2023-12-31 12:59:33
Dobry rok dla zakładów Jelcz Sp. z o.o.
Mijający rok był dla spółki Jelcz szczególny z uwagi na nowe kontrakty, z sukcesem przeprowadzoną integrację podwozia Jelcz P882.57 T45 z koreańską wyrzutnią K239 Chunmoo (dla systemu wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych Homar-K) oraz premierę pojazdów 3. generacji Jelcz P663.45 T60 oraz Jelcz P883.57 T80. W ocenie autora podpisane w 2023 roku umowy wykonawcze powinny zapewnić możliwość produkcji nawet ok. 850 pojazdów specjalistycznych i podwozi Jelcz w latach 2024-2035, nawet jeśli nie wszystkie zostały już formalnie zamówione.

W 2023 roku premierę miały Jelcze 3. generacji. Tu podwozie typu P663.45 T60 z napedem 6x6 zintegrowane z modułem wyrzutni rakiet HIMARS (system Homar-A). Fot. Leszek Chemperek/ CO MON.
Przeprowadzona w rekordowym tempie integracja koreańskiej wyrzutni K239 Chunmoo z naszym podwoziem była możliwa w dużej mierze dzięki zaangażowaniu naszych pracowników, którzy tam na miejscu, w Korei, wspierali tamtejszych specjalistów w integracji wyrzutni z naszym pojazdem. W listopadzie przekazaliśmy pierwszy pojazd Homar-K do polskich Sił Zbrojnych, a konkretnie do 18. Pułku Artylerii w Nowej Dębie, a do końca bieżącego roku przekażemy łącznie kilkanaście sztuk tych pojazdów [ostatecznie łącznie przekazano 15 szt. – red.]. Dla realizacji tego kontraktu konieczne było przeprowadzenie dynamicznej zamiany w procesach operacyjnych. Duża w tym zasługa całej naszej załogi. Ten rok to także zapowiedź rozwoju i rozbudowy fabryki. To bez wątpienia czas wielkiego przełomu dla naszego przedsiębiorstwa. Liczba kierowanych do nas zamówień powoduje, że spółka weszła na ścieżkę prosperity, notując bardzo dobre wyniki. – powiedział Marcin Runowicz, Prezes Zarządu Jelcz sp. z o.o.
W 2023 roku spółka zawarła umowę ramową na dostawę ciągników siodłowych do zestawów mostów pontonowych PFM – (Motorized Floating Bridge) określanych wcześniej kryptonimem Daglezja-P, produkowanych przez CNIM Systèmes Industriels. Równolegle z podpisaniem umowy ramowej spółka CSI złożyła zamówienie o wartości ponad 52 mln PLN na dostawę pierwszych 24 ciągników siodłowych typu Jelcz C662.D43, które mają zostać wyprodukowane i dostarczone do końca 2024 roku. W lipcu br. spółka podpisała także z Wojskowymi Zakładami Łączności nr 1 S.A. umowę na dostawę 43 szt. pojazdów bazowych przeznaczonych pod zabudowę Aparatowni Łączności Cyfrowo-Transmisyjnej (AŁC-T). Pojazdem bazowym dla tego projektu będzie podwozie typu Jelcz P882.53 w układzie napędowym 8×8, z czteroosobową kabiną opancerzoną, dostosowaną do zabudowy AŁC-T. Łączna wartość umowy to 112 mln PLN netto. Dostawy wszystkich pojazdów zostaną zrealizowane w latach 2024-2026.
Podczas targów MSPO w Kielcach Minister Obrony Narodowej zatwierdził umowy w dwóch kluczowych programach modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP: umowy wykonawcze na pozyskanie przeciwlotniczych zestawów rakietowych krótkiego zasięgu Narew oraz umowę na dostawę Zautomatyzowanych Stanowisk Dowodzenia (ZSD) Zenit MP+ dla Zestawów Rakietowo-Artyleryjskich (ZRA) Pilica+, w których Jelcz bierze udział. W ich rezultacie zakłady Jelcz powinny otrzymać zamówienie na 22 podwozia pod ZSD Zenit MP+ z dostawami w latach 2025-2029 oraz 138 podwozi Jelcz P882.57 (lub ich nowszej wersji, 3. generacji - Jelcz P883.57) pod wyrzutnie rakiet iLauncher dla pocisków rakietowych CAMM-ER z dostawami w latach 2027-2035. Zamówień kolejnych pojazdów Jelcz (podwozi pod kabiny dowodzenia i mobilne węzły łączności oraz samochody transporotowo-załadowcze) na potrzeby systemu Narew można spodziewać się 2024 roku. Podobnie w przyszłym roku można spodziewać się zamówienia na dostawy podwozi dla elementów II fazy programu pozyskanie przeciwlotniczych zestawów rakietowych średniego zasięgu Wisła, które również doczekały się zawarcia kontraktu wykonawczego podczas tegorocznych targów MSPO.

