2024-03-20 21:18:19
Stępka pod piąty niszczyciel min projektu 258
Na terenie stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku, 20 marca br. odbyła się uroczystość położenia stępki pod piąty z serii nowoczesnych niszczycieli min projektu 258 typu Kormoran II. Przyszły ORP Rybitwa o nr burtowym 605 będzie drugim z trzech przeznaczonych dla świnoujskiego 12. Dywizjonu Trałowców z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. W uroczystości uczestniczył m.in. szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Jacek Siewiera.

Stępka niszczyciela min B 258/5, przyszłego ORP Rybitwa. Fot. BBN.
Położenie stępki okrętu B 258/5 budowanego dla Marynarki Wojennej RP jest istotnym elementem procesu budowy jednostki, wieńczącym zakończenie etapu prefabrykacji wstępnej kadłuba, od którego rozpoczyna się montaż poszczególnych elementów jednostki pływającej w całość. W odróżnieniu od inicjującego budowę okrętu tzw. symbolicznego palenia blach, które miało miejsce 19 stycznia br., dzień położenia stępki jest ważnym dniem odniesienia zarówno dla towarzystw klasyfikacyjnych jak i dla Marynarki Wojennej.
Zgodnie z przeznaczeniem niszczyciele min typu Kormoran II służą do poszukiwania, identyfikacji i zwalczania min morskich, prowadzenia rozpoznania torów wodnych, przeprowadzania innych jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawiania min oraz zdalnego sterowania samobieżnymi platformami przeciwminowymi. Dotyczy to zarówno operacji w polskiej strefie ekonomicznej jak i misji w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym (zespoły okrętów NATO, EU, bądź wielonarodowych sił koalicyjnych).
W dniu 26 czerwca 2022 roku, w trakcie obchodów Święta Marynarki Wojennej, w świnoujskim Porcie Wojennym podpisana została umowa na dostawę trzech kolejnych niszczycieli min projektu 258, które zasilą 12. Dywizjon Trałowców w Świnoujściu, wraz z pakietami wsparcia logistycznego. Stronami umowy była Agencja Uzbrojenia oraz Konsorcjum w składzie: Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. wraz z PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. oraz Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej S.A.
Wartość umowy wyniosła ok. 2,5 mld złotych brutto, a okręty, które trafią do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, zostaną dostarczone w latach 2026-2027.
Razem z prototypowym okrętem serii ORP Kormoran (601) oraz seryjnymi jednostkami ORP Albatros (602) i ORP Mewa (603), służącymi już w gdyńskim 13 Dywizjonie Trałowców, kolejne okręty będą wchodziły w skład systemu obrony przeciwminowej Marynarki Wojennej RP. Łącznie 6 okrętów projektu 258 typu Kormoran II wejdzie w skład 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.
ORP Rybitwa będzie czwartym okrętem w historii noszącym tę nazwę. W historii polskiej Marynarki Wojennej były już trzy okręty o tej nazwie. Pierwszy, ORP Rybitwa, był poniemieckim trałowcem redowym typu FM z okresu międzywojennego, który służył w MW RP w latach 1921-1931. Drugi, ORP Rybitwa, był trzecim z serii sześciu polskich trałowców redowych typu Jaskółka. Były to pierwsze i zarazem jedyne w okresie II Rzeczypospolitej okręty całkowicie zaprojektowane i zbudowane w kraju. Okręt służył w Marynarce Wojennej RP od 1935 do 1939 roku, po czym został przejęty przez siły niemieckie i wcielony do służby w Kriegsmarine jako Rixhöft (niem. Rozewie). Po zakończeniu działań wojennych w Europie okręt został ponownie przyjęty do MW RP i przez kolejne dwie dekady służył pod przedwojenną nazwą. Jako trzeci nazwę ORP Rybitwa nosił jeden z dwunastu polskich trałowców projektu 206F, który służył pod biało-czerwoną banderą w latach 1967-2002. Trzy z nich – ORP Flaming, ORP Mewa i ORP Czajka zostały zmodernizowane i przeklasyfikowane na niszczyciele min projektu 206FM oraz ostatecznie wycofane w latach 2019-2021.
Nazwy nowobudowanych jednostek pływających – Jaskółka, Rybitwa i Czajka – będą odnosiły się do pierwszych okrętów, które w latach 30-ych XX wieku tworzyły dywizjon minowców i zapisały chlubną kartę podczas walk w obronie polskiego wybrzeża w 1939 roku. Co istotne, były pierwszymi okrętami zaprojektowanymi przez polskich inżynierów i zwodowanymi w polskiej stoczni, zapoczątkowując historię współczesnego budownictwa okrętowego w Polsce.
Uczestniczący w dzisiejszej uroczystości szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Jacek Siewiera w swoim wystąpieniu powiedział m.in., że "Dziś z dumą mogę powiedzieć, że ogłoszona przez prezydenta, zwierzchnika sił zbrojnych, inicjacja prac nad nową Strategią Bezpieczeństwa Narodowego, w trakcie obchodów 25 rocznicy wstąpienia Polski do NATO, to praca, która rozpoczęła się intensywnie w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego. Rekomendacje do tej strategii w najbliższym czasie ujrzą światło dzienne i zostaną skierowane przez głowę państwa do rządu, do Prezesa Rady Ministrów" – zaznaczył.
Dodał, że bezpieczeństwo morskie w strategii bezpieczeństwa narodowego będzie uwzględnione w sposób szczególny. "Tak jak na szczególne miejsce w działaniu państwa polskiego zasługuje również przemysł stoczniowy i Marynarka Wojenna. Bezpieczeństwo Rzeczypospolitej opiera się o bezpieczeństwo portów, dostaw drogą morską, możliwość dostarczenia pomocy sojuszniczej do portu w Gdyni, a w przyszłości także w Świnoujściu. Bezpieczeństwo Rzeczypospolitej opiera się o zasoby, które mogą być eksportowane drogą morską w obliczu ewentualnego konfliktu. Zagwarantowanie tych interesów ciąży na Marynarce Wojennej i wszystkich, którzy kontrybuują do posiadanych przez nią zdolności" – podkreślił szef BBN.
(TD z wykorzystaniem informacji prasowych Agencji Uzbrojenia, 8. Flotylli Obrony Wybrzeża i Biura Bezpieczeństwa Narodowego)