Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2024-07-18 22:07:38

Ile na obronność Polski w 2025 roku?

     W MON rozpoczęły się prace związane z opracowaniem wydatków na obronność na 2025 rok. Z dzisiejszych deklaracji wicepremiera i ministra obrony narodowej Władysława Kosiniak-Kamysza wynika, że na ten cel powinna zostać przeznaczona kwota w zakresie od 4% do 5% PKB Polski, przy czym mowa o łącznych wydatkach z budżetu państwa i z Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ). Biorąc pod uwagę, że PKB Polski w 2025 roku jest szacowany przez MF na poziomie 3983,4 mld PLN, na obronność powinna zostać przeznaczona łącznie kwota od 159,3 do 199,2 mld PLN. W dniu 5 lipca br. szef MON podpisał dokument „Wytyczne Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej na 2025 roku” z którego wynika, że na obronność z budżetu państwa ma zostać zaplanowana kwota 119,5 mld PLN (3% PKB Polski planowanego na 2025 rok) oraz 10,387 mld PLN jako środki na dodatkowe potrzeby. Do tego dojdą środki z FWSZ na jeszcze nie znaną publicznie kwotę.

iLauncher-Pilica-plus_AU

  Zgodnie z dokumentem MF „Strategia zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2024-2027” z września 2023 roku, na potrzeby FWSZ w 2025 roku miały zostać pozyskane środki zwrotne (z zaciągniętych kredytów i emisji obligacji) w wysokości 70,2 mld PLN. Gdyby ten plan utrzymano, wydatki na obronność w 2025 roku mogłyby wynosić do ok. 200 mld PLN (w tym ok. 130 mld PLN z budżetu państwa i 70 mld PLN środków zwrotnych z FWSZ), co pozwoliłoby na osiągniecie poziomu 5% PKB. Należy jednak pamiętać, że Polska został objęta przez Komisję Europejską procedurą nadmiernego deficytu, co może oznaczać konieczność redukcji wydatków, w tym na obronność, już w 2025 roku. W ocenie autora, cięcia te mogą dotknąć w szczególności wydatków ze środków zwrotnych FWSZ, ale na dziś trudno przewidzieć, jakie będą w tym zakresie ostateczne decyzje rządu.

  Wróćmy jednak do podpisanego 5 lipca br. dokumentu „Wytyczne Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej na 2025 roku”. Jak już wspomniano określa on, że z budżetu państwa na obronność w przyszłym roku przeznaczona zostanie kwota 119,502 mld PLN, w tym 118,766 mld PLN w ramach części 29 budżetu państwa „Obrona narodowa” oraz 736,05 mln PLN w dziale 752 „Obrona narodowa” w pozostałych częściach budżetu państwa. Kwota wydatków poza częścią 29 budżetu ma obejmować wydatki:

  • do 250 mln PLN w części 28 Szkolnictwo wyższe i nauka na realizację badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie obronności;
  • do 272,7 mln PLN na realizację Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych;
  • do 107,2 mln PLN na działalność jednostek organizacyjnych prokuratury powszechnej właściwych w sprawach wojskowych;
  • do 51,1 mln PLN na zabezpieczenie realizacji zadań związanych z przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej;
  • do 55,0 mln PLN na zabezpieczenie składki Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA).

  Niezależnie od powyższych wydatków, w procesie planowania wydatków na 2025 rok na dodatkowe potrzeby ma zostać uwzględniona kwota 10,387 mld PLN, w tym:

  • 7,75 mld PLN w ramach Centralnych Planów Rzeczowych (CPR) na dodatkowe potrzeby w zakresie: finansowania wydatków z tytułu VAT od planowanych dostaw systemów uzbrojenia w ramach FWSZ; finansowania projektu wyposażenia żołnierzy w poszczególnych RSZ pk. Szpej oraz wpłaty na FWSZ dotyczącej finansowania programu wieloletniego „Wyposażenie Sił Zbrojnych RP w czołgi Abrams M1A2 SEPv3 ze sprzętem towarzyszącym”, która to kwota będzie w dyspozycji Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego - P8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego;
  • 2,4 mld PLN na rzecz wszystkich organów planujących wydatki z tytułu bezpieczeństwa na granicy wschodniej w szczególności operacji „Bezpieczne Podlasie”, która to kwota będzie w dyspozycji Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych;
  • 236,4 mln PLN na nowe świadczenie tzw. „rentę wdowią”, która to kwota będzie w dyspozycji Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych.

