Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2023-02-14 18:54:26

Pierwsze podniesienie bandery na ORP Mewa

     Przy Nabrzeżu Pomorskim w centralnym punkcie Gdyni (nieopodal Skweru Kościuszki), 14 lutego br. miała miejsce uroczystość pierwszego podniesienia bandery Marynarki Wojennej RP na trzecim nowoczesnym niszczycielu min projektu 258 (258/3) ORP Mewa (numer burtowy 603). Jednostka została oficjalnie wcielona w skład 13. Dywizjonu Trałowców z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża stacjonującego w Porcie Wojennym Gdynia. ORP Mewa to druga jednostka seryjna projektu 258, której dostawa stanowi efekt umowy z grudnia 2017 roku, zawartej pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia (obecnie Agencja Uzbrojenia) a konsorcjum w składzie: stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. (lider) wraz z PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. oraz OBR CTM S.A. o wartości ok. 1,4 mld PLN brutto.

ORP Mewa-Bandera-Fot.MON

Niszczyciele min Mewa (603) przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni, jeszcze przed pierwszym podniesieniem bandery. Fot. MON.

  Uroczystość swoją obecnością zaszczycili licznie zgromadzeni goście, w tym najwyższe władze wojskowe w osobach Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych generała broni Wiesława Kukuły oraz Inspektora Marynarki Wojennej wiceadmirała Jarosława Ziemiańskiego, a także parlamentarzyści, samorządowcy, władze regionu i przedstawiciele przemysłu stoczniowego. W trakcie uroczystości Jacek Siewiera, Sekretarz Stanu - Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego przekazał banderę wojenną pierwszemu dowódcy okrętu komandorowi podporucznikowi Bartoszowi Blaszke.

  Pozyskanie pierwszej, prototypowej jednostki 258/1, ORP Kormoran (numer burtowy 601), nastąpiło w efekcie realizacji pracy rozwojowej o wartości blisko 700 mln PLN brutto, a uroczystość pierwszego podniesienie bandery MW odbyła się 28 listopada 2017 roku. 

  Symboliczne rozpoczęcie budowy ORP Mewa, czyli tzw. „palenie blach” miało miejsce 19 czerwca 2019 roku, stępkę położono 10 października tego samego roku, natomiast uroczystość chrztu i wodowania okrętu odbyła się 17 grudnia 2020 roku. Jednostka została przekazana MW przez wykonawcę 21 grudnia 2022 roku

ORP Mewa-Fot. 8.FOW

Uroczyste, pierwsze podniesienie bandery Marynarki Wojennej RP na ORP Mewa. Fot. 8. FOW.

  Pierwsze podniesienie bandery na drugiej jednostce projektu 258/2 ORP Albatros (numer burtowy 603) miało miejsce 28 listopada 2022 roku.

  Kolejne trzy niszczyciele min tego typu wraz z pakietami wsparcia logistycznego zostały zakontraktowane w ramach umowy z 26 czerwca 2022 roku wycenionej na 2,5 mld PLN brutto i trafią w latach 2026-2027 do 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża stacjonującego w Porcie Wojennym w Świnoujściu.

  Zgodnie z przeznaczeniem okręty typu Kormoran II służą do poszukiwania, identyfikacji i zwalczania min morskich, prowadzenia rozpoznania torów wodnych, przeprowadzania innych jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawiania min oraz zdalnego sterowania samobieżnymi platformami przeciwminowymi.

  ORP Mewa ma długość 58,5 metra, szerokość przekraczającą 10 metrów i wyporność 830 ton. Kadłub wykonany jest ze stali amagnetycznej zapewniającej zmniejszenie wykrywalności pól fizycznych okrętu. Jego uzbrojenie składa się z okrętowego systemu uzbrojenia OSU-35K, w którego skład wchodzą m.in. 35-milimetrowa armata AM-35K oraz zintegrowana głowica obserwacyjno-śledząca ZGS-35K. Dodatkowo okręt posiada trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm WKM-Bm oraz dwa stanowiska dla operatorów przenośnych wyrzutni rakiet Grom.

  Jednostka została wyposażona w okrętowy system zarządzania walką SCOT-M, sonary oraz cztery typy pojazdów podwodnych: Saab Double Eagle Sarov, Gavia, Kongsberg Hugin, oraz Głuptaki w dwóch wersjach - inspekcyjnej (służące do identyfikacji obiektów podwodnych) oraz bojowej (przeznaczone do niszczenia obiektów niebezpiecznych). Napęd okrętu stanowią dwa pędniki cykloidalne Voith-Schneider'a napędzane przez dwa silniki wysokoprężne MTU o mocy 970 kW. Dzięki zastosowaniu tego typu napędu oraz wyposażeniu w dziobowy ster strumieniowy Schottel okręt posiada doskonałe zdolności manewrowe.

  ORP Mewa różni się nieco od prototypowego okrętu ORP Kormoran. W przypadku systemów przeciwminowych otrzymał on bowiem dodatkowo sonar holowany Katfish firmy Kraken, autonomiczny, bezzałogowy pojazd podwodny Gavia oraz sterowany przy pomocy kabloliny lub przewodu światłowodowego pojazd podwodny Double Eagle Sarov firmy Saab (który zastąpił wcześniej wykorzystywany pojazd podwodny Morświn produkcji Politechniki Gdańskiej). Zachowano inne wyposażenie specjalistyczne, jak sonar podkilowy SHL-101/TM, autonomiczny pojazd podwodny Hugin firmy Kongsberg oraz samobieżne ładunki wybuchowe Głuptak. Do innych ważniejszych zmian można zaliczyć wymianę głowicy optoelektronicznej z Indra na FLIR 280, zmianę zintegrowanego mostka nawigacyjnego na Ecpins firmy OSI, a także instalację mocniejszego steru strumieniowego o mocy 200 kW, co wpłynęło bezpośrednio na poprawę zdolności manewrowych jednostki. Zastosowane zmiany wynikały z doświadczeń i wniosków powstałych w trakcie badań eksploatacyjno-wojskowych prowadzonych na ORP Kormoran, które posłużyły Marynarce Wojennej do wprowadzenia licznych modyfikacji sprzętu i systemów na kolejnych jednostkach seryjnych.

(TD z wykorzystaniem komunikatu 8. FOW)




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Ponad 4,8% PKB na obronność Polski w 2026 roku

Ponad 4,8% PKB na obronność Polski w 2026 roku

W dniu 28 sierpnia br. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na 2026 rok. Zaplanowano w nim dochody budżetu państwa w kwocie 647,2 mld ...

więcej polecanych artykułów