Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2022-10-30 16:22:40

Planowane wydatki na CPR i FWSZ w 2023 roku

     W 2023 roku na obronność zaplanowano wydatkowanie kwoty 97,4 mld PLN (3,0% PKB), w tym 36,6 mld PLN (37,5%) na wydatki w obszarze Centralnych Planów Rzeczowych (CPR), z czego 29,97 mld PLN w ramach wydatków majątkowych i 6,6 mld PLN w ramach wydatków bieżących. Na najkosztowniejszy z CPR - Plan Modernizacji Technicznej (PMT) zamierza się przeznaczyć kwotę 27,3 mld PLN, co będzie stanowiło 28% łącznych wydatków na obronność. Dodatkowym źródłem wydatków modernizacyjnych ma być Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ). W 2023 roku z tego tytułu zaplanowano wydatkowanie kwoty 45,87 mld PLN, przy czym znaczna jej część (39,5 mld PLN) ma zostać pozyskana z emisji obligacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK).

Patriot-PL-2022-Leszek-Chemperek-COMON

Najwyższe wydatki modernizacyjne w 2023 roku w ramach Programów Operacyjnych planuje się ponieść na finansowanie programu "System Obrony Powietrznej". Fot. Leszek Chemperek CO MON. 

  Na wstępie warto przypomnieć, że o wydatkach planowanych na Centralne Plany Rzeczowe (CPR) i Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych w 2022 rok pisaliśmy TUTAJ. Dziś dzięki informacjom przekazanym 27 października br. w Sejmie możemy napisać o szczegółach tego rodzaju wydatków planowanych na 2023 rok.

Plan Modernizacji Technicznej

  Omawianie CPR rozpocznijmy od największego z planów, czyli Planu Modernizacji Technicznej (PMT), z którego finansowane są zakupy nowego sprzętu wojskowego i uzbrojenia (SpW), modernizacje, modyfikacje oraz remonty SpW, a także prace badawczo-rozwojowe związane z opracowaniem nowych typów SpW.

  Nakłady ponoszone na sfinansowanie PMT (łącznie 27,3 mld PLN) mają pochodzić ze środków majątkowych (24,5 mld PLN) oraz ze środków bieżących (2,7 mld PLN). Większość z nich ma zostać wydatkowana na finansowanie zadań modernizacyjnych ujętych w 14 priorytetowych Programach Operacyjnych (PO). Na ten cel planuje się przeznaczenie kwotę 15,988 mld PLN w ramach wydatków majątkowych, w tym na:

