Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2015-07-21 17:17:28

Następca BRDM-2 i nowy KTO - MON wyjaśnia

     W ostatnich miesiącach pojawiły się wątpliwości dotyczące planów MON w zakresie wyboru następcy rozpoznawczych transporterów opancerzonych BRDM-2. Dotyczyły one tego, czy ma to być pojazd w układzie 4x4 (początkowo dopuszczano także wersję 6x6) opracowywany przez konsorcjum na czele z AMZ-KUTNO Sp. z o.o., czy też pojazd w układzie 6x6, stworzenie którego w maju br. zapowiedziała Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. Sytuację jeszcze bardziej komplikują plany Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. z Poznania, które na swojej stronie internetowej nadal informują, że realizują prace związane z zaprojektowaniem modułowej kołowej platformy opancerzonej 6x6 w wersji rozpoznawczej oraz wymagania projektu nowego, kołowego transportera opancerzonego, realizowanego przez konsorcjum na czele z ROSOMAK S.A. które zakładają, że powstanie pojazd w konfiguracji 8x8, ale pozwalający na opracowanie wersji 6x6.

BRDM-2_fot_ŁP

Jedną z pilnych potrzeb Wojsk Lądowych jest wymiana 237 pojazdów rozpoznawczych BRDM-2. Z odpowiedzi MON wynika, że jak na razie jedynym kandydatem na ich następcę jest Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy (LOTR) o układzie 4x4 kryptomnim Kleszcz opracowywany przez konsorcjum na czele z AMZ-Kutno Sp. z o.o. Fot. Łukasz Pacholski/Dziennik Zbrojny 

  Sytuacja ta zaniepokoiła posłów PiS Jerzego Polaczka i Michała Jacha. W dniu 4 czerwca br. złożyli oni między innymi w tej sprawie interpelację poselską nr. 33003, na którą w dniu 20 lipca br. odpowiedział sekretarza stanu w MON Czesław Mroczek.

  Zanim przejdziemy do udzielonych wyjaśnień przypomnijmy, że w dniu 22 maja br. Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (PGZ) poinformowała, że „w połowie maja br. w Radomiu została podpisana umowa o współpracy pomiędzy PGZ i OBRUM sp. z o.o. z jednej strony, a niemiecką firmą Rheinmetall Man Military Vehicles (RMMV) z drugiej, mająca na celu wspólne zaprojektowanie i wykonanie prototypy nowego, pływającego, kołowego transportera opancerzonego w konfiguracji 6x6 odpowiadającego wymaganiom współczesnego pola walki”. Zgodnie z treścią tego komunikatu, podpisana umowa ma „wychodzi naprzeciw planom MON, związanym z pozyskaniem Lekkiego Opancerzonego Transportera Rozpoznania (LOTR). Dzięki umowie, używane obecnie w Polsce pojazdy rozpoznawcze 4x4 BRDM-2 będą mogły być zastąpione najnowocześniejszym sprzętem”.

  Jednocześnie, na stronie internetowej Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. z Poznania można znaleźć następującą informację: „Na początku 2013 roku MON realizując „Program rozwoju Sił Zbrojnych RP w latach 2013 -2022” zleciło Wojskowym Zakładom Motoryzacyjnym S.A. z Poznania opracowanie i wykonanie modułowej kołowej platformy opancerzonej 6x6 w wersji rozpoznawczej (następcy pojazdu BRDM-2). W tym celu poznańska Spółka podjęła działania mające na celu utworzenie konsorcjum w składzie którego znalazły się następujące podmioty: Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowe Zakłady Inżynieryjne S.A., Huta Stalowa Wola S.A., Wojskowe Zakłady Mechaniczne S.A. oraz Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej. Głównymi założeniami przyświecającymi temu projektowi jest stworzenie pojazdu do działań patrolowo-rozpoznawczych zapewniającego ponadprzeciętną mobilność oraz wysoki stopień ochrony załogi przy zachowaniu pływalności. Celem Konsorcjum jest zbudowanie oraz wdrożenie nowej opancerzonej modułowej platformy kołowej dla polskiej armii do roku 2019.”  

