2024-12-13 16:45:28
Modernizacja samolotów C-295M CASA
W dniu 13 grudnia br. pomiędzy Agencją Uzbrojenia, a hiszpańską spółką Airbus Defence & Space, w obecności wicepremiera i ministra obrony narodowej Władysława Kosiniak-Kamysza podpisana została umowa na modernizację i unifikację samolotów transportowych C-295M CASA dla Wojska Polskiego. Modernizacja planowana na lata 2025-2033 będzie dotyczyła wszystkich posiadanych przez Polskę 16 samolotów C-295M będących na wyposażeniu 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w Balicach. Wartość kontraktu wynosi 102,7 mln Euro netto (ok. 540 mln PLN brutto).

C-295M to średni samolot transportowy do którego można załadować maks. 9250 kg ładunku (normalnie do ok. 5000 kg) lub do 49 spadochroniarzy. Fot. 8. BLTr.
Celem umowy jest m.in. wyposażenie floty samolotów transportowych C-295M w nowoczesne systemy awioniczne oraz zwiększenie zdolności operacyjnych samolotów poprzez modernizację systemów identyfikacji swój-obcy, łączności radiowej i satelitarnej, obrony własnej (aktywnej i pasywnej) oraz zwiększenie możliwości desantowania skoczków spadochronowych. Zakres zaplanowanych prac nie obejmuje wymiany silników. Modernizacja dwóch samolotów będzie realizowana w Hiszpanii, natomiast pozostałych 14 samolotów w zakładach Airbus Poland S.A. w Polsce.
Pierwsze 8 średnich samolotów transportowych CASA C-295M zamówiono 28 sierpnia 2001 roku na podstawie umowy o wartości 211,5 mln USD. Dostawy zrealizowano w latach 2003-2005. Do umowy tej zawarto dwa aneksy o łącznej wartości 149 mln PLN (z 26 października 2006 roku i 30 października 2007 roku) na podstawie których zamówiono cztery kolejne samoloty dostarczone w latach 2007-2008. Jeden z nich w 2008 roku uległ katastrofie. W dniu 29 czerwca 2012 roku podpisano nową umowę o wartości 165,8 mln Euro na dostawę pięciu kolejnych C-295M. Maszyny te dostarczono w latach 2012-2013. W rezultacie na stanie SP znajduje się obecnie 16 samolotów C-295M, które zastąpiły wysłużone An-26, wycofane z eksploatacji w latach 2005-2009. Średni wiek użytkowanych obecnie C-295M wynosi blisko 17 lat, choć najstarsze samoloty mają za sobą już 21 lat eksploatacji, a najnowsze tylko 11 lat. Stąd m.in. zachodzi konieczność ich unifikacji w ramach zaplanowanych prac.
(TD)