2025-05-10 20:03:53
Cięcie blach pod drugą fregatę w programie Miecznik
Na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni 5 maja br. odbyło się uroczyste cięcie blach dla drugiej z trzech zamówionych fregat wielozadaniowych projektu 106, budowaną w ramach programu o kryptonimie Miecznik. Okrętowi nadano numer budowy B106/2, a w przyszłości otrzymać ma nazwę ORP Burza. Fregaty Miecznik budowane są na podstawie umowy z 27 lipca 2021 roku o aktualnej wartości 14,8 mld PLN brutto. Jednostkę B106/2 planuje się zwodować w 2027 roku i przekazać do służby w Marynarce Wojennej w 2030 roku. W uroczystości uczestniczył m. in. wicepremier minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz.
Wizualizacja fregaty wielozadaniowej projektu 106 Miecznik. Grafika: PGZ Stocznia Wojenna.
Głównym wykonawcą kontraktu wycenionego początkowo na kwotę 8 mld PLN brutto jest konsorcjum w składzie PGZ S.A. i PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o., z udziałem podwykonawców, wśród których są m.in. firmy: Babcock International, Thales UK, MBDA UK oraz Remontowa Shipbuilding S.A. Pod koniec czerwca 2023 roku Agencja Uzbrojenia zaakceptowała Przemysłowe Studium Wykonalności oraz Projekt Wstępny okrętów, w rezultacie czego podpisano aneks nr 3 zmieniający harmonogram i wartość umowy. O ile początkowo budowa drugiej i trzeciej jednostki miała zakończyć się odpowiednio w latach 2033 i 2034, to po zawarciu aneksu terminy te zmieniono na lata 2030 i 2031, czyli okres prac skrócono o trzy lata.
Budowę pierwszej jednostki B106/1, przyszłego ORP Wicher, zainicjowała uroczystość palenia blach, która odbyła się 16 sierpnia 2023 roku.
Na początku grudnia 2023 roku PGZ Stocznia Wojenna podpisała umowę z kanadyjską firmą OSI Maritime Systems na dostawę zintegrowanych systemów nawigacyjnych i mostkowych (INBS) dla fregat Miecznik.
Kolejną ważną decyzją było podpisanie 15 grudnia 2023 roku aneksu nr 4 w wyniku którego określono elementy Zintegrowanego Systemu Walki wybrane dla jednostek B106/2 i B106/3, w tym: 76 mm armatę OTO Melara 76/62 Super Rapid Strales, wyrzutnie rakiet VLS Mk 41 (z możliwością wykorzystania kontenerów ExLS), system rakietowy SeaCeptor CAMM, radary ścianowe serii SM400 i radary serii NS50, a także środki walki radioelektronicznej, samoobrony oraz identyfikacji swój-obcy (IFF). Aneks nr 4 zwiększył wartość brutto umowy do aktualnego poziomu 14,8 mld PLN. O powodach wzrostu kosztów budowy okrętów pisaliśmy TUTAJ.
Pod koniec 2023 roku PGZ Stocznia Wojenna podpisała umowę z Rolls-Royce Solutions GmbH na zakup silników głównych, zespołów prądotwórczych i systemu zarządzania układem napędowym dla wszystkich trzech fregat Miecznik. Ich dostawy będą obejmowały (dla każdej jednostki): 4 silniki napędu głównego MTU 20V8000M71, 4 agregaty prądotwórcze MTU 12V4000M53B oraz system sterowania i monitoringu MTU.
Następnie, 12 stycznia 2024 roku poinformowano o zawarciu umowy dotyczącej zakupu systemu rakietowego Sea Ceptor przeznaczonego dla trzech fregat Miecznik, wykorzystującego pociski rakietowe CAMM. Ma on chronić okręty przed współczesnymi zagrożeniami z powietrza oraz powierzchni np. naddźwiękowymi rakietami przeciwokrętowymi czy nawodnymi platformami bezzałogowymi.
Kilka dni później, na terenie PGZ Stoczni Wojennej 31 stycznia 2024 roku odbyła się uroczystość położenia stępki pod jednostkę B106/1 (przyszły ORP Wicher). Jej wodowanie planuje się w drugiej połowie 2026 roku.
Następnego dnia poinformowano natomiast o zawarciu umowy podwykonawczej z Lockheed Martin na zakup w ramach trybu DCS (Direct Commercial Sales) dla budowanych fregat trzech wyrzutni pionowego startu VLS Mk 41 w wersji Strike wraz z modułami ExLS (Exstensible Launching System).
Z istotnych wydarzeń warto jeszcze przypomnieć, że spółka PGZ Stocznia Wojenna 20 marca 2024 roku poinformowała o podpisaniu umowy z duńską firmą Terma na dostawę systemów bezpośredniej obrony C-Guard dla fregat Miecznik, a 7 czerwca 2024 roku o podpisaniu kontrakt na dostawę systemu wyrzutni torpedowych Eurotorp MU90.
Położenie stępki jednostki B106/2 nastąpić ma w IV kwartale br., natomiast budowę trzeciej jednostki B106/3, tj. przyszłego ORP Huragan, planuje się w latach 2026-2031.
Fregaty Miecznik zwiększą zdolności Marynarki Wojennej w zakresie prowadzenia obserwacji i kontroli akwenów morskich, ochrony baz morskich, zwalczania celów nawodnych, podwodnych oraz lądowych znajdujących się w strefie brzegowej, jak również prowadzenia morskiej obrony powietrznej, w ramach realizacji przedsięwzięć narodowych i sojuszniczych w ramach Paktu Północnoatlantyckiego.
Podstawowe parametry jednostek:
- długość całkowita – ok. 138 m;
- szerokość maksymalna – ok. 20 m;
- wysokość – ok. 10 m (1 pokład);
- wyporność maks. (łącznie z wyposażeniem dodatkowym i poszyciem) – ok. 7 tys. t.;
- zasięg – ok. 8 tys. mil morskich;
- prędkość maks. – 28 węzłów;
- napęd – 4 silniki wysokoprężne w układzie CODAD, 2 śruby nastawne;
- załoga – 120 osób + ok. 60 osób dodatkowego personelu.
(TD z wykorzystaniem komunikatu 3. Flotylli Okrętów)