Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2025-09-24 13:34:46

Zamówienie Mobilnych Węzłów Łączności dla systemu Wisła

     Pomiędzy Agencją Uzbrojenia a Wojskowymi Zakładami Łączności Nr 1 S.A. w Zegrzu, 24 września br. została zawarta umowa o wartości 2,09 mld PLN brutto na dostawę 56 Mobilnych Węzłów Łączności MCC (ang. Mobile Communication Centers) na potrzeby II fazy programu Wisła. Umowa przewiduje dostawy pojazdów MCC w latach 2027-2030 wraz z pakietami logistycznym i szkoleniowym. W ramach II fazy programu Wisła planuje się dostawę 6 baterii zestawów rakietowych obrony powietrznej średniego zasięgu (ZROP-SZ) Patriot wraz z systemem dowodzenia IBCS.

MCC-Fot. WZŁ-1

Mobilny Węzeł Łączności (MCC) na pozwoziu Jelcz P112.57 wyprodukowany na potrzeby I fazy programu Wisła. Fot. WZŁ-1

  Ze strony Zamawijacego umowę podpisał zastępca szefa Agencji Uzbrojenia, gen. bryg. Michał Marciniak, a ze strony Wykonawcy Prezes Zarzadu WZŁ-1 Sławomir Obszyński. W uroczystości uczestniczyli także m.in: wicepremier i szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz, wiceminister w MAP Konrad Gołota oraz Prezes Zarządu PGZ S.A. Adam Leszkiewicz. Zawarta dziś umowa ma zostać sfinansowana ze środków Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych. 

  Węzły MCC są zabudowane na podwoziu ciężarówki Jelcz P112.57 z napędem w układzie 10x10 i wyposażone w anteny unoszone na wysokim, teleskopowo rozkładanym kratownicowym maszcie. Ich rolą jest zapewnienie łączności pomiędzy poszczególnymi elementami systemów Wisła (w tym m.in.: wyrzutni, radarów, kabin dowodzenia systemu IBCS) oraz zapewnienie łączności z narodowymi systemami dowodzenia wyższego szczebla.

  Na potrzeby I fazy programu Wisła, w ramach której dostarczono do Polski pierwsze dwie baterie ZROP-SZ Patriot/IBCS 30 listopada 2021 roku zamówiono 4 mobilne węzły łączności MCC. Umowa miała wartość 233 mln PLN brutto i przewidywała dostawy w 2024 roku, ale nie zostały one zrealizowane, bowiem termin ten uległ zmianie. Co najmniej 3 wyprodukowane już MCC zostały zaprezentowane podczas dzisiejszej uroczystości, a prezes Obszyński potwierdził, że wszystkie 4 zamówione w 2021 roku Mobilne Węzły Łączności trafią do Wojska Polskiego w tym roku (prawdopodbnie w listopadzie).

  Pierwsze 4 pojazdy MCC mają nieco inną rolę niż te dziś zamówione. Miały one zagwarantować głównie łączność systemu IBCS z narodowymi systemami dowodzenia wyższego szczebla, natomiast łączność poszczególnych elementów pierwszych dwóch baterii Wisła zapewniają zakupione wraz z nimi (w licznie 12 szt.) amerykańskie stacje przekaźnikowe IFCN Relay. Stąd dla pierwszych dwóch baterii Wisła wystarczyły 4 sztuki MCC (po jednym pojeździe dla każdej jednostki ogniowej), a dla kolejnych 6 baterii potrzeba ich aż 56, bowiem zamówienie udzielone na II fazę programu Wisła nie obejmuje już dostawy stacji przekaźnikowych IFCN Relay.

  Na MCC zabudowane zostały także radiostacje i inne urzadzenia łącznosci umieszczone w kompaktowych szafach teleinformatycznych. Kabina pojazdu posiada miejsca dla kierowcy i operatorów. System gwarantuje wysoką jakość i niezawodność połączeń głosowych oraz transmisji danych automatycznie kompensując zmiany w warunkach propagacji sygnałów. System cechuje wysoka autonomiczność energetyczna (zasilanie elektryczne z instalacji pojazdu, SOM, spalinowe, redundantne agregaty prądotwórcze) oraz maksymalna automatyzacja działania (w tym bezobsługowy proces rozwijania masztu antenowego, zintegrowany sprzęt teleinformatyczny w środowisku komputerowym SMiKO).

  Architektura MCC umożliwia stosowane ich jak punkty dostępowe do innych sieci łączności przewodowej i bezprzewodowej, kreowanie połączeń typu punkt-punkt, punkt -wielopunkt, full-mesh z pełną gamą typów interfejsów dostępowych.

  MCC zapewniają kompatybilność komunikacyjną ze sprzętem wojskowym obecnie stosowanym w Siłach Zbrojnych RP takim jak np. RWŁC, czy radiolinie serii R450 i R460 w zakresie III i IV pasma. Umożliwiają również połączenia ze sprzętem łączności będącym na wyposażeniu krajów NATO i sojuszniczych.

  Zdolność pokonywania zróżnicowanego typu i ukształtowania terenu zapewnia specjalnie przygotowane podwozie 5-osiowe z napędem na wszystkie koła. Bezpieczeństwo załogi gwarantuje atestowane opancerzenie kabiny.

(TD)




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Modernizacja MLU polskich F-16 – dodatkowe informacje

Modernizacja MLU polskich F-16 – dodatkowe informacje

W dniu 13 sierpnia br. została podpisana umowa na kompleksową modernizację MLU (ang. Mid-Life Upgrade) polskich 48 wielozadaniowych samolotów bojow...

więcej polecanych artykułów