Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2025-08-14 21:56:40

Zmiana w planie Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych

     Wydatki związane z modernizacją techniczną Sił Zbrojnych w 2025 roku mają być finansowane m.in. z pozabudżetowych środków Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ). Plan finansowy FWSZ na 2025 rok został zmieniony 24 lipca tego roku. Wprowadzona zmiana nr 1 przewiduje ograniczenie wpływów do FWSZ o 7,2 mld PLN (w tym 5,1 mld PLN z tytułu wpłaty z budżetu państwa i 2,4 mld z tytułu wpływów z finansowania dłużnego) oraz ograniczenie wydatków z FWSZ o 3,1 mld PLN przeznaczonych na organizację i obsługę finansowania dłużnego. Wprowadzona zmiana nie ma natomiast wpływu na wysokość planowanych wydatków na realizację celów określonych w „Programie rozwoju Sił Zbrojnych” (czyli na płatności związane z modernizacją techniczną Wojska Polskiego).

Fot.szer. Michał GACIOCH

Z FWSZ na modernizację techniczną w 2025 roku nadal planuje się przeznaczyć 65,5 mld PLN. Przyjęta zmiana nr 1 nie miała wpływu na tę pozycję wydatków. Fot.szer. Michał Gacioch.

  Zmiana planu nr 1 urealnia także stan środków (oszczędności) FWSZ na początku roku.  Początkowo planowano, że będzie to 3,287 mld PLN, ale na koniec 2024 roku okazało się, że realnie jest to kwota 7,374 mld PLN (wzrost planu o 4,086 mld PLN). Wynikało to m.in. z faktu, że na koniec 2024 roku niewykorzystane środki z części 29 budżetu państwa „Obrona narodowa” przekazano do FWSZ. 

Wpływy

  Wpływy zaplanowane do uzyskania w 2025 roku przez FWSZ (przed zmianą nr 1) miały wynieść łącznie 76,265 mld PLN, w tym z następujących tytułów:

  • Wpływy z tytułu wsparcia udzielonego wojskom obcym oraz udostępniania im poligonów 159,1 mln PLN;
  • Wpływy z tytułu specjalistycznych usług wojskowych 17,1 mln PLN;
  • Wpływy wynikające z przepisów o Agencji Mienia Wojskowego 9,1 mln PLN;
  • Odszkodowania lub kary umowne oraz zwrócone zaliczki, wpływy ze zrealizowanych gwarancji, zabezpieczeń oraz inne środki otrzymane w toku realizacji umów, zawartych na rzecz Sił Zbrojnych 78,2 mln PLN.
  • Wpływy z finansowania dłużnego 60,586 mld PLN;
  • Środki z części 29 budżetu państwa przekazywane przez Ministra Obrony Narodowej 14,021 mld PLN;
  • Zwrot podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego otrzymanych przez organy wojskowe z tytułu realizacji zadań na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz z tytułu udzielonego wsparcia pozostałym wojskom obcym 22,0 mln PLN;
  • Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi 1,271 mld PLN;
  • Odsetki 101,8 ml PLN.

  Zmiana planu FWSZ nr 1 przewiduje m.in. ograniczenie wpływów do FWSZ o 7,2 mld PLN (w tym 5,1 mld PLN z tytułu wpłaty z budżetu państwa i 2,4 mld z tytułu wpływów z finansowania dłużnego). Obniżenie wpłaty do FWSZ z budżetu państwa wynika z faktu, że środki te mają zostać przekazane na finansowanie przez MON części tegorocznych potrzeb związanych z Obroną Cywilną (na mocy ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. „o ochronie ludności i obronie cywilnej”).