W przypadku pierwszej Morskiej Jednostki Rakietowej wyrzutnie rakiet NSM zamontowane zostały na podwoziu Jelcz P662D.43. Fot. Kongsberg Defence & Aerospace.
Spółka przywiozła także z targów MSPO dwie prestiżowe nagrody: wyróżnienie specjalne Ministra Obrony Narodowej za system przeciwlotniczy krótkiego zasięgu Mała Narew oraz nagrodę I-stopnia w kategorii innowacyjny produkt w konkursie Lider Bezpieczeństwa Państwa za podwozie samochodu ciężarowego typ P882.57.
Największym wyzwaniem dla spółki było opracowanie podwozia 3. generacji, które miało swoją premierę podczas targów MSPO w Kielcach. Był to projekt, który wymagał opracowania zupełnie nowego typu konstrukcji opartej na niezależnym podwoziu. Pojazdy są aktualnie w fazie testów i jeśli badania potwierdzą spełnienie stawianych im wymagań, to spółka będzie chciała wdrożyć je do seryjnej produkcji. Podczas targów zaprezentowano prototypy pojazdu z napędem 6x6 Jelcz P663.45 T60 oraz pojazdu z napędem 8x8 Jelcz P883.57 T80.
Jesienią, 11 października br. spółka zawarła umowę na dostawę ponad 90 podwozi oraz samochodów ciężarowych marki Jelcz (6×6 i 8×8), na których zostaną zabudowane elementy systemu NSM (Naval Strike Missile) dla dwóch nowych Morskich Jednostek Rakietowych. Łączna wartość kontraktu to 470 mln PLN brutto. Dostawy pojazdów będą realizowane w latach 2024-2029. Tego samego dnia Agencja Uzbrojenia udzieliła zamówienia konsorcjum w składzie PGZ S.A. i OBRUM Sp. z o.o. na dostawę 43 mostów towarzyszących na podwoziu samochodowym MS-20 Daglezja-S w latach 2025-2028. Powinna ona skutkować zamówieniem na produkcję 43 ciągników Jelcz C662.D43.
Końcówka roku to także podpisanie umowy na dostawę i integrację podwozi samochodowych marki Jelcz z wyrzutniami iLauncher dla zestawów rakietowo-artyleryjskich (ZRA) Pilica+. W ramach tej umowy spółka dostarczy 38 podwozia Jelcz P882.57 z kabiną dwumiejscową. Wartość umowy wynosi ok. 550 mln PLN brutto, a dostawy oraz integracja wyrzutni zostaną zrealizowane w latach 2024-2029.

Dużym zamówieniem dla zakładów Jelcz jest zlecenie produkcji 176 podwozi Jelcz P882.57 dla wyrzutni iLauncher na potrzeby programów Narew i Pilica+. Fot. Leszek Chemperek/ CO MON.
W ramach konsorcjum PGZ-NAREW 19 grudnia br. spółka podpisała z Agencją Uzbrojenia umowę na dostawę 24 radarów wczesnego wykrywania P-18PL na potrzeby programu Narew. Wartość zamówienia wynosi ponad 3,1 mld PLN brutto. Umowa zostanie zrealizowana w latach 2027-2035, zaś dostawa pierwszych radarów rozpocznie się najpóźniej w 2027 roku. Zasadniczymi częściami składowymi radarów wczesnego wykrywania są trzy elementy: wóz antenowy WA-18 umieszczony na podwoziu Jelcz P882, wóz wskaźnikowy WW-18 umieszczony na podwoziu Jelcz P662, gdzie umieszczone są stanowiska pracy operatorów wraz z systemem zobrazowania informacji radiolokacyjnej i środki łączności oraz jednostka zasilania JZ-18 na przyczepie dwuosiowej. Docelowo jednak wóz antenowy WA-18 prawdopodobnie zostanie oparty o podwozie Jelcz z napędem 10x10.
W ostatnich dniach roku (21 grudnia) w ramach konsorcjum PGZ-WWR zawarto także kolejną umowę wykonawczą na dostawy 198 podwozi specjalnych Jelcz do integracji z modułem wyrzutni K239 Chunmoo (system Homar-K) o wartości aż 1,5 mld PLN brutto. Umowa jest kontynuacją pierwszej umowy wykonawczej zawartej w grudniu 2022 roku, która obejmowała dostarczenie łącznie 59 podwozi specjalnych oraz pojazdów amunicyjnych w pełni wyprodukowanych przez Jelcz sp. z o.o., które stanowić będą nośnik zarówno dla pozyskiwanych z Korei Południowej wyrzutni Homar-K (K239 Chunmoo), jak i zamawianych w Stanach Zjednoczonych systemów Homar-A (HIMARS). Umowa z 21 grudnia br. obejmuje dostawę zarówno podwozi w obecnie produkowanej wersji Jelcz P882.57 T45 tzw. 2. generacji w liczbie 90 sztuk, jak i podwozi w nowej wersji trzeciej generacji Jelcz 883.57 T85 w liczbie 108 sztuk. Wozy trzeciej generacji charakteryzują się m.in.: niezależnym zawieszeniem, silnikiem umieszczonym jako moduł za kabiną i automatyczną skrzynią biegów.
Na zakończenie należy także wspomnieć o zamówieniu udzielonym 14 czerwca br. konsorcjum PGZ S.A. (lider) oraz HSW S.A. na dostawę 24 pojazdów minowania narzutowego (PMN) Baobab-K w latach 2026-2028, gdzie spółka Jelcz powinna być producentem podwozi typu P882.53, a także umowie zawartej 28 kwietnia 2023 roku z Konsorcjum PGZ-PILICA+ na dostawę w latach 2025-2029 kolejnych 16 baterii przeciwlotniczego systemu rakietowo-artyleryjskiego (PSR-A) Pilica, która powinna skutkować zleceniem na produkcję ok. 176 podwozi Jelcz z napędem 4x4.
Łącznie wymienione powyżej zamówienia dotyczą produkcji ok. 846 pojazdów marki Jelcz.
(TD z wykorzystaniem treści komunikatu firmy Jelcz Sp. z o.o.)