2023-09-11 22:09:15
Zadłużenie FWSZ na koniec czerwca 2023 roku
Na podstawie przyjętej w 2022 roku ustaw o obronie Ojczyzny, w ubiegłym roku utworzono Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ), zarzadzanie którym powierzono Bankowi Gospodarstwa Krajowego (BGK). Nowy fundusz zastąpił dotychczasowy Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych (FMSZ). Środki gromadzone w ramach FWSZ nie są zaliczane do budżetu państwa i nie wygasają z końcem roku. Ponadto, FWSZ otrzymał uprawnienie do pozyskiwania środków z mechanizmów dłużnych (tj. kredyty czy emisję obligacji). Celem obu tych funduszy było dla FMSZ i jest w przypadku FWSZ pozyskanie dodatkowych środków na wsparcie procesu modernizacji technicznej Wojska Polskiego. Z FWSZ finansowane są m.in. umowy zawarte w 2022 roku na dostawy sprzętu wojskowego z Korei Południowej. Na koniec 2022 roku z mechanizmów dłużnych FWSZ pozyskał środki w wysokości 9,9 mld PLN, natomiast do połowy tego roku zadłużenie wzrosło o 7,1 mld PLN, do łącznego poziomu 17,0 mld PLN.
Z FWSZ w ramach programu Homar-K finansowane jest m.in. pozyskanie wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych K239 Chunmoo na podwoziu Jelcz P882.57. Fot. kpr. Wojciech Krol CO/MON.
Dane o zadłużeniu FWSZ na koniec czerwca br. opublikował kilka dni temu BGK, a dzisiaj również Ministerstwo Finansów. Oczywiście prawdopodobnie (dane w tym zakresie są niejawne), uzyskany limit kredytowy na już zawarte umowy na dostawy sprzętu wojskowego znacznie przekracza kwotę 17 mld PLN, ale dotąd, zgodnie z harmonogramami płatności zawartymi w podpisanych umowach, z przyznanego limitu wykorzystano jedynie jego część.
Zadłużenie FWSZ według danych Ministerstwa Finansów opublikowanych w dokumencie "Zadłużenie Sektora Finansów Publicznych II kw. 2023". Źródło: MF.
Można się spodziewać, że na koniec 2023 roku łączne zadłużenie FWSZ sięgnie poziomu 40 mld PLN. Bez finansowania dłużnego, nie byłoby możliwe przyspieszenie procesu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, przy jednoczesnym zwiększeniu liczebności wojska. Alternatywą byłoby jedynie podniesienie wydatków na obronność z budżetu państwa ponad aktualny poziom 3% PKB, co jednak wymagałoby obniżenia wydatków na inne obszary, takie jak np.: programy socjalne, służba zdrowia, kultura czy edukacja.
Bilans, pozycje pozabudżetowe oraz rachunek zysków i strat FWSZ według stanu na dzień 30 czerwca 2023 roku. Źródło BGK.
W dokumencie opublikowanym przez BGK warto także zwrócić uwagę, że w okresie od 1 stycznia br. do 30 czerwca br. koszty poniesione przez FWSZ z tytułu odsetek wyniosły 237,7 mln PLN.
(TD)