Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2016-12-09 23:31:43

Opóźnione pozyskanie systemów dowodzenia Wierzba i Spartan

     Jednymi z ważniejszych zadań wchodzących w zakres programu operacyjnego „Zintegrowane systemy wsparcia dowodzenia oraz zobrazowania pola walki (C4ISR)”, realizowanego w ramach Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2017-2022 (PMT) jest pozyskanie „Zintegrowanego Zautomatyzowanego Systemu Dowodzenia Wojsk Lądowych” (ZZSDWLąd) kr. Wierzba oraz „Zintegrowanego Zautomatyzowanego Systemu Dowodzenia Operacjami Specjalnymi” (ZZSDOS) kr. Spartan. Niestety, w wyniku przeprowadzonej w tym roku redefinicji PMT, realizacja obu tych zadań została opóźniona o co najmniej 2 lata. Jeszcze w kwietniu br. ogłoszenie postępowań na ich zakup planowano w II i III kwartale tego roku, obecnie Inspektorat Uzbrojenia przewiduje, że nastąpi to dopiero w 2018 roku.

Szafran fot.PIT-RADWAR

Zautomatyzowany system dowodzenia związkiem taktycznym Szafran-ZT szybko nie doczeka się następcy. Fot. PIT-Radwar S.A.

  Fazę analityczno-koncepcyjną zadania dotyczącego pozyskania ZZSDWLąd Wierzba rozpoczęto w 2014 roku. W dniu 4 grudnia 2014 roku ogłoszono rozpoczęcie dialogu technicznego, którego procedurę zakończono wiosną kolejnego roku. Swoje zgłoszenie do udziału w niej przesłało aż trzynaście podmiotów: TELDAT, KenBIT Sp.j., Comarch S.A., PIT-RADWAR S.A., Yagal Sp. z o.o., Aycomm, Northrop Grumman, Elbit Systems UD, Thales, BAE Systems, Selex-ES, GMV oraz Boeing.

  System Wierzba ma wspomagać dowodzenie Wojskami Lądowymi na szczeblach dywizji i brygady oraz stanowić wyposażenie Centrum Operacji Lądowych – Dowództwa Komponentu Lądowego (COL-DKL). Docelowo planuje się, że zastąpi on obecnie eksploatowany system Szafran.

  Wierzba ma być systemem informatycznym opartym o stacjonarny i mobilny system teleinformatyczny. System ma dostarczać usługi podstawowe – wspomagające proces dowodzenia oraz usługi specjalistyczne – wspomagające system dowodzenia i kierowania środkami walki, zbudowane jako moduły (aplikacje).

  Dotychczas opublikowane wymagania mówią m.in. że system powinien realizować zadania w zakresie: zobrazowania, dowodzenia, planowania, zarządzania, symulacji wypracowanych wariantów działania, zapewnienia współpracy z zewnętrznymi systemami symulacyjnymi (zgodnie z sojuszniczym standardem High Level Architecture - HLA), archiwizacji, usług typu komunikator, poczta elektroniczna, portal WWW oraz usług telefonii IP i wideotelefonii z możliwością zestawienia wideokonferencji, a także usług wspierających proces szkolenia operacyjnego.

  Wśród zdolności do zobrazowania wymienia się m.in. zdolność do pozyskania tego typu informacji z pilotowanych jak i bezpilotowych środków rozpoznania, w formie graficznych znaków taktycznych oraz możliwości strumieniowej transmisji zobrazowania wybranego obszaru.

  Natomiast w przypadku zdolności do dowodzenia mowa jest o półautomatycznej edycji dokumentów bojowych, pracy grupowej z takimi dokumentami, konfiguracji systemu meldunkowego oraz kierowaniem aktywnymi środkami walki.

  Fazę analityczno-koncepcyjną tego zadania zakończono w dniu 7 marca tego roku. Uruchomienie postępowania przewidywano wówczas w II kwartale br. Dziś już wiemy, że plany te zostały odłożone co najmniej do 2018 roku.

  Również w 2014 roku Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął fazę analityczno-koncepcyjną dotyczącą pozyskania ZZSDOS Spartan. W ramach jednego z jej etapów przeprowadzono analizę rynku. O jej rozpoczęciu informowano 12 sierpnia 2015 roku.

  W zakresie zadania ZZSDOS Spartan planuje się pozyskanie oprogramowania przeznaczonego do informatycznego wsparcia procesu dowodzenia, kierowania, współdziałania i meldowania, zapewniającego świadomość sytuacyjną i wymianę informacji w czasie zbliżonym do rzeczywistego na wszystkich poziomach dowodzenia Wojsk Specjalnych. Ma to być system oparty o stacjonarne i mobilne systemy teleinformatyczne (terminale taktyczne), zapewniający m.in.: przetwarzanie różnego rodzaju danych mapowych, interoperacyjność z bezzałogowymi systemami powietrznymi (BSP), edycję i zobrazowanie aktualnej połączonej sytuacji operacyjno-taktycznej, a także przystosowany do dwustronnej wymiany informacji o klauzuli do Tajne / NATO Secret, dedykowany dla funkcyjnych: Dowództwa Komponentu Wojsk Specjalnych, Stanowisk Dowodzenia Jednostek Wojskowych, Zadaniowych Zespołów Bojowych i Grup Szturmowych oraz zawierać aplikacje wspierające działanie: JTAC (Joint Terminal Air Controller), DACAS (Digitally Aided Close Air Support), DAFS (Digitally Aided Fire Support) oraz JFO (Joint Fires Observer).

  W kwietniu br. Inspektorat Uzbrojenia informował redakcję, że fazę analityczno-koncepcyjną tego zadania planuje się zakończyć w ciągu kolejnego miesiąca, a uruchomienie postępowania przewidywano w III kwartale tego roku. Niestety, również w przypadku tego systemu obecne plany zakładają rozpoczęcie procedury pozyskania dopiero w 2018 roku.

  W przypadku obu omawianych systemów mamy więc sytuację w której zakończono trwające blisko 3 lata prace analityczne, opracowano Założenia Taktyczno-Techniczne oraz Studia Wykonalności, ale z powodu braku wystarczajacych środków finansowych nie przechodzi się do fazy pozyskania. Ze względu na szybkie zmiany jakie zachodzą w przypadku systemów teleinformatycznych, niemal pewne wydaje się, że przed rozpoczęciem procedury pozyskania w 2018 roku, pojawi się konieczność powtórzenia prac analityczno-koncepcyjnych lub co najmniej uzupełnienia już opracowanych dokumentów.

(TD)




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
MSPO 2025: Opcja na dostawy dodatkowych karabinków Grot

MSPO 2025: Opcja na dostawy dodatkowych karabinków Grot

Podczas pierwszego dnia kieleckich targów MSPO, 2 września br., poza zamówieniem Radarów Pasywnej Lokacji została podpisana również umowa dotycząca...

więcej polecanych artykułów