Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2023-12-30 17:24:16

Przyczyny wzrostu kosztów budowy fregat Miecznik

     Od chwili zawarcia umowy na budowę trzech fregat Miecznik 27 lipca 2021 roku do momentu zawarcia aneksu nr 4 z dnia 15 grudnia 2023 roku ich cena brutto wzrosła z 8 mld PLN do 14,8 mld PLN, czyli o ok. 85 procent. Z czego wynikał ten wzrost? Zapytaliśmy o to zarówno Agencję Uzbrojenia jak i PGZ Stocznię Wojenną Sp. z o.o. Zdaniem Agencji Uzbrojenia „głównymi przyczynami korekty kosztów budowy fregat Miecznik były: zmiany wymagań dla platformy okrętu oraz Zintegrowanego Systemu Walki, finalny koszt pakietów logistycznych, zmiany zakresu prac projektowych, wzrost kosztów ubezpieczeń, skumulowana, rosnąca inflacja, czy też doposażenie okrętów seryjnych w sensory i efektory, co zostało ujęte w podpisanych aneksach”.

Miecznik-Grafika PGZ SW

  PGZ Stocznia Wojenna przedstawiła w tym zakresie znacznie obszerniejsze wyjaśnienie, które w całości publikujemy poniżej:

Kalkulacje dostawy trzech okrętów pod kryptonimem Miecznik bazowały na bieżących cenach pozyskania materiałów, urządzeń oraz określonego w momencie podpisywania umowy (drugi kwartał 2021 roku) zakresu uzbrojenia. 

Jednym z głównych czynników wpływających na zmianę pierwotnej wyceny były decyzje o poprawie parametrów i wymagań taktyczno-technicznych dla poszczególnych efektorów i sensorów, które wynikły z potrzeby osiągnięcia jak najlepszych zdolności bojowych okrętów.

Pierwotna wycena jest waloryzowana o oficjalnie ustalone i podawane do publicznej wiadomości przez GUS współczynniki indeksacyjne (zmiany cen). Globalne czynniki makroekonomiczne wywołane pandemią i trudną sytuacją geopolityczną spowodowały wzrost kosztów pozyskania materiałów, urządzeń oraz kosztów pracy, od dnia przygotowania wstępnej wyceny do dziś, o ponad 40%. Konsorcjum PGZ-Miecznik pozyskuje komponenty po potwierdzonych benchmarkami cenach rynkowych od dostawców krajowych i zagranicznych. Nie ma zatem wpływu na związane z tym koszty programu oprócz wynegocjowania w kontraktach rynkowych warunków dostawy. 

Koszty, na jakie Konsorcjum PGZ-Miecznik ma bezpośredni wpływ i może aktywnie kształtować, wynikają z założonej pracochłonności związanej z budową, projektowaniem i zarządzaniem projektem. Całkowity udział tego kosztu (w cenach bieżących) w programie Miecznik kształtuje się na poziomie około 2,5 mld zł (brutto) i jest kwotą ryczałtową niepodlegającą zmianie. Należy przy tym podkreślić, że kwota ta została skalkulowana w oparciu o zasady wyliczeń pracochłonności stosowane przez innych liczących się dostawców okrętów w Europie. Co więcej, stawka roboczogodziny polskich pracowników jest niższa niż w innych europejskich krajach, dlatego Konsorcjum PGZ-Miecznik mogło zaoferować konkurencyjne cenowo rozwiązania. 

W przestrzeni medialnej pojawiają się informacje o rzekomych wysokich kosztach pozyskania polskich fregat. Porównuje się je jednak do niewspółmiernie słabiej wyposażonych w systemy walki jednostek klasy korweta lub fregata. Nie jest też prawdą, że przywoływane często platformy innych projektów tej klasy okrętów (bez uzbrojenia) mogłyby zostać dostarczone w cenie niższej niż zaoferowało Konsorcjum PGZ-Miecznik. Jesteśmy przekonani, że oferta Konsorcjum PGZ-Miecznik jest konkurencyjna.

Dodatkowo należy podkreślić, że porównanie ceny Mieczników z innymi zagranicznymi projektami tego typu powinno uwzględniać fakt różnego podejścia do podatku od towarów i usług w obszarze zamówień obronnych. Przytaczane koszty niektórych programów podawane są w ujęciu netto i nie uwzględniają podatku VAT, który w Polsce wynosi 23% i jest zawarty w koszcie dostawy”.