  Po zmianie nr 1 wpływy zaplanowane do uzyskania w 2025 roku przez FWSZ mają wynieść łącznie 69,038 mld PLN (spadek o 7,227 mld PLN), w tym z następujących tytułów:

  • Wpływy z tytułu wsparcia udzielonego wojskom obcym oraz udostępniania im poligonów 159,1 mln PLN (bez zmian);
  • Wpływy z tytułu specjalistycznych usług wojskowych 17,1 mln PLN (bez zmian);
  • Wpływy wynikające z przepisów o Agencji Mienia Wojskowego 16,8 mln PLN (wzrost o 7,77 mln PLN);
  • Odszkodowania lub kary umowne oraz zwrócone zaliczki, wpływy ze zrealizowanych gwarancji, zabezpieczeń oraz inne środki otrzymane w toku realizacji umów, zawartych na rzecz Sił Zbrojnych 238,2 mln PLN (wzrost o 160 mln PLN).
  • Wpływy z finansowania dłużnego 58,150 mld PLN (spadek o 2,436 mld PLN);
  • Środki z części 29 budżetu państwa przekazywane przez Ministra Obrony Narodowej 8,906 mld PLN (spadek o 5,115 mld PLN);
  • Darowizny, spadki, zapisy 32 tys. PLN (wzrost o 32 tys. PLN);
  • Zwrot podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego otrzymanych przez organy wojskowe z tytułu realizacji zadań na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz z tytułu udzielonego wsparcia pozostałym wojskom obcym 22,0 mln PLN (bez zmian);
  • Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi 1,271 mld PLN (bez zmian);
  • Odsetki 280,0 ml PLN (wzrost o 178,2 mln PLN);
  • Inne wpływy -22,3 mln PLN (wzrost o -22,3 mln PLN).

Wydatki

  Wydatki zaplanowane do poniesienia w 2025 roku przez FWSZ (przed zmianą nr 1) miały wynieść łącznie 76,267 mld PLN, w tym na następujące cele:

  • Wydatki na realizację celów określonych w "Programie rozwoju Sił Zbrojnych" (PRSZ) tj. na zakupy sprzętu wojskowego i uzbrojenia 65,420 mld PLN;
  • Spłata kapitału od pozyskanego finansowania dłużnego 3,628 mld PLN;
  • Wypłaty odsetek od pozyskanego finansowania dłużnego 3,800 mld PLN;
  • Prowizje, opłaty i pozostałe koszty z tytułu organizacji i obsługi finansowania dłużnego 3,410 mld PLN;
  • Wynagrodzenie prowizyjne dla BGK 8,6 mln PLN.

  Zmiana planu FWSZ nr 1 przewiduje m.in. ograniczenie wydatków FWSZ o 3,140 mld PLN, z tytułu organizacji i obsługi finansowania dłużnego.

  Po zmianie nr 1 wydatki zaplanowane w 2025 roku do poniesienia przez FWSZ mają wynieść łącznie 73,126 mld PLN (spadek o 3,140 mld PLN), w tym z następujących tytułów:

  • Wydatki na realizację celów określonych w "Programie rozwoju Sił Zbrojnych" (PRSZ) tj. na zakupy sprzętu wojskowego i uzbrojenia 65,420 mld PLN (bez zmian);
  • Spłata kapitału od pozyskanego finansowania dłużnego 3,385 mld PLN (spadek o 0,243 mld PLN);
  • Wypłaty odsetek od pozyskanego finansowania dłużnego 2,510 mld PLN (spadek o 1,289 mld PLN);
  • Prowizje, opłaty i pozostałe koszty z tytułu organizacji i obsługi finansowania dłużnego 1,802 mld PLN (spadek o 1,608 mld PLN);
  • Wynagrodzenie prowizyjne dla BGK 8,6 mln PLN (bez zmian).

  Na koniec 2025 roku na stanie FWSZ miały pozostać środki w wysokości 3 286 027 tys. PLN, które będzie można wykorzystać w 2026 roku lub w latach następnych. Zmiana nr 1 planu FWSZ spowodowała, że wartość ta wzrosła o jedynie 36,2 tys. PLN do kwoty 3 286 063 tys. PLN.

Tomasz Dmitruk




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Zgoda na zakup usług wsparcia eksploatacji polskich F-35A

Zgoda na zakup usług wsparcia eksploatacji polskich F-35A

Amerykańskiej agencji ds. współpracy obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) poinformowała 26 sierpnia br. o udzieleniu przez Departame...

więcej polecanych artykułów