Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2015-02-21 12:45:09

ZM Tarnów opracują wieżę dla WWB Gepard

     W dniu 20 lutego br. Zakłady Mechaniczne Tarnów S.A. poinformowały, że na podstawie umowy podpisanej z Ośrodkiem Badawczo–Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych OBRUM Sp. z o. o., zajmą się opracowaniem autonomicznego modułu wieżowego z systemem zasilania armaty i napędem zamykania okna na potrzeby opracowywanego Wozu Wsparcia Bezpośredniego (WWB) kryptonim Gepard. W module zainstalowana zostanie armata kalibru 120 mm wraz z automatem ładującym, sprzężony z armatą karabin maszynowy UKM-2000C kalibru 7,62 mm oraz Zdalnie Sterowany Moduł Uzbrojenia z karabinem WKM-Bm kalibru 12,7 mm. Zastosowane uzbrojenie ma być stabilizowane elektronicznie.

Umowa na wieżę do WWB fot. ZM Tarnów

Umowę na opracowanie wieży dla Wozu Wsparcia Bezpośredniego podpisali prezes ZM Tarnów Krzysztof Jagiełło (w środku) oraz prezes OBRUM Gliwice Andrzej Szortyka (po prawej). fot. ZM Tarnów S.A.

  Zgodnie z założeniami, zastosowana armata kalibru 120 mm ma mieć możliwość strzelania amunicją podkalibrową i programowalną, a także kierowanymi pociskami przeciwpancernymi. Opracowany moduł wieżowy wyposażony będzie w automat ładowniczy zapewniający szybkostrzelność 8 strzałów na minutę, w którym umieszczonych zostanie 16 sztuk amunicji kalibru 120 mm. Cytowany przez służby prasowe tarnowskich zakładów dyrektor Centrum Badawczo-Rozwojowego Tomasz Kieć powiedział, że "opracowanie automatu ładowania amunicji 120 mm to bardzo ambitne zadanie. By mu sprostać nasi inżynierowie zaprojektują bardzo zaawansowaną konstrukcję mechaniczną, a następnie wykonają do niej elektronikę i napiszą oprogramowanie dla pięciu niezależnych układów napędowych". Łącznie WWB ma przewozić 44 naboje do armaty kalibru 120 mm, 450 nabojów do karabinu maszynowego kalibru 12,7 mm i 1000 sztuk amunicji do karabinu kalibru 7,62 mm. 

  Na opracowanym module wieży zamontowane zostaną anteny, urządzenia czujnika meteo, zespoły przeznaczone do wykrywania promieniowania impulsowych dalmierzy radiolokacyjnych lub oświetlaczy laserowych oraz wyrzutniki granatów zdolne do postawienia skutecznej zasłony dymnej. Ponadto wieża zostanie wyposażona w "dalmierze laserowe, kamery do obserwacji nocnej i dziennej oraz system termowizyjny trzeciej generacji".

  Zgodnie z podpisaną umową opracowanie i wykonaniu modelu modułu wieży powinno nastąpić w terminie do ośmiu miesięcy od podpisania umowy, natomiast prototyp ma być gotowy po kolejnych dwunastu miesiącach, czyli w październiku 2016 roku. Niestety oznacza to prawdopodobnie opóźnienie w wykonaniu pracy rozwojowej na opracowanie WWB.

  Przypomnijmy, że propozycja opracowania WWB Gepard została zgłoszona w ramach ogłoszonego w lipcu 2013 roku przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju konkursu nr 4/2013 na wykonanie projektów w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa. Do realizacji projektu rekomendowano konsorcjum, którego liderem został OBRUM Gliwice. Pozostałymi jego uczestnikami zostały zakłady: Bumar Elektronika S.A. (obecnie PIT-RADWAR S.A.), Wojskowa Akademia Techniczna oraz Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej. Stosowną umowę na realizację pracy rozwojowej o wartości ok. 100 mln PLN podpisano w dniu 23 grudnia 2013 roku. Zgodnie z jej zapisami, zakończenie projektu powinno nastąpić do grudnia 2018 roku, a prototypu Geparda miał zostać opracowany do kwietnia 2016 roku, czyli o sześć miesięcy wcześniej, niż obecnie przewiduje się na wykonanie prototypu wieży przez zakłady z Tarnowa.

  Podzlecenie ZM Tarnów wykonania wieży dla WWB dopiero po 14 miesiącach od daty rozpoczęcia projektu może dziwić. Wiele wskazuje więc na to, że konsorcjum opracowujące Geparda zdecydowało się na taki krok nie mogąc samodzielnie poradzić sobie z realizacją tego zadania.

(TD)

Dodano w dniu 3 marca 2015 roku.

W opisanej powyżej sprawie redakcja otrzymała z ZM Tarnów S.A. oświadczenie o następującej treści:

  "W związku z wątpliwościami dotyczącymi udziału Zakładów Mechanicznych Tarnów S.A. w procesie konstrukcji nowego Wozu Wsparcia Bezpośredniego (WWB) wyjaśniamy, że tarnowska spółka odpowiedzialna jest za opracowanie autonomicznego zespołu z systemem zasilania armaty oraz podzespołów będących standardowym wyposażeniem pojazdów bojowych. Nie oznacza to budowy całej wieży nowego lekkiego czołgu. W związku z tym, że informacja opublikowana w mediach mogła sugerować szerszy udział ZMT w realizacji całości projektu WWB, za zaistniałą sytuację serdecznie przepraszamy Zarząd OBRUM sp. z o.o. w Gliwicach.

Zarząd Zakładów Mechanicznych Tarnów S.A."




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
„Wiatrówka” dla Merkawy Mk 4, czyli izraelski Aktywny System Ochrony  ASPRO-A Trophy

„Wiatrówka” dla Merkawy Mk 4, czyli izraelski Aktywny System Ochrony ASPRO-A Trophy

Mimo, że izraelski Aktywny System Ochrony (ASO) Trophy nie jest ani pierwszym seryjnie wprowadzonym do uzbrojenia tego typu systemem, ani też nie w...

więcej polecanych artykułów