Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2014-06-19 15:26:58

ORP Piast do remontu

     W dniu 17 czerwca br. Inspektorat Uzbrojenia ogłosił przetarg którego przedmiotem jest usługa naprawy średniej i dokowej okrętu ratowniczego ORP Piast (numer burtowy 281) projektu 570M. Zgodnie z treścią ogłoszenia celem remontu jest odtworzenie zdolności taktyczno-technicznych tej 40-letniej już jednostki w tym naprawy: kadłuba, linii wałów, układu sterowania okrętem, zbiorników okrętowych, urządzeń nawigacyjnych i łączności, sprzętu wojskowego, silników głównych 6TD48, agregatów spalinowych 6BAH22, urządzeń pomocniczych, komory dekompresyjnej i dzwonu nurkowego oraz pomieszczeń okrętowych.

 ORP Piast (MG)

ORP Piast (281) mimo leciwego już wieku, z powodu braku następcy będzie musiał jeszcze przez kilka lat zabezpieczać eksploatację okrętów podwodnych będących na wyposażeniu MW - fot. Michał Gajzler/Dziennik Zbrojny

  Okręt ratowniczy ORP Piast wybudowany został w gdańskiej Stoczni Północnej jako prototypowa jednostka projektu 570. Stępkę pod jego budowę położono we wrześniu 1972 roku, wodowano w kwietniu następnego roku, a przyjęto do służby w styczniu 1974 roku. W latach 1997–1998 okręt przeszedł generalny remont połączony z modernizacją do projektu 570M. W polskiej Marynarce Wojennej służy jeszcze bliźniacza jednostka - ORP Lech (282), która w latach 1998-2000 została także zmodernizowana do wersji 570M, choć zakres przeprowadzonych prac był nieco odmienny niż w przypadku Piasta. Trzeci okręt projektu 570 - Otto von Guericke, zbudowany został na zamówienie marynarki wojennej NRD. W 1991 roku sprzedano go marynarce Urugwaju w której pływa do dzisiaj pod nazwą Vanguardia (ROU 26).

  W czasie swojej służby ORP Piast uczestniczył w kilkuset operacjach i ćwiczeniach ratowniczych na szczeblu krajowym i międzynarodowym, brał udział w wydobyciu wraku kutra CHY-8 oraz zabytkowych armat z XVIII wieku dla potrzeb Centralnego Muzeum Morskiego. W 1991 roku okręt działał na Zatoce Perskiej w ramach operacji "Pustynna Burza”, a w kolejnych latach wielokrotnie uczestniczył w międzynarodowych manewrach Baltops i największych ćwiczeniach NATO – Strong Resolve. Brał także udział w manewrach okrętów podwodnych Baltic Porpoise, w serii ćwiczeń typu Passex, a w ostatnich latach w cyklicznych ćwiczeniach ratowniczych jak Crown Eagle, Smer-Medex oraz Sarex.

  O drugiej jednostce - ORP Lech - głośno było ostatnio w czerwcu 2013 roku, kiedy okręt ten uczestniczył w poszukiwaniach na Morzu Północnym zaginionego podczas II wojny światowej okrętu podwodnego ORP Orzeł. Jednostka ta brała również udział w tegorocznym ćwiczeniu dotyczącym ratowania załóg okrętów podwodnych Dynamic Monarch 2014. Oba okręty ratownicze służą w Dywizjonie Okrętów Wsparcia 3 Flotylli Okrętów i stacjonują w bazie morskiej w Gdyni.

  Głównym zadaniem jednostek projektu 570M jest udzielanie pomocy załogom zatopionych okrętów podwodnych. Mogą one prowadzić długotrwałe operacje ratownicze, prace podwodne, badania dna morskiego, a także zadania patrolowe. Okręty mogą pomagać innym jednostkom na morzu, usuwać uszkodzenia, gasić pożary, ściągać z mielizny, holować oraz odkażać okręty i statki. Jednostki mogą prowadzić także akcje poszukiwania i ewakuacji rozbitków oraz udzielać poszkodowanym natychmiastowej pomocy w ambulatorium okrętowym.

Film upamiętniający jubileusz 40 lat służby ORP Piast w MW - źródło: YouTube.com/Repoterzy MW

  Przedstawiona w marcu 2012 roku koncepcja rozwoju Marynarki Wojennej zakładała już w 2015 roku wycowanie obu okrętów projektu 570M. W ich miejsce planowano wprowadzenie do służby dwóch nowych jednostek określanych kryptonim Ratownik, jednak pierwsza z nich miałaby zostać pozyskana dopiero w 2022 roku. Realizacja tych zamiarów doprowadziłaby do sytuacji, w której przez kilka lat MW zostałaby bez tej klasy okrętów ratowniczych. Decyzja o remocnie ORP Piast z pewnością oznacza zmianę tych planów. Wyremontowany okręt będzie mógł służyć jeszcze przez kilka lat, prawdopodobnie do czasu przyjęcia do służby pierwszego z nowych Ratowników. Wydaje się, że jest to działanie celowe z punktu widzenia zachowania zdolności do realizacji zadań ratowniczych oraz zapewnienia ciągłości szkolenia załóg tych specjalistycznych jednostek.

(TD)




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Abrams w natarciu. GDLS o kolejnych krokach współpracy z polską zbrojeniówką

Abrams w natarciu. GDLS o kolejnych krokach współpracy z polską zbrojeniówką

Podczas MSPO 2025 amerykański producent czołgów Abrams – firma General Dynamics Land Systems zorganizowała spotkanie medialne, na którym przedstawi...

więcej polecanych artykułów