  W związku z zaistniała sytuacją posłowie zadali pytanie, „ile w ostatnich czterech latach przeznaczono środków publicznych, z podziałem na te przyznane z budżetu (np. z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju) i środków spółek Skarbu Państwa (np. WZMot Poznań, OBRUM, WZMS/Rosomak), na projekty związane z opracowaniem kołowego transportera opancerzonego w układzie 6x6”.

  Zgodnie z udzielonymi przez MON wyjaśnieniami, „w przeciągu ostatnich czterech lat resort obrony narodowej nie przeznaczył żadnych środków finansowych i nie posiada wiedzy w zakresie kwot wydatkowanych przez Skarb Państwa na projekty związane z opracowaniem i budową kołowego transportera opancerzonego w układzie 6x6”. 

  Ponadto przypomniano, że „Minister Obrony Narodowej w dniu 9 maja 2013 roku przesłał do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) wniosek na realizację projektu „Nowy kołowy transporter opancerzony” w układzie 8x8. W wyniku złożonych ofert [red. w ramach konkursu 4/2013] oraz opinii ekspertów merytorycznych Dyrektor NCBiR w dniu 23 grudnia 2013 roku zawarł umowę z konsorcjum WZM S.A. (lider) [obecnie ROSOMAK S.A.], Huta Stalowa Wola S.A., Polski Holding Obronny Sp. z o.o., Wojskowe Zakłady Inżynieryjne S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej na realizację projektu pn. „Nowy kołowy transporter opancerzony – NKTO” w układzie jezdnym 8x8. Wartość umowy to 55.550.000 PLN (w tym dofinansowanie przez NCBiR – 45.350.000 PLN, wkład własny wykonawcy – 10.200.000 PLN).” Do tych wyjaśnień, dzięki informacji uzyskanej z Inspektoratu Uzbrojenia (IU) możemy dodać, że projekt ten zakłada opracowanie prototypu NKTO w terminie do połowy 2017 roku, a zakończenie projektu przewidziano w grudniu 2018 roku

  Odnosząc się do projektu Lekkiego Opancerzonego Transportera Rozpoznawczego (LOTR) kryptonim Kleszcz, realizowanego przez konsorcjum na czele z AMZ-Kutno Sp. z o.o. przypomniano, „że został on złożony w konkursie [nr 4/2013] NCBiR w 2013 roku. Zgodnie z procedurą określoną w „Regulaminie konkursu” oferta została poddana ocenie ekspertów merytorycznych, w tym przedstawiciela MON. Na podstawie ww. ocen oraz rekomendacji Komitetu Sterującego NCBiR, w którym uczestniczą przedstawiciele MON, Dyrektor NCBiR w dniu 23 grudnia 2013 roku zawarł umowę z konsorcjum AMZ-Kutno Sp. z o.o. (lider), Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii, Wojskowy Instytut Łączności, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia na realizację pracy rozwojowej „Nowy lekki opancerzony transporter rozpoznawczy LOTR”. Wartość umowy to 28.945.750 PLN (w tym dofinansowanie przez NCBiR – 26.000.000 PLN, wkład własny wykonawcy – 2.945.750 PLN).” I znowu do tych wyjaśnień możemy dodać (dzięki informacji z IU), że projekt ten zakłada opracowanie prototypu LOTR w terminie do końca tego roku, a zakończenie projektu przewidziano w grudniu 2016 roku. Niestety wiadomo także, że wykonawca projektu wystąpił z wnioskiem do NCBiR o dokonanie zmian w harmonogramie wykonania projektu w części dotyczącej m.in. wykonania prototypu LOTR oraz terminu zakończenia projektu, co prawdopodobnie oznacza opóźnienie jego realizacji.