  Przy tej okazji warto także wspomnieć, że 20 grudnia 2023 roku PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. podpisała umowę z Rolls-Royce Solutions GmbH na zakup silników głównych, zespołów prądotwórczych i systemu zarządzania układem napędowym dla trzech fregat Miecznik. Dostawy zakontraktowanego sprzętu rozpoczną się w czerwcu 2024 roku i będą obejmowały (dla każdej jednostki): 4 silniki napędu głównego MTU 20V8000M71 o mocy 8200 kW każdy, 4 agregaty prądotwórcze MTU 12V4000M53B oraz system sterowania i monitoringu MTU. Napęd okrętu będzie zbudowany w układzie CODAD (Combined Diesel and Diesel), w którym dwa silniki diesla poprzez przekładnię napędzają wał zakończony śrubą nastawną. Fregata Miecznik będzie miała dwa takie komplety, po jednym na każdą burtę. Zastosowany napęd pozwolić ma na uzyskanie prędkości maksymalnej ok. 28 w i marszowej 12 w, zasięgu ok. 8000 mil morskich oraz 30 dniowej autonomiczności.

  Po zawarciu aneksu nr 4 (według dostępnych danych) dla wszystkich trzech okrętów umowa obejmuje już następujące sensory i efektory:

  • System zarządzania walką TACTICOS;
  • Ścianowy radar dalekiego zasięgu Thales z serii Sea Master 400 (na prototypie Sea Master 410 Block 2);
  • Radar średniego zasięgu Thales NS50 (na prototypie NS58);
  • Radar kierowania ogniem STIR 1.2 EO Mk2;
  • System obserwacji i śledzenia w podczerwieni w zakresie 360 stopni Thales IRST (Infrared Search and Track) Artemis;
  • System identyfikacji swój-obcy (IFF) Thales TSA 6000 i TSC 4000;
  • Zintegrowany system nawigacji i mostka firmy OSI Maritime Systems;
  • Zintegrowany system łączności – rozwiązania PGZ SW i Rohde&Schwarz;
  • Zintegrowany system walki radioelektronicznej;
  • Sonar kadłubowy i sonda batymetryczna Thales BlueHunter;
  • Hydrotelefon Thales TUUM-6;
  • Wyrzutnie VLS Mk41 w wersji ExLS Strike (na prototypie cztery moduły, każdy po 8 wyrzutni);
  • System przeciwlotniczy SeaCaptor CAMM;
  • 1x76 mm armata OTO Melara 76/62 Super Rapid Strales.

  Prawdopodobnie (informacja wymaga jeszcze weryfikacji) nadal nie zakontraktowano dla jednostek numer dwa i trzy, a jedynie dla prototypu (pierwszej jednostki), następujące sensory i efektory:

  • 1x35 mm armata PIT-Radwar OSU-35K;
  • 2 głowice optoelektroniczne PIT-Radwar ZGS-35K Head;
  • Wyrzutnie pokpr 4x2 RBS-15 Mk3E;
  • Sonar wykrywania nurków SEAS DDS-03;
  • Sonar holowany Thales Captas-2;
  • 2x2 324 mm wyrzutnie torped ZOP B515/2V;
  • 2x12,7 mm WKM-Bm;
  • 2x12,7 mm ZSMU 1276 A3B.            

  W opcji dla wszystkich trzech jednostek pozostaje nadal zamówienie:

  • Systemu obrony przeciwlotniczej SeaCaptor CAMM-ER;
  • Systemu obrony przeciwlotniczej SeaCaptor FCM (Future Common Missile);
  • Dodatkowych czterech podwójnych wyrzutni pokpr RBS-15 Mk3E.

(TD)

Grafika: PGZ Stocznia Wojenna.




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Poważne zagrożenie dla wykorzystania środków z SAFE przez Polskę

Poważne zagrożenie dla wykorzystania środków z SAFE przez Polskę

Komisja Europejska 9 września br. poinformowała, że w ramach podziału budżetu instrumentu SAFE wynoszącego łącznie 150 mld Euro, Polsce przydzielon...

więcej polecanych artykułów