada tego roku. Tym razem jednak posiedzenie utajniono, ponieważ jak wyjaśnił wiceminister w MON Wojciech Skurkiewicz „Plan finansowy FWSZ na 2022 rok” stał się dokumentem niejawnym.
Oznacza to, że polski podatnik nie dowie się, z jakich źródeł ma być finansowany proces modernizacji technicznej Wojska Polskiego w części dotyczącej FWSZ. To nawet jedna trzecia planowanych na ten cel łącznych wydatków, które w 2023 roku mają osiągnąć poziom blisko 150 miliardów złotych. Dodatkowo decyzja ta spowoduje, że resort obrony nie będzie musiał już publicznie tłumaczyć się z niewykonania planu dochodów i wydatków FWSZ, co z pewnością może okazać się korzystne politycznie biorąc pod uwagę wybory parlamentarne i samorządowe zaplanowane na 2023 rok.
(TD)