2016-09-07 06:09:45
MSPO16: Prezentacja rozpoznawczych Rosomaków
Jednymi z większych eksponatów pokazywanych na MSPO w hali Polskiej Grupy Zbrojeniowej są dwa specjalistyczne KTO Rosomak. Spółka z Siemianowic Śląskich we współpracy z Grupą WB pokazała pojazdy rozpoznawcze R-1 i R-2.

24-tonowy i pływający Rosomak R-1 z charakterystycznym masztem i głowicą optoelektroniczną na stropie wieży Hitfist-30P. fot. Mariusz Cielma/Dziennik Zbrojny
Obie odmiany wyróżnia więcej niż można byłoby tylko oczekiwać po specyfikacji wojskowych. Przede wszystkim dowódczo-sztabowy R-1 wykorzystuje jako nośnik Rosomaka z powiększoną wypornością i wszelkimi dodatkowymi modyfikacjami wynikającymi z opracowywanego już od kilku lat Rosomaka-M. Wyróżnia go także podnoszony maszt z zamontowanym radarem pola walki Aselsan ACAR i optoelektroniczna głowica firmy FLIR. R-1 zatem pływa. Uboższa w wyposażenie jest wersja R-2, określana mianem przeznaczonej do działań ekspedycyjnych, czyli pozbawionej pędników, falochronu, również z opancerzeniem w postaci nowego lekkiego modułowego systemu ochrony pasywnej. Co ciekawe, pojazd ekspedycyjny nie posiada wysuwanego masztu, co jest dyskusyjne biorąc pod uwagę doświadczenia choćby z działań w Afganistanie i wdrożonych w wojsku przy tej okazji dwóch Rosomaków przeznaczonych do dozoru. Podobnie natomiast jak wóz dowódczo-sztabowy R-1, także i R-2, posiada na stropie wieży Hitfist-30P zintegrowaną z SKO głowicę optoelektroniczną oraz akustyczny system detekcji strzałów. Odmiennie wygląda także wnętrze pojazdów, przede wszystkim zabudowa przedziału desantowego (zwiadowczego). W obu są stanowiska dla dwóch operatorów, z racji uboższego wyposażenia, ich funkcje i możliwości są oczywiście odmienne. Część ich wyposażenia, jak radar czy panele zwiadowcze, może być wynośne, wozy otrzymały także pomocniczy agregat prądotwórczy. Pojazdy określane są mianem „prototypów”, przed nimi badania zakładowe, w dalszej kolejności etap ewentualnych badań państwowych. W Planie Modernizacji Technicznej 2013-2022 przewidziano nabycie do 2020 roku 16 wozów R-1 i 24 wersji R-2, wszystkie z wieżą Hitfist 30. W dalszej kolejności nie wyklucza pozyskania kolejnych pojazdów, odpowiednio 9 i 19 egzemplarzy, tym razem z wieżą ZSSW-30 (warto odnotować, nie jest prezentowana na tegorocznym MSPO, co jest krokiem wymownym). Wóz w odmianie R-1 charakteryzuje sę masą 24000 kilogramów, R-2 to z kolei 23300 kilogramów.