  W dalszej części odpowiedzi MON informuje, że „resort obrony narodowej jest zainteresowany pozyskaniem LOTR, opracowanego w ramach projektu NCBiR spełniającego wymagania operacyjne Sił Zbrojnych RP, o czym świadczy wskazana wyżej umowa, zawarta przez NCBiR oraz stosowna pozycja w Planie Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP. Ponadto resort obrony narodowej nie uczestniczy, na dzień dzisiejszy, w żadnym projekcie dotyczącym realizacji LOTR realizowanego przez PGZ i firmę Rheinmetall MAN Military Vehicles.”

  W interpelacji pojawił się także zarzut, że „w 2013 roku spółka ROSOMAK S.A. otrzymała środki budżetowe na opracowanie kołowego transportera opancerzonego w układzie 4x4, który miałby zastąpić pojazdy Rosomak. Obecnie ta sama spółka, dla opracowania podobnego pojazdu w układzie 6x6 zawiera porozumienie z zagranicznym koncernem(!), co może być wyraźnym sygnałem, że Rosomak S.A. nie jest w stanie samodzielnie opracować technologii kołowego transportera opancerzonego, zarówno w układzie 8x8, jak i 6x6.”

  W odpowiedzi MON poinformował, że „nie posiada informacji, aby spółka ROSOMAK S.A. w 2013 roku otrzymała środki budżetowe na opracowanie KTO w układzie 4x4 oraz informacji na temat porozumienia z kontrahentem zagranicznym. Obecnie, jak wspomniano wyżej, na wniosek MON w NCBiR realizowany jest projekt pn.: „Nowy kołowy transporter opancerzony – NKTO” w układzie jezdnym 8x8. Realizacja tego projektu została objęta nadzorem MON. Zgodnie z zawartą umową, głównym celem projektu jest wykonanie pełnego zakresu pracy badawczo-rozwojowej (do IX poziomu gotowości technologii), w tym opracowanie pełnej dokumentacji technicznej wyrobu, a także budowa prototypu kołowego transportera opancerzonego w układzie jezdnym 8x8. Aktualnie w ramach umowy na realizację tego projektu prowadzone są prace analityczne, których rezultaty pozwolą na oszacowanie ryzyka dotyczącego opracowania technologii kołowego transportera opancerzonego przez ROSOMAK S.A. Biorąc jednak pod uwagę ponad dziesięcioletnie doświadczenie firmy w implementacji programu KTO Rosomak, stwierdzenie o braku samodzielności w opracowaniu technologii kołowego transportera nie znajduje uzasadnienia.”

  Odpowiedź na interpelację poselską kończą deklaracje, że „działania resortu obrony narodowej związane z pozyskaniem NKTO i LOTR zakładają unifikację części elementów tych pojazdów, jakkolwiek ich przeznaczenie i operacyjne wykorzystanie będą odmienne. Należy zauważyć, że umowy zawarte przez NCBiR na realizację przedmiotowych projektów gwarantują Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez MON prawo do dysponowania otrzymanymi wynikami projektów, co zabezpiecza przed ewentualnym ich wykorzystaniem do celów niezgodnych z interesem Skarbu Państwa. Resort obrony narodowej nie posiada wiedzy dotyczącej uczestnictwa PGZ w rozwoju niemieckiego kołowego pojazdu opancerzonego Boxer. Pewnym jest, że rozwijanie przez spółkę swojego potencjału wytwórczego oraz oferty rynkowej, czyni go bardziej konkurencyjnym i elastycznym. Decyzje dotyczące strategii biznesowej PGZ podejmuje zarząd spółki.”

(TD)




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Jaśmin też dla zarządzania kryzysowego

Jaśmin też dla zarządzania kryzysowego

Zarządzanie kryzysowe jest jedną z istotniejszych aktywności służb państwowych prowadzących działania z zakresu ochrony ludności i mienia. Chociaż ...

więcej polecanych artykułów