  Nie wiadomo jeszcze czy powyższe wydatki (na łącznie 10,387 mld PLN) znajdą się ostatecznie w projekcie przyszłorocznego budżetu. Decyzję w tej sprawie ma podjąć Rada Ministrów w kolejnych etapach prac nad ustawą budżetową.

  Omawiany dokument określa także limity wydatków na Centralne Plany Rzeczowe (CPR) w latach 2025-2028. Przypomnijmy, CPR obejmują:

  • Plan Modernizacji Technicznej (PMT) w ramach którego pozyskiwany jest nowy sprzęt wojskowy, prowadzone są także jego: modernizacje, modyfikacje i remonty,
  • Plan Inwestycji Budowlanych (PIB) w ramach którego finansowane są wojskowe, krajowe inwestycje budowlane;
  • Plan Inwestycji Budowlanych NSIP (PIB-NSIP) w ramach którego finansowane są wojskowe, sojusznicze (w ramach NATO) inwestycje budowlane;
  • Plan Zakupu Środków Materiałowych, w ramach którego finansowane są zakupy: materiałów pędnych i smarów, umundurowania i wyekwipowania, amunicji i materiałów wybuchowych, produktów żywnościowych oraz medycznych środków materiałowych.

  I tak na finansowanie CPR ze środków budżetu państwa (bez FWSZ) zaplanowano w:

  • 2025 roku wydatkowanie 54,259 mld PLN, z opcją na dodatkowe 7,75 mld PLN (opisane wcześniej);
  • 2026 roku wydatkowanie 56,659 mld PLN,
  • 2027 roku wydatkowanie 57,437 mld PLN,
  • 2028 roku wydatkowanie 57,982 mld PLN.

  Łącznie w latach 2025-2028 daje to kwotę 226,3 mld PLN na CPR, a z wydatkami opcjonalnymi w 2025 roku 234,1 mld PLN. Nie ma zatem obecnie mowy o cięciu wydatków na CPR, o czym 4 lipca br. informował dziennikarz śledczy Piotr Nisztor oraz TV Republika (cytowane wówczas dokumenty były prawdziwe, ale odnosiły się do projektu „Wytycznych Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej na 2025 roku” i proponowane w tym dokumencie 25% redukcje wydatków na CPR nie zostały przyjęte w ostatecznej jego wersji podpisanej przez szefa MON 5 lipca tego roku). Nie można przy tym wykluczyć, że z cięć CPR zrezygnowano m.in. na skutek odmowy ich akceptacji przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.  

  Dla porównania w 2024 roku z budżetu państwa na CPR zaplanowano wydatkowanie kwoty 48,889 mld PLN, a w 2023 roku poniesiono wydatki w wysokości 39,171 mld PLN.

  W omawianym dokumencie wskazano również limity stanów średniorocznych etatów żołnierzy i funkcjonariuszy planowane na 2025 rok. Limity te przewidują, że w przyszłym roku będzie do:

  • 150.000 żołnierzy zawodowych;
  • 3.321 funkcjonariuszy SWW i SKW;
  • 8.028 żołnierzy zawodowych w okresie kształcenia;
  • 4.700 żołnierzy Dobrowolnej Zasadniczej Służby Wojskowej (DZSW) na potrzeby kształcenia;
  • 44.000 żołnierzy Terytorialnej Służby Wojskowej (TSW);
  • 35.000 żołnierzy DZSW;
  • 30.000 żołnierzy aktywnej rezerwy;
  • 4.200 żołnierzy aktywnej rezerwy w dniach tej służby i pasywnej rezerwy w ramach odbywania ćwiczeń wojskowych;
  • 800 uczestników Legii Akademickiej.

Tomasz Dmitruk

Fot. WZU Grudziądz

Autor pragnie podziękować Ministerstwu Obrony Narodowej za udzielone informacje.




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Nie tylko dostawca, ale przede wszystkim twórca technologiczny. Transbit buduje telekomunikacyjne zdolności w polskiej armii – na dziś i jutro

Nie tylko dostawca, ale przede wszystkim twórca technologiczny. Transbit buduje telekomunikacyjne zdolności w polskiej armii – na dziś i jutro

Nawet najlepszy dowódca nie wprowadzi swoich rozkazów w życie bez systemów łączności. Nawet najlepsze i najdroższe systemy obrony powietrznej nie b...

więcej polecanych artykułów