2025-08-13 20:24:45
Polskie F-16 będą jeszcze groźniejsze
Na terenie Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 (WZL-2) w Bydgoszczy 13 sierpnia br. została podpisana umowa na kompleksową modernizację 48 wielozadaniowych samolotów bojowych F-16 Jastrząb będących na wyposażeniu Sił Powietrznych. Jest to tzw. modernizacja MLU (Mid-Life Upgrade) prowadzona w połowie cyklu życia samolotów, której celem będzie doprowadzenie polskich F-16 z obecnej wersji F-16C/D Block 52+ do najnowszej konfiguracji F-16V Viper. Kontrakt zawarty został z rządem Stanów Zjednoczonych w trybie FMS (Foreign Military Sales), a jego wartość wyniosła 3,8 mld USD netto (ok. 13,7 mld PLN netto). Trudno dziś określić jaka to będzie ostatecznie wartość brutto, bowiem podatek VAT do polskiego Urzędu Skarbowego zostanie odprowadzony tylko dla części przedmiotu zamówienia. Prace modernizacyjne mają rozpocząć się od 2028 roku, a zmodernizowane samoloty po testach wrócą do Sił Powietrznym w latach 2030-2038.

Wielozadaniowe samoloty bojowe F-16 Jastrząb czeka szeroki zakres modernizacji MLU po zakończeniu której, jeszcze przez wiele lat będą mogły z powodzeniem służyć w obronie polskiego nieba. Fot. Bartosz Bera.
Po stronie polskiej kontrakt podpisał wicepremier i szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz. W uroczystości uczestniczył również m.in. wiceminister w MON Paweł Bejda.
Prace modernizacyjne zostaną przeprowadzone w całości na terytorium Polski, w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy. Na terenie Stanów Zjednoczonych będą przeprowadzane loty kontrolne i testy dwóch samolotów (jednego w wersji C i jednego w wersji D), natomiast pozostałe statki powietrzne będą sprawdzane już w Polsce.
Prace w WZL-2 obejmą między innymi systemy awioniki, uzbrojenia i samoobrony platform, co pozwoli na znaczne zwiększenie zdolności bojowych samolotów oraz ich przeżywalności na współczesnym polu walki, obejmujących przeciwdziałanie środkom WRE oraz systemom obrony przeciwlotniczej przeciwnika. Modernizacja ma doprowadzić do zwiększenia potencjału operacyjnego i spektrum współdziałania z wojskami NATO.
W ramach modernizacji samoloty wyposażone zostaną między innymi nowy radar typu AESA AN/APG-83 SABR, komputer misji, system rozpoznania swój-obcy, system samoobrony, fotel katapultowy, środki łączności i transmisji danych. Ponadto umowa przewiduje dostawę symulatorów dla zmodernizowanych samolotów, budowę magazynów na wrażliwe części do modernizowanych samolotów, zabezpieczenie części zamiennych, wsparcie techniczne personelu amerykańskiego.
Polska zamówiła 36 jednomiejscowych wielozadaniowych samolotów bojowych F-16C i 12 dwumiejscowych samolotów szkolno-bojowych F-16D na podstawie umowy z 18 kwietnia 2003 roku, a dokładniej na podstawie 4 umów: na dostawy F-16, na finansowaniu zakupu, na kredyt udzielony przez rząd USA na ten zakup oraz na offset. Samoloty zostały odebrane w latach 2006-2008 co oznacza, że mają za sobą obecnie od 18 do 20 lat służby.
Resort obrony nie podał szczegółowego, ostatecznego zakresu planowane modernizacji, ale obejmować ona będzie z pewnością wybrane elementy, które wymieniono w komunikacie amerykańska agencja ds. współpracy obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency), opublikowanym 23 października 2024 roku przy okazji udzielenia zgodny na wykonanie tych prac.
Jak poinformowała firma Lockheed Martin, modernizacja ma obejmować również modyfikacje konstrukcji, które wydłużą żywotność samolotu do 12 000 godzin lotu.
Długi okres planowanej modernizacji wynika z trzech powodów. Pierwszy, to część wybranych przez Polskę elementów tej modernizacji może znajdować się jeszcze na etapie końcowych prac rozwojowych i wdrożeniowych. Ich zakończenie, wprowadzenie do produkcji i wyprodukowanie może wymagać zatem czasu. Jeśli już wszystkie elementy, których ma dotyczyć modernizacja będą dostępne, konieczne będzie wykonanie prac na jednym egzemplarzu w wersji C i jednym w wersji D, a następnie dokonanie ich prób w USA. Dopiero wówczas będzie mógł rozpocząć się etap prac w WZL-2. Mają one być przy tym prowadzone w takim tempie, aby możliwe było utrzymanie jak największej liczby samolotów w gotowości operacyjnej. Dlatego m.in. średnio rocznie będzie modernizowanych tylko ok. pięciu samolotów.
(TD z wykorzystaniem komunikatu Agencji Uzbrojenia)