  • System Obrony Powietrznej (finansowanie programów: WisłaPilicaPilica+, Piorun, Bystra i wydatki na modernizację stacji radiolokacyjnych NUR-21) – 4,443 mld PLN;
  • Śmigłowce wsparcia bojowego, zabezpieczenia i VIP (finansowanie umów na dostawy śmigłowców ZOP/CSAR AW-101 i wielozadaniowych AW149) – 3,539 mld PLN;
  • Zintegrowane systemy wsparcia dowodzenia oraz zobrazowania pola walki C4ISR  (wydatki na kontynuację dostaw m.in.: aparatowni łączności troposferycznej; modułu dowodzenia operacjami powietrznymi; terminali satelitarnych różnych typów. Kontynuację pozyskiwania sprzętu i wyposażenia m.in.: węzłów teleinformatycznych, wozów dowodzenia, wozów kablowych, aparatowni, radiostacji, terminali satelitarnych, urządzeń IFF, modułów pocztowych, polowych kancelarii kryptograficznych, modyfikacji platform bojowych, specjalistycznego osprzętu systemu telekomunikacyjnego, urządzeń ochrony kryptograficznej) – 1,295 mld PLN;
  • Modernizacja Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych (wydatki związane z kontynuacją modernizacji czołgów Leopard 2A4 do wersji 2PL) – 719,5 mln PLN. Warto zwrócić uwagę, że program ten nie obejmuje dostaw czołgów Abrams ani K2;
  • Zwalczanie zagrożeń na morzu (wydatki przeznaczone na finansowanie pozyskiwania: okrętu obrony wybrzeża Miecznik – w ramach pracy rozwojowej, nowoczesnych niszczycieli min typu Kormoran II, okrętowych wyrzutni przenośnych przeciwlotniczych zestawów rakietowych pk. Tajfun) – 1,129 mld PLN;
  • Rozpoznanie obrazowe i satelitarne OBSERWATOR (kontynuacja finansowania zamówień na dostawy bezzałogowych statków powietrznych (BSP) klasy nano, mini Wizjer i Ważka oraz BSP klasy taktycznej Albatros) – 1,018 mld PLN;
  • Indywidualne wyposażenie i uzbrojenie żołnierza TYTAN (kontynuacja finansowania pracy rozwojowej) – 0,005 mld PLN;
  • Modernizacja Wojsk Rakietowych i Artylerii (kontynuacja finansowania umów na dostawy: 155 mm dywizjonowych modułów ogniowych (DMO) Regina, elementów kompanijnego modułu ogniowego 120 mm moździerzy samobieżnych Rak, 122 mm pocisków rakietowych do wyrzutni WR-40, RM-70 oraz BM-21, DMO wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych kr. Homar, BSP klasy mini FlyEye) – 2,096 mld PLN. Warto zwrócić uwagę, że program ten nie obejmuje dostaw armatohaubic samobieżnych K9A1;
  • Symulatory i trenażery (finansowanie umów dotyczących nabycia taktycznego systemu symulacji lotów samolotów F-16 C/D Block 52+, Systemu Symulacji Pola Walki, Zestawów Laserowych Symulatorów Strzelań, urządzeń szkolno-treningowych oraz wyposażenia szkoleniowego służby zdrowia) – 0,071 mld PLN;
  • Kołowe transportery opancerzone ROSOMAK (finansowania umów dotyczących nabycia: ciężkiego kołowego pojazdu ewakuacji i ratownictwa technicznego, zdalnie sterowanych systemów wieżowych z wyrzutnią ppk Spike zintegrowanych z KTO Rosomak oraz kołowego transportera opancerzonego rozpoznawania skażeń RSK w ramach pracy rozwojowej) – 0,214 mld PLN;
  • Rozpoznanie patrolowe (wydatki z tytułu pozyskiwania pojazdów dalekiego rozpoznania Żmija i zautomatyzowanych systemów Pająk oraz systemu zbierania, analizy i dystrybucji informacji w ramach ISTAR Sowa) – 0,113 mld PLN;
  • CYBER.MIL 2.0 (kontynuację finansowania pozyskiwania sprzętu i oprogramowania do prowadzenia badań w zakresie kryptologii oraz prowadzenia operacji w cyberprzestrzeni) – 0,258 mld PLN;
  • Samolot wielozadaniowy bojowy HARPIA (kontynuacja finansowania pozyskania samolotów wielozadaniowych F-35A) – 0,508 mld PLN;
  • Przeciwpancerne pociski kierowane – (finansowanie dalszego pozyskiwania ppk Spike) - 0,094 mld PLN.

CPR 2023

Wydatki zaplanowane na lata 2022-2023 w ramach Centralnych Planów Rzeczowych, Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych oraz Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych. Kwoty w tys. PLN. Kliknięcie na tabeli spowoduje jej powiększenie.

  Warto zwrócić uwagę, że na powyższej liście nie ma już programu „Samolot szkolno-treningowy AJT”, którego realizacja ma się zakończyć w tym roku, a po roku przerwy przywrócony został program „Przeciwpancerne pociski rakietowe”, ale już bez nazwy „SPIKE” jak to miało miejsce we wcześniejszych latach. Na liście zakupów finansowanych w ramach PO nie ma również lekkich samolotów bojowych FA-50/FA-50PL. Natomiast w zakresie PO, ale w ramach wydatków bieżących przewiduje się również finansowanie usługi dotyczącej pozyskania zdolności rozpoznania w oparciu o leasing bezzałogowego systemu rozpoznawczego MQ-9A na kwotę 255 mln PLN.

  Na wydatki związane z modernizacją techniczną poza PO w 2023 roku planuje się wydatkować 11,016 mld PLN, w tym 8,534 mld PLN w ramach wydatków majątkowych i 2,481 mld PLN w ramach wydatków bieżących. Powyższe środki zostaną wydatkowane m.in. na:

  • pozyskanie: śmigłowców Wojsk Specjalnych S-70i Black Hawk, bezzałogowego systemu rozpoznawczo-uderzeniowego średniego zasięgu Bayraktar TB2, bezzałogowego systemu poszukiwawczo-uderzeniowego Gladius (bateryjny moduł ogniowy BSP-U Gladius), bateryjnych modułów ogniowych niszczycieli czołgów pk. Ottokar Brzoza, DMO 122 mm wyrzutni rakietowych WR-40 Langusta, samolotu M28 w wersji M28 Soma, systemu do wykrywania i przeciwdziałania BSP SKYctrl, lekkich granatników jednorazowych, Inteligentnego Systemu Kierowanego do Rażenia Celów Warmate; sprzętu uzbrojenia, pojazdów samochodowych różnego typu (na kwotę 8,326 mld PLN w ramach wydatków majątkowych);
  • remonty sprzętu wojskowego, w tym m.in.: czołgów Leopard 2 wraz ze sprzętem towarzyszącym, czołgów PT-91, wozów bojowych, KTO Rosomak, śmigłowców, okrętów i jednostek pływających, silników oraz agregatów do samolotów i śmigłowców, sprzętu uzbrojenia, rakietowego i artyleryjskiego, łączności, radiolokacyjnego, rozpoznania i walki elektronicznej, samochodowego, logistycznego, inżynieryjnego i OPBMR (w ramach wydatków bieżących za kwotę 2,213 mld PLN);
  • zakupy sprzętu wojskowego w ramach wydatków bieżących, w tym m.in.: 5,56 mm karabinków MSBS Grot, hełmów kompozytowych typu FAST, filtracyjnych masek przeciwgazowych MP-6, filtracyjnej odzieży ochronnej FOO-1, narzutek ochronnych NO-1 (za kwotę 268,8 mln PLN);
  • dotacje celowe w ramach wydatków majątkowych dla: jednostek wojskowej służby zdrowia, uczelni wojskowych, muzeów wojskowych, wojskowych instytutów badawczych oraz składki na programy NATO (łącznie za kwotę 208,1 mln PLN).

Infrastruktura 18DZ-Fot.18DZ

Łączne wydatki na inwestycje budowlane (narodowe i sojusznicze) w 2023 roku mają przekroczyć 5,7 mld PLN. Fot. 18. Dywizja Zmechanizowana.

Plan Inwestycji Budowlanych

  Na wydatki ujęte w Planie Inwestycji Budowlanych (PIB) w 2023 roku zaplanowano kwotę 4,791 mld PLN (w ramach wydatków majątkowych). Głównym kierunkiem działalności inwestycyjnej (o łącznej wartości 3,648 mld PLN) w tym obszarze będzie kontynuacja zadań rozpoczętych w latach poprzednich, w tym w szczególności związanych z:

  • infrastrukturą szkoleniową, koszarową i sztabową (strzelnice, symulatory i trenażery, hale sportowe, place ćwiczeń, budynki szkoleniowe, koszarowe i sztabowe) – 752,6 mln PLN (148 zadań);
  • infrastrukturą techniczną dla potrzeb sprzętu wojskowego (magazyny, warsztaty, garaże, hale remontowe) – 1,316 mld PLN (185 zadań);
  • infrastrukturą eksploatacji samolotów szkolnych i transportowych – 31,5 mln PLN (8 zadań);
  • sieciami teleinformatycznymi i telekomunikacyjnymi oraz innymi obiektami łączności – 62,9 mln PLN (24 zadania);
  • systemami zabezpieczenia i kontroli dostępu do obiektów i kompleksów wojskowych – 324,0 mln PLN (86 zadań);
  • modernizacją i budową baz, składnic i stacji MPS – 121,7 mln PLN (14 zadań);
  • pozostałymi obiektami (uzbrojenie techniczne terenu, infrastruktura towarzysząca, zadania inwestycyjne o wartości kosztorysowej poniżej 2 mln zł – 1,039 mld PLN (164 zadania).

  Pozostałą kwotę 1,143 mld PLN planuje się przeznaczyć na inwestycyjne dotacje celowe: jednostek wojskowej służby zdrowia, uczelni wojskowych, muzeów wojskowych, AMW (w tym 207,9 mln PLN na inwestycje realizowane na rzecz Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych w ramach umowy o wzajemnej współpracy obronnej EDCA - Enhanced Defense Cooperation Agreement), Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz Wojskowego Instytutu Medycznego i Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej.

PMT 2023

Wydatki na Plan Modernizacji Technicznej planowane na 2023 rok z podziałem na Programy Operacyjne. Kwoty w tys. PLN. Kliknięcie na tabeli spowoduje jej powiększenie.

Plan Inwestycji Budowlanych NSIP

  Na inwestycje budowlane związane z udziałem Polski w "Programie Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Dziedzinie Bezpieczeństwa" (NATO Security Investment Programme - NSIP), w 2023 roku zaplanowano wydatkowanie środków w wysokości 656,4 mln PLN (w ramach wydatków majątkowych), w tym 64,8 mln PLN stanowić ma składka Polski do Programu NSIP. Pozostałe środki planuje się wydatkować na inwestycje realizowane w ramach kilkunastu pakietów inwestycyjnych.

  W ramach udziału Polski w Programie NSIP w 2023 r. przewidziano realizację 86 zadań, w tym zakończenie rzeczowe 31 zadań (dla pozostałych 55 zadań termin zakończenia został określony na lata 2024-2032).

  Dodatkowo na inwestycje realizowane w ramach Programu NSIP przekazywane będą środki NATO. Wstępnie ustalony udział środków NATO na realizację zamierzeń NSIP na terenie Polski w 2023 roku wyniesie 309,6 mln PLN.

  Łączna szacowana kwota wydatków związanych z realizacją Programu NSIP w 2023 roku wynosi 966,0 mln PLN (w tym bezpośrednio na realizację inwestycji 901,2 mln PLN), z czego 68% to środki z budżetu MON, a 32% środki NATO.

Plan Zakupu Środków Materiałowych

  W ramach CPR związanego z zakupami środków materiałowych na 2023 rok zaplanowano wydatki bieżące w wysokości 3,910 mld PLN, w tym na zakup: materiałów pędnych i smarów – 800,3 mln PLN, przedmiotów umundurowania i wyekwipowania – 950,5 mln PLN, amunicji i materiałów wybuchowych – 1,887 mld PLN, produktów żywnościowych -  205,2 mln PLN oraz medycznych środków materiałowych 67,0 mln PLN.

  W odniesieniu do planu wydatków na 2022 rok w planie na 2023 rok możemy zaobserwować podwojenie wydatków zarówno na inwestycje budowlane jak i na zakup środków materiałowych.

K2-Hyundai Rotem

Podpisane z firmami z Korei Południowej w 2022 roku umowy na dostawy: czołgów K2, armatohaubic samobieżnych K9A1 i lekkich samolotów bojowych FA-50/FA-50PL planuje się sfinansować ze środków Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych. Fot. Hyundai Rotem.

Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych

  Ustawa o obronie Ojczyzny z dnia 11 marca 2022 roku stworzyła podstawę do utworzenia Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ), który zastąpił dotychczasowy Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych (FMSZ). Choć nazwy są podobne, to sposób funkcjonowania obu funduszy istotnie się różni. Środki z FWSZ mają być jedną z trzech źródeł finansowania „Programu Rozwoju Sił Zbrojnych”.

  Zgodnie z wymaganiami art. 41 ust. 1 ustawy o obronie Ojczyzny, obsługę finansowo-księgową FWSZ ma zapewnić Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK). Umowę w tej sprawie (o której mowa w art. 41 ust. 5 ustawy o obronie Ojczyzny) pomiędzy MON a BGK podpisano 10 maja tego roku. Dodatkowo zasady funkcjonowania FWSZ określa także Decyzja Nr 87/MON Ministra ON z dnia 10 czerwca 2022 roku „w sprawie funkcjonowania Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych”.

  Wpływy do FWSZ w 2023 roku zaplanowano na łączną kwotę 49,31 mld PLN, w tym:

  • 39,54 mld PLN - wpływy z emisji obligacji przez BGK,
  • 9,6 mld PLN - środki z budżetu państwa przekazywane przez Ministra Obrony Narodowej z wydatków majątkowych w ramach części 29 budżetu państwa „Obrona narodowa”,
  • 162 mln PLN - wpływy z innych ww. stałych źródeł zasilania FWSZ,
  • 10,3 mln PLN – odsetki od środków zgromadzonych przez FWSZ.

  Wydatki ze środków FWSZ w 2023 roku zaplanowano na łączną kwotę do 49,3 mld PLN, w tym:

  • 45,875 mld PLN – wydatki na realizację celów określonych w Programie Rozwoju Sił Zbrojnych,
  • 3,063 mld PLN – płatność kuponów odsetkowych od planowanych do wyemitowania obligacji,
  • 395,4 mln PLN – koszty organizacji emisji obligacji, w tym koszty sprzedaży, dystrybucji, opłaty i prowizje,;
  • 5,5 mln PLN – wydatki z tytułu wynagrodzenia prowizyjnego za prowadzenie FWSZ.

  Ze środków FWSZ w 2023 roku planuje się finansowanie m.in. umów dotyczących pozyskania: amerykańskich czołgów M1A2 SEPv3 Abrams oraz południowokoreańskich: czołgów K2 Black Panther, armatohaubic samobieżnych K9A1 Thunder, lekkich samolotów bojowych FA-50/FA-50PL Fighting Eagle i prawdopodobnie również wieloprowadnicowych wyrzutni rakiet K239 Chunmoo.

  Z uwzględnieniem wydatków z FWSZ i FMSZ, zaplanowane nakłady na modernizację techniczną w 2023 roku w odniesieniu do planu z 2022 roku mogą być nawet ponad trzykrotnie wyższe i sięgnąć łącznie kwoty 73,134 mld PLN. Jeśli plan ten zostanie w całości wykonany, wydatki modernizacyjne w przyszłym roku mogą dojść do poziomu wydatkowanego łącznie na PMT i z FMSZ przez okres 6 lat, od 2016 do 2021 roku…

  Jednym z warunków koniecznych do uzyskania tak wysokiego poziomu finansowania będzie zdolność do zapewnienia planowanych dochodów FWSZ, w tym szczególnie z tytułu emisji obligacji na kwotę blisko 40 mld PLN (w 2023 roku), co przy problemach z rentownością polskich obligacji może nie być jednak łatwym zadaniem.

Tomasz Dmitruk




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Polska zostanie podłączona do infrastruktury paliwowej NATO

Polska zostanie podłączona do infrastruktury paliwowej NATO

Pomiędzy Zakładem Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP) oraz PERN S.A. 3 października br. zostało podpisane wstępne porozum...

więcej polecanych artykułów