Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2024-04-05 13:44:28

Serwis dla „gromowych” Black Hawków

     W ramach Jednostki Wojskowej GROM od kilku lat funkcjonuje Zespół Lotniczy wyposażony w śmigłowce S-70i Black Hawk. Użytkownik upublicznił 5 kwietnia br. informację, że rozstrzygnął postępowanie na wyłonienie dostawcy usług serwisowania w latach 2024-2027 wykorzystywanych śmigłowców.


 Dla postępowania przyjęto formułę negocjacyjną, bez uprzedniej publikacji zaproszenia do ubiegania się o zamówienie. Wskazano wcześniej naturalnego wykonawcę usługi, a obszaremdo ustalenia była przede wszystkim cena. Zadanie w okresie kwiecień 2024-listopad 2027 wykonać mają Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. z Mielca, producent wiropłatów i zgodnie z deklaracją firmy, jedyny w Unii Europejskiej podmiot mający prawa do dokumentacji technicznej wymaganej do przeprowadzenia usług w określonym zakresie. Wartość kontraktu wyniesie 34,5 mln PLN.

 Usługa serwisowa śmigłowców S70i Black Hawk jest niezbędna w celu utrzymania stałej sprawności śmigłowców S-70i, przygotowanych do wykonania manewru powietrznego, JW GROM w ramach systemu bezpieczeństwa państwa (także pozamilitarnego) utrzymuje stałą gotowość bojową. Eksploatacja śmigłowców S70i wymaga stałych oraz bieżących napraw w przypadku wystąpienia niesprawności, których nie da się usunąć w ramach potencjału Sił Zbrojnych RP.

 Jedynym użytkownikiem śmigłowców S-70i w Wojsku Polskim jest JW GROM. Pierwsze maszyny z zamówionych czterech egzemplarzy odebrano w grudniu 2019 roku. Podstawowym zadaniem śmigłowców jest dostarczanie operatorów sił specjalnych w miejsce prowadzonych działań, wsparcie ogniowe czy ewakuacja medyczna. Śmigłowce ZL JW GROM stacjonują na części policyjnej warszawskiego lotniska Bemowo, sama jednostka w dobrze znanej lokalizacji w Rembertowie.

 Obecnie z ośmiu zamówionych w ramach dwóch umów (2019 i 2021 rok) S-70i dla ZL JW GROM dostarczono sześć maszyn. Cała ósemka Black Hawków powinna być skompletowana w tym roku. Co ciekawe, przekazana w listopadzie 2023 roku para maszyn była 99. i 100. egzemplarzem S-70 powstałym w Polsce. Oczywiście zakład nie tylko ma linię montażu końcowego S-70i, ale specjalizuje się również w wytwarzaniu struktur kompozytowych dla typowych w amerykańskiej armii i sprzedawanych odbiorcom trzecim w ramach FMS maszyn UH-60M.

 W przeszłości można było spotkać informacje, że rozbudowywana JW GROM będzie potrzebować pododdziału lotniczego złożonego nawet z 12 śmigłowców, w lipcu ubiegłego roku, już pod podpisaniu umowy na 32 AW149, Agencja Uzbrojenia komunikował również, że trwają negocjacje związane z zakupem 32 S-70 dla Wojsk Aeromobilnych (a zatem 25. Brygady Kawalerii Powietrznej). Dotychczas nie informowano o takich kontraktach.

 Z kolei PZL-Mielec, należący do Lockheed Martin w ostatnich latach pozyskał zlecenia dla odbiorców trzecich, w czym prym wiodą Filipiny i umowa na 32 Black Hawki (2022 rok). Drugim instytucjonalnym użytkownikiem S-70i w Polsce jest Policja, która w końcu 2024 roku powinna posiadać ich pięć.

(MC)

fot. st. szer. Anna Wolska




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Zgoda na zakup kolejnych ppk Javelin

Zgoda na zakup kolejnych ppk Javelin

Amerykańskiej agencji ds. współpracy obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) 18 września br. poinformowała o udzieleniu przez Departame...

więcej polecanych